Plek espresso apparaat in nieuwe keuken.

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Musicus
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 24 feb 2019, 13:31

Plek espresso apparaat in nieuwe keuken.

Berichtdoor Musicus » vr 03 jan 2020, 16:19

Inmiddels verhuisd van Nijmegen naar Ulvenhout en binnenkort toe aan een grondige verbouwing van ons huis. Er komt, naast vele andere zaken, een nieuwe keuken in en ik heb 2 mogelijke plaatsen voor de Cellini en maler. 1 is rechts van de spoelbak waar nu op de tekening een fruitschaal staat ingetekend. De andere is op het 'schiereiland' waar nu de 2 plantjes staan ingetekend.
Het is een open keuken, de kamer is rechts op de tekening. Keukenblad wordt 70cm diep, het eiland deel 100cm. Op zich heeft de Cellini een fraai embleem op de achterkant, waardoor het niet verkeerd is om er tegenaan te kijken. Ik vind het denk ik ook wel mooi om hem wat meer prominent aanwezig te hebben, maar ik vrees dat ik de snoeren van de Cellini en maler niet mooi krijg weggewerkt. Plek van de stopcontacten is nog niet vastgelegd.

Kan iemand mij adviseren wat de mogelijkheden zijn en wat jullie zouden doen? Nu kan ik nog dingen aanpassen in het ontwerp.
thumbnail_Screenshot_20200103-155736_Drive.jpg

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Plek espresso apparaat in nieuwe keuken.

Berichtdoor gilleko B. » vr 03 jan 2020, 17:06

Inmiddels verhuisd van Nijmegen naar Ulvenhout en binnenkort toe aan een grondige verbouwing van ons huis. Er komt, naast vele andere zaken, een nieuwe keuken in en ik heb 2 mogelijke plaatsen voor de Cellini en maler. 1 is rechts van de spoelbak waar nu op de tekening een fruitschaal staat ingetekend. De andere is op het 'schiereiland' waar nu de 2 plantjes staan ingetekend.
Het is een open keuken, de kamer is rechts op de tekening. Keukenblad wordt 70cm diep, het eiland deel 100cm. Op zich heeft de Cellini een fraai embleem op de achterkant, waardoor het niet verkeerd is om er tegenaan te kijken. Ik vind het denk ik ook wel mooi om hem wat meer prominent aanwezig te hebben, maar ik vrees dat ik de snoeren van de Cellini en maler niet mooi krijg weggewerkt. Plek van de stopcontacten is nog niet vastgelegd.

Kan iemand mij adviseren wat de mogelijkheden zijn en wat jullie zouden doen? Nu kan ik nog dingen aanpassen in het ontwerp.
thumbnail_Screenshot_20200103-155736_Drive.jpg
Klimaatkast zit er al in. Mooi voor de wijn. Zou het masjien daar plaatsen daar waar je het zo onzichtbaar mogelijk kan aansluiten op het vaste water waarbij onder het werkblad een waterontharder systeem geplaatst kan worden. Zo zou ik het nu doen, als ik een nieuwe keuken zou laten plaatsen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Plek espresso apparaat in nieuwe keuken.

Berichtdoor Pti » vr 03 jan 2020, 17:31

Ik zou ook voor een gat in de bar v/h schiereiland gaan met daaronder een wasmachinekraan en afvoer met syphon zodat je altijd nog (met een andere machine) op vast water kunt.

Ik heb ook de koffiebar op een schiereiland en je kunt het gat direct ónder de machine maken het kastje in. Dat geeft een hele "cleane" look maar het legt je voor de toekomst wel helemaal vast.
In plaats daarvan heb ik het gat (en de afvoer) helemaal tegen de muur aangelegd, buiten het kastje. In het keukenkastje onder het blad zitten de kraan en twee stopcontacten met een eigen groep. Een gat in de wand v/h kastje zorgen ervoor dat de snoeren en slangen die kant op kunnen en je bij de slang v/d afvoer kunt komen.
IMG_20191114_192308.jpg
Aansluitingen in de kast
Met een kleine modificatie lopen alle leidingen onder de molen door de hoek in, nog steeds best opgeruimd al zeg ik t zelf.
IMG_20200103_172829.jpg
Bijlagen
IMG_20190530_172256.jpg
IMG_20190530_172247.jpg
IMG_20200103_172835.jpg

Musicus
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 24 feb 2019, 13:31

Re: Plek espresso apparaat in nieuwe keuken.

Berichtdoor Musicus » vr 03 jan 2020, 19:27

Dank voor de suggesties en zeker ook de foto's. We waren niet van plan om afvoer en water aan te leggen naar het eiland, dus dat zal nog wel even een flinke ingreep gaan worden.
Zo'n gat in het keukenblad, daar had ik zelf nog niet eens aan gedacht. Kan natuurlijk prima, maar net wat je zelf zegt: je zit er voor de rest van je leven aan vast. En ik weet niet of ik dat zo'n goed idee vind.

