Vlees eten... of niet?

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!

Hoe ziet jullie vleesconsumptie er uit?

Ik eet nagenoeg iedere dag vlees
6
30%
Ik probeer een paar dagen in de week geen vlees te eten
10
50%
Ik ben vegetarisch en eet geen vlees en vis
4
20%
Ik ben veganistisch en vermeid alle dierlijke producten
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 20
Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 11:28
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Vlees eten... of niet?

Berichtdoor Martijn » ma 02 mar 2020, 18:19

De laatste tijd is er veel te doen over het al dan niet eten van vlees. De impact van de vlees-sector op het milieu is enorm. De gezondheidsrisico's zijn ook niet echt meer te ontkennen. Vleesvervangers schieten als paddenstoelen uit de grond en volgende week begint de (groot opgezette) Week Zonder Vlees. Minder vlees eten is relatief eenvoudig, een volledig plantaardig dieet heeft daarentegen wel weer behoorlijk wat voeten in aarde.

Wat doen jullie? Eten jullie gewoon vlees of proberen jullie het te verminderen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele favoriete vleesvervangers.

Ikzelf probeer wel aanzienlijk minder vlees te eten maar met drie tieners en een vrouw thuis wordt dat niet altijd gewaardeerd. De voordelen van een plantaardig dieet hebben wel behoorlijke (aantoonbare) pluspunten voor duursporters... dat vindt ik dan wel weer een mooie stimulans. Voordeel is dat ik degene ben die in de keuken staat ;-)
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor bobbee » ma 02 mar 2020, 21:30

Hier al langer bewust met eten en wat vlees betreft maar na vorige week de docu what the health te hebben gekeken samen met onze oudste zoon van 13 is het serieus geworden. Hij wilt nu ook geen vlees meer eten en daar ben ik best trots op. We dwingen hem nergens toe en laten hem zelf beslissen, zie wel of het voor altijd is of niet. We praten natuurlijk wel erover en hoe we over van alles denken. Dus sinds vorige week hier echt geen vlees meer. Alle maaltijden vegetarisch.
Ik maak vaak Napolitaanse stijl pizza en de focus ligt nu op het perfectioneren van vegetarische pizza en dat gaat al verrassend goed. Uiteraard al vaker dingen af en aan geprobeerd maar nu ligt de focus daar echt op. Ik gril nu de groente als courgette, champignon paprika, ui etc eerst onder de vlam van de pizzaoven en dat is me toch lekker met wat wat kruiden. Zoveel smaak dat je vlees niet mist!
Kaas vind ik nog wel moelijk om af te schaffen, pizza zonder kaas is als een cappuccino zonder melk!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor cremalover » di 03 mar 2020, 11:22

Hier al langer bewust met eten en wat vlees betreft maar na vorige week de docu what the health te hebben gekeken samen met onze oudste zoon van 13 is het serieus geworden. Hij wilt nu ook geen vlees meer eten en daar ben ik best trots op. We dwingen hem nergens toe en laten hem zelf beslissen, zie wel of het voor altijd is of niet. We praten natuurlijk wel erover en hoe we over van alles denken. Dus sinds vorige week hier echt geen vlees meer. Alle maaltijden vegetarisch.
Ik maak vaak Napolitaanse stijl pizza en de focus ligt nu op het perfectioneren van vegetarische pizza en dat gaat al verrassend goed. Uiteraard al vaker dingen af en aan geprobeerd maar nu ligt de focus daar echt op. Ik gril nu de groente als courgette, champignon paprika, ui etc eerst onder de vlam van de pizzaoven en dat is me toch lekker met wat wat kruiden. Zoveel smaak dat je vlees niet mist!
Kaas vind ik nog wel moelijk om af te schaffen, pizza zonder kaas is als een cappuccino zonder melk!
Structuur (mondgevoel) van vlees kun je best goed imiteren met fijngesneden wortels/broccoli.Heel licht meebakken.Zo maak ik al jeren vegetarische chili.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor bobbee » di 03 mar 2020, 12:25

Hier al langer bewust met eten en wat vlees betreft maar na vorige week de docu what the health te hebben gekeken samen met onze oudste zoon van 13 is het serieus geworden. Hij wilt nu ook geen vlees meer eten en daar ben ik best trots op. We dwingen hem nergens toe en laten hem zelf beslissen, zie wel of het voor altijd is of niet. We praten natuurlijk wel erover en hoe we over van alles denken. Dus sinds vorige week hier echt geen vlees meer. Alle maaltijden vegetarisch.
Ik maak vaak Napolitaanse stijl pizza en de focus ligt nu op het perfectioneren van vegetarische pizza en dat gaat al verrassend goed. Uiteraard al vaker dingen af en aan geprobeerd maar nu ligt de focus daar echt op. Ik gril nu de groente als courgette, champignon paprika, ui etc eerst onder de vlam van de pizzaoven en dat is me toch lekker met wat wat kruiden. Zoveel smaak dat je vlees niet mist!
Kaas vind ik nog wel moelijk om af te schaffen, pizza zonder kaas is als een cappuccino zonder melk!
Structuur (mondgevoel) van vlees kun je best goed imiteren met fijngesneden wortels/broccoli.Heel licht meebakken.Zo maak ik al jeren vegetarische chili.
Ok! Ga ik doen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 11:28
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor Martijn » di 03 mar 2020, 15:59

