Re: Man en mes

961
Ypuh schreef: wo 29 mei 2024, 08:48
manduca schreef: za 25 mei 2024, 23:02 Met al die verhalen krijg ik wel het gevoel dat ik er één zou moeten hebben….. Beetje FOMO…
Eén goed Japans mes lijkt me eerlijk gezegd ook wel een must. Ik heb er in ieder geval heel veel plezier van en er zijn maar weinig producten in het dagelijks leven die je zo vaak gebruikt (naast een espressomachine natuurlijk :lol: ).

Eventueel nog een tweede office mes (die eerste moet een 19-21cm gyuto/santoku/bunka zijn) voor kleinere groenten en pepers. Bij mes 3 begint het pas een hobby te worden. Zelf heb er ik er 3+broodmes en denk niet dat ik er snel nog eentje bij koop, tenzij ik nog eens naar Japan ga.

Heb ook gelijk 3 slijpstenen gekocht om een oud kapot mes te reparen en de rest te kunnen onderhouden. De meest ruwe slijpsteen (220) heb je vervolgens ook nooit meer nodig. Gister heb ik na een jaar mijn messen opnieuw geslepen en wat een genot om mee te werken daarna.
Op internet zie ik veel slijpstenen met twee grofheden (1 aan elk kant van het blok) wat is een goede combo om mee te starten als je zelf messen gaat slijpen?
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Re: Man en mes

962
Simpel Naniwa 1000/3000 steentje.
Meer dan voldoende voor koksmessen.
Voor mij. Scheermessen heb ik tot 20000.
Maar meer dan 3000 is niet nodig om mee te koken.
https://youtu.be/a-X7JaaHDtM?si=TCICUIgHDqYdjRuX

Ik slijp mijn messen twee keer per jaar.
Snijplank is trouwens zeer belangrijk om de snede te beschermen.Op bamboe zijn mijn messen binnen twee maanden al bot.
https://youtu.be/jMYjL6nQuIk?si=fn-3lhBFwdnwaRMg
Naniwa is betaalbaar

Re: Man en mes

963
cremalover schreef:Simpel Naniwa 1000/3000 steentje.
Meer dan voldoende voor koksmessen.
Voor mij. Scheermessen heb ik tot 20000.
Maar meer dan 3000 is niet nodig om mee te koken.
https://youtu.be/a-X7JaaHDtM?si=TCICUIgHDqYdjRuX

Ik slijp mijn messen twee keer per jaar.
Snijplank is trouwens zeer belangrijk om de snede te beschermen.Op bamboe zijn mijn messen binnen twee maanden al bot.
https://youtu.be/jMYjL6nQuIk?si=fn-3lhBFwdnwaRMg
Naniwa is betaalbaar
Klopt, die heb ik ook.
Afbeelding
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Re: Man en mes

964
mr Blanc schreef: wo 29 mei 2024, 19:08 Op internet zie ik veel slijpstenen met twee grofheden (1 aan elk kant van het blok) wat is een goede combo om mee te starten als je zelf messen gaat slijpen?
Zelf heb ik een 220, 1000 en 5000 van Shapton. Als ik het nu weer moest doen zou ik het waarschijnlijk gewoon bij ééntje houden. Een 1000 of 1500 van Naniwa Pro of Shapton Pro.

De 800 van Naniwa is meer een 1000, dus gemiddeld iets fijner dan de Shaptons, maar een grit van 800-1200 is voldoende om vloeiend door een a4 of krantenpapier te snijden (en dus ook veel scherper dan welk slijpsysteem). Als je ze in volgorde moest plaatsen van ruw naar fijn: Shapton Pro 1000, Naniwa Pro 1000, Shapton Pro 1500, Naniwa Pro 1500.

De Naniwa's zijn ietsjes zachter, duurder en dikker. Uiteindelijk komt het ongeveer op hetzelfde neer. Het voordeel van Shapton is dat je er een doosje bij krijgt die ook gelijk dient als slijpplatform.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Re: Man en mes

965
Ik heb drie dubbelzijdige wetstenen dus van 6 verschillende fijnheden maar ik heb die slechts een keertje gebruikt. Ik vroeg me af of ik het wel goed deed, niet te scheef of te weinig scheef hield, te kort of te lang aan het vegen was.

Ook een mooi houten blokje met lederen oppervlak voor iets, na-scherpen denk ik.

En een houten plankje met diamantspul erop, ook voor het subtiele werk.

Dan is naar de slijper brengen minder gedoe, iemand anders doet het dan tenminste verkeerd
;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Man en mes

967
Deze heb ik wel enkele keren gebruikt, zal het morgen nog eens proberen.

Wanneer je weet wat je moet doen is dit wel een simpele methode, begreep ik.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Man en mes

968
bobbee schreef: do 30 mei 2024, 21:06 Ik heb een minosharp. Zoiets als deze maar dan grijs en ouder denk ik.
Verdraaid zoiets heb ik ook! Even opgezocht, vlot gevonden.
Eigenlijk wil ik nog een elektrische, dat je het mes erin stopt BZZZZZ en bloedscherp eruit haalt.

Dan mag er best een halve mm af slijten, er zijn immers zat messen in de wereld.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Man en mes

969
fransg schreef:Ik heb drie dubbelzijdige wetstenen dus van 6 verschillende fijnheden maar ik heb die slechts een keertje gebruikt. Ik vroeg me af of ik het wel goed deed, niet te scheef of te weinig scheef hield, te kort of te lang aan het vegen was.

Ook een mooi houten blokje met lederen oppervlak voor iets, na-scherpen denk ik.

En een houten plankje met diamantspul erop, ook voor het subtiele werk.

Dan is naar de slijper brengen minder gedoe, iemand anders doet het dan tenminste verkeerd
;-)
IMG_1762.JPG
14000 grid[emoji851]scheermes scherpte

[emoji477]️