De Cellini heeft nu een water reservoir en normale lekbak dus die zal ik ook nog moeten ombouwen.

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Plek espresso apparaat in nieuwe keuken.

Berichtdoor Pti » vr 03 jan 2020, 19:43

Naast de spoelbak lijkt daardoor de logische keuze maar dat kost je veel meer functionele ruimte in je keuken, daar staat al snel wat vaat/afwas en ook tijdens het koken zul je eerder daar naast de kookplaat werken en groenten e.d. willen wassen en daarna een vergiet ergens kwijt kunnen.

Kom je toch al weer snel terug op de bar/ het schiereiland.... Ook zonder vast water is een vaste afvoer een gigantische upgrade in comfort! Zeker met dat belachelijk kleine formaatje lekbak van de Cellini ;) . Daarnaast kan het er voor de toekomst maar beter zitten. De interieurbouwer heeft waarschijnlijk ook gewoon een 80mm afwerkdop in exact dezelfde kleur wit/ivoor als je aanrechtblad. Stop hem in een hoek en het zal je nauwelijks storen. Tis in elk geval iets om over na te denken.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Plek espresso apparaat in nieuwe keuken.

Berichtdoor bobbee » vr 03 jan 2020, 21:22

Ik zou hem persoonlijk niet te ver van de wasbak willen hebben en niet kiezen voor vastwater aansluiting en afvoer.
Zo kun je portafilter makkelijk afspoelen, lekbak legen en reservoir makkelijk vullen.
De punten van pti zijn wel goed om over na te denken om te bepalen waar jouw prioriteiten liggen. Echt heel erg persoonlijk.

Succes! Wordt in ieder geval prachtig zo te zien
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Plek espresso apparaat in nieuwe keuken.

Berichtdoor mloes » zo 05 jan 2020, 14:19

Mooi ontwerp! Spannend!

Ik heb een aanrechtblad ook aan de andere kant dan waar de kraan en gootsteen zit. Dat oversteken gaat prima. Ik spoel mijn filter af tegelijk met het doorspoelen van de machine. Het meeste ‘lekwater’ vang ik op in een kopje. Heb dan wel een grote opvangbak en boiler ;). (Een kopje want dat kan in de afwasmachine en onze huiself maakt een keer per week de lekbak schoon).
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Plek espresso apparaat in nieuwe keuken.

Berichtdoor Marcje » zo 05 jan 2020, 15:12

Ik zou altijd voor een vastwater aanvoer en afvoer gaan als je een nieuw keuken gaat zetten. We hebben dat zelf nu 2 jaar en ik geniet er nog elke dag van. Vooral de afvoer vind ik een waar genot. Bij ons zit het anti-kalk filter, reduceer en waterstop weggewerkt onder het blad. We hebben geen gat in het werkblad, maar de aan- en afvoer loopt via 2 pvc buisjes (rond 40mm) in de achterwand. Zie je nu niets van, en is elegant weg te werken, mocht de koffiemachine ooit verdwijnen.
Ik zou hem in jouw geval denk ik ook niet naast de wasbak zetten. Uiteindelijk ben je met de maler, kannetjes, weegschaaltje, kwastje, etc best veel ruimte kwijt en zou dat niet naast de wasbak willen hebben. De wasbak gebruik ik zelf alleen om eens per week de portafilters en afklopbak te kuisen.
Leuk project!
dus...

Musicus
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 24 feb 2019, 13:31

Re: Plek espresso apparaat in nieuwe keuken.

Berichtdoor Musicus » za 11 jan 2020, 21:02

Als ik het zo lees zijn de meeste mensen erg enthousiast over vast water en afvoer. Ik vind het zelf geen enkel probleem om om de dag het reservoir opnieuw te vullen en de lekbak af en toe te legen. Als deze kleine handeling mij veel geld scheelt in de aanleg van de keuken zie ik de meerwaarde er niet echt van in. Zeker als je bedenkt dat ik speciaal hiervoor kastruimte moet opofferen voor een anti-kalk filter en water + afvoer moet gaan aanleggen naar het kookeiland...

Ik ga wel met de keukenzaak bespreken of er op een mooie manier 2 stopcontacten gemaakt kunnen worden zodat we de apparaten eventueel op het eiland kunnen zetten zonder dat de snoeren al te veel in het zicht lopen.

Ik houd jullie wel op de hoogte van de vorderingen mocht dat op prijs worden gesteld.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Plek espresso apparaat in nieuwe keuken.

Berichtdoor bobbee » za 11 jan 2020, 21:06

Mee eens! De vaatwasser uitruimen is meer werk
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron