Re: Man en mes

981
Ypuh schreef:Nee; ik ben dus gelijk naar deze overgestapt. Mooi, maar een beetje overkill (mede omdat ik er te weinig tijd voor maak). Zoals ik op de vorige pagina schreef zou ik achteraf één 1000 of 1500 steen nemen en zorgen dat je het bijhoudt.
Shapton Pro (Ha-No-Kuromaku) slijpstenen.jpg
Die 5000 is leuk om een scherp mes mooi af te werken, en de 220 heb ik voor mijn eigen messen waarschijnlijk nooit meer nodig, maar zag dat mijn zus haar Japanse mes wel een paar hapjes uit miste, dus af en toe wel fijn om te hebben.
Wat je beschrijft is exact waarom ik de stenen heb verkocht en nu makkelijk de minosharp pak als ik wil scherpen, geen zin in gedoe en toch goed scherpe messen. Het kan altijd beter zoals met de slijpstenen maar je moet het net als met koffie zetten wel leuk vinden om er zo in te duiken voor goed resultaat. Daarom werken die stenen niet voor mij. Koffie zetten vind ik wel leuk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Man en mes

983
bobbee schreef: zo 02 jun 2024, 22:54 Wat je beschrijft is exact waarom ik de stenen heb verkocht en nu makkelijk de minosharp pak als ik wil scherpen, geen zin in gedoe en toch goed scherpe messen. Het kan altijd beter zoals met de slijpstenen maar je moet het net als met koffie zetten wel leuk vinden om er zo in te duiken voor goed resultaat. Daarom werken die stenen niet voor mij. Koffie zetten vind ik wel leuk.
Begrijpelijk en herkenbaar. Vaak als ik een nieuwe hobby heb, dan koop ik ook gelijk het gereedschap en onderhoud. Dat was bij espresso het geval (koffiebrander), koffers vol met fietsgereedschap en onderdelen, een uitgebreide schoenpoets kit voor mijn luxe schoenen en dus ook de slijpstenen voor Japanse messen.

Moet zeggen dat ik het ook allemaal wel gebruik; niet met evenveel plezier, maar sleutelen aan fietsen en koffiebranden zijn wel hobbies bovenop de hobby. Schoenen poetsen en messen slijpen is ook wel 'zen', alleen moet je daar even tijd voor maken net als met het branden van koffie.

Denk dat de slijpstenen verkopen de moeite niet echt waard is, moet er gewoon elke 3 maanden ofzo een uurtje voor vrijmaken :mrgreen:
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.