vorige week de docu what the health te hebben gekeken
Die drukt je inderdaad wel met je neus op de feiten. Cowspiracy (ook op Netflix) gaat nog wat dieper in op de milieu-effecten van de vlees-industrie. En als je dan toch aan het Netflix-en bent, dan is The Game Changers ook nog wel een leuke.
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic

Cookin' BV - www.cookin.nl

Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl

Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl

Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl

Gek van fietsen? www.rideit.nu

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor bobbee » di 03 mar 2020, 18:17

Die heb ik ook gezien.

FORKS OVER KNIVES is er ook nog!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor cremalover » ma 03 aug 2020, 19:01

Hangt er ook van af wat je als vlees eten ziet.
Telt bijvoorbeeld een balletje gehakt van 200 gram op de vuist weghappen als tussendoortje als echt vlees eten?

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor Frup » ma 03 aug 2020, 21:01

Vlees is vlees.
Ik eet bewust minder vlees. En het vlees dát ik eet is zoveel mogelijk biologisch (net als andere levensmiddelen en de melk voor de cappu).
Ik heb de docu helaas gemist. Maar als ik de koeiengevangenissen zie (ik woon in Friesland), het gif dat wordt gespoten om weilandjes te killen en lees over de zoveelste stalbrand waarbij veel dieren zijn verbrand, kun je niet anders concluderen dan dat de bio-industrie niet de toekomst heeft.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor bobbee » ma 03 aug 2020, 21:22

Ja, natuurlijk is een gehaktbal vlees eten. Er is toch een dier voor omgelegd! Wat is er nog meer voor nodig om iets vlees eten te noemen als je vlees eet? Ik volg het even niet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Werner vg
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 06 okt 2019, 18:31

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor Werner vg » ma 03 aug 2020, 21:50

Ik consumeer vnl 5 a 6 dagen per week vlees....
kip en vette vis...maatjes, sardines, makreel...uit blik of vers
Echter bij uitzondering ! gefrituurd vlees.
Zogenaamd rood vlees nuttig ik zeer zelden.
Mosselen en noordzeegarnalen staan ook geregeld op menu.
Scampis dan weer niet mbt onverantwoord gebruik antibiotica bij opkweek

Ben zelf ook duursporter op leeftijd, 50 jaar.
Toevallig net deelgenomen aan een wereldwijde universiteitsstudie ter voorkoming hartproblemen bij duursporters.

Via uitgebreide diverse hartscans inspanningstest en bloedafname werd een profiel opgemaakt van hart- en slagaderfunctionaliteit en algemene gezondheid

Gezond verklaard.
(Rood) vlees wordt meestal geassocieerd met te hoge cholestrolwaarden.

In bloedwaarden geen indicaties dat consumptie te veel vlees nefast zou zijn.
HDL...dat is de goede cholestrol die de slechte LDL afbreekt...bedroeg bij mij 100...
Doorsnee schommelt dit rond 60 bij mannen...bij vrouwen relatief hoger.

Veel hangt echter af waaruit je weekmenu bestaat afgezien van dat vlees.
Dus het totaalplaatje...roker,...alcoholconsumptie,...beweging...
Mijn cafeinegebruik had alvast geen negatieve invloed op de bloed noch hartwaarden (lees verhoogde hartslag)

Ben nu zelf ook geen heilige want roomijs verslind ik per liter.

By the way...iemands gezondheidstoestand wordt vastgesteld ahv

Bloedtest
Inspanningstest...niet als hoofdreden om te zien hoe hard je kant trappen of lopen maar vooral of je slagaders mooi open zijn zonder plaque of vernauwingen, bloodflow
Echo hart en bij voorkeur coronaire Ct scan...werking kamers en kleppen
Algemeen onderzoek...oa lengte, gewicht, bmi...klachten aanhoren patient...

Door bovenstaande onderzoeken kan je al veel dingen uitsluiten maar niets is waterdicht !
Espresso : Profitec 600 pid / Profitec pro T64
Filter : MoccaMaster Select / Commandante C40 MK4
Brander - Coffee bar : Cross Roast - Caffe Mundi Antwerpen


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron