Toen schaatsers nog kerels waren....

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Toen schaatsers nog kerels waren....

Berichtdoor Marcje » wo 17 feb 2021, 07:30

Wij hadden 2 petroleum kachels. Grote tank in de tuin, die door de firma Stijbosch uit Didam werd gevuld.
Douchen vanuit een elektrische boiler, met een eindige voorraad. In de douche ook van die ovale gloeidingen met een trekkoordje. Ik had wel een elektrische deken, want geen verwarming op m'n kamertje.
Schaatsen op 'botjes' met van die oranje/gele lint veters. Ze zaten altijd scheef onder je schoenen.
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Toen schaatsers nog kerels waren....

Berichtdoor fransg » wo 17 feb 2021, 09:23

Oh ja zulke kachels! Ik heb nog een poosje in een klein huisje in Schriek, België gewoond vanaf 1999 en daar was ook slechts een kamer verwarmd, middels een 'mazout' kachel aