Toen schaatsers nog kerels waren....

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Toen schaatsers nog kerels waren....

Berichtdoor cremalover » ma 15 feb 2021, 13:57

Laatst gewijzigd door cremalover op ma 15 feb 2021, 14:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Toen schaatsers nog kerels waren....

Berichtdoor Marcje » ma 15 feb 2021, 14:11

Klassiekert :D
Maar heb met 2 benen ook heerlijk gereden het afgelopen weekend!
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Toen schaatsers nog kerels waren....

Berichtdoor fransg » ma 15 feb 2021, 20:34

Prachtig! Ja zo ging dat vroeger. Kou? Wij kénden geen kou. Er stond één kolenkachel in de voorkamer maar die ging 's avonds laat gewoon uit. Op de slaapkamers stond de hele winter het ijs op de ruiten. In de douche was op gevement wel een straalkacheltje boven de deur maar die gaf een laffe straling af. Met de rug er naartoe aan de wastafel staand voelde je wel wat warmte van die gloeidraad maar je koelde intussen wel verder af. Warm douchen kon in principe wel maar dan trok je de boiler leeg, dus niet iedereen kon dat zomaar doen. 's Ochtends ging er een prop krant in de kachel, lucifer erbij, wat aanmaakhoutjes, dan een paar kolen uit de kit.

En schaatsen natuurlijk, zovéél mogelijk want je had een abonnement aan een touwtje om je nek en als je zo snel mogelijk 20 dagen had geschaatst, een stempeltje erop voor elke dag, dan 'had je 'm eruit' en schaatste je 'extra', dus pure winst.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Toen schaatsers nog kerels waren....

Berichtdoor Dirk Jan » ma 15 feb 2021, 21:24

De oude heren spreken :D
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Toen schaatsers nog kerels waren....

Berichtdoor fransg » ma 15 feb 2021, 21:40

De oude heren spreken :D
Ja heel vreemd... ik beschouw mijzelve niet als 'oud' maar in de tijd waarvan we nu spreken was iemand van mijn leeftijd al dood of zou anders toch wel spoedig sterven. In elk geval zou zo iemand geen plannen meer maken maar al rokende voor het raam plaatsnemen om stil te kijken naar het almaar sneller en sneller voorbijgaan van de karige nog resterende dagen. Soms schoot er bij zo iemand een naam te binnen, lang vergeten, vaak geprobeerd die te herinneren, en nu had het geen zin meer want die persoon was allang dood en er was ook niemand meer om over die persoon te vertellen. Lichamelijke klachten te over, maar niets aan te doen. Komt een jeugdige bij de dokter dan volgt genezing vanzelf, met of zonder medicijn. Komt iemand 'van ons' bij de dokter dan zie je deze verbaasd opkijken, zo van "oh leeft u dan nog?"

Ik meen zelf dat ik nog met fiere en stevige tred door de avond wandel, maar het is waarschijnlijk dat anderen een oude stramme heer met onzekere stappen door het duister zien gaan.
walk-scarecrow-01-IMG_0602-210215.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Toen schaatsers nog kerels waren....

Berichtdoor Dirk Jan » di 16 feb 2021, 19:11

Prachtige poëzie ;-), maar je hebt gelijk, wij zijn nog niet oud. Ik ben nu 65 en toen mijn vader 65 werd vonden we hem allemaal oud. En waarschijnlijk was hij ook 'ouder' en meer versleten dan wij nu zijn op dezelfde leeftijd.
Maakt de verhalen niet minder leuk ;-)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Toen schaatsers nog kerels waren....

Berichtdoor fransg » di 16 feb 2021, 19:41

Ik ben nu 65 en toen mijn vader 65 werd vonden we hem allemaal oud.
Toen mijn vader overleed was ik bijna 10 en ik vond het héél erg dat hij dood was maar ik begreep niet dat iedereen zei "Zo jong gestorven! Hoe is het mogelijk!" want 38 leek mij best oud.

Nog steeds vind ik het moeilijk om naar een foto van hem te kijken en hem te zien als een "jonge man".
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Toen schaatsers nog kerels waren....

Berichtdoor cremalover » di 16 feb 2021, 21:07

Prachtige poëzie ;-), maar je hebt gelijk, wij zijn nog niet oud. Ik ben nu 65 en toen mijn vader 65 werd vonden we hem allemaal oud. En waarschijnlijk was hij ook 'ouder' en meer versleten dan wij nu zijn op dezelfde leeftijd.
Maakt de verhalen niet minder leuk ;-)
Ik ben 58.Had vroeger een boszwarte krullen. Nu iets van....grijzig garen of zo waar de scalp rijkelijk door heen schijnt.
20 jaar geleden drukte ik nog 5x 140 kilo bank. Als ik nu een plaat van 20kilo optil doet dat pijn aan mijn vingers door de artrose.Śchouders zijn bot op bot en ik heb ook nog een fluittoon.
Tinnitus verrijkt mijn leven sinds een jaar of 5 met een vrolijke piep.
Carpaal tunnelsyndroom zorgt ervoor datr ik des nachts met braces slaap.Maar voor de rest is alles in orde. :mrgreen:
Oh ja. De knieen kraken door 30 jaar een oude Harley aan te trappen.
Ik heb 4 jaar geleden een dubbele staaroperatie gehad. Bij een op de100 komt dan versneld glasvochtloslating voor. Dat was ik. :(

Wie gaat daar over heen? :mrgreen:

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Toen schaatsers nog kerels waren....

Berichtdoor gilleko B. » wo 17 feb 2021, 03:25

Ja een kolenkachel in de voorkamer en sneeuwsterren op de voorruit van mijn kamer. Ik kan mijn dat nog goed herinneren. Die sneeuwsterren op de ruit, dat was wel een prachtig schouwspel. Die kolenkachel werd trouwens godsgruwelijk heet. Ik kreeg ook een kruik mee in bed. Eerst van die verchroomde stalen dingen met een sok erom heen waaraan je je poten brandde. Later van die rubberen , die waren een stuk aangenamer. Och och hoe hebben we het overleefd




Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Toen schaatsers nog kerels waren....

Berichtdoor gilleko B. » wo 17 feb 2021, 03:29

Geniaal!

Afbeelding



Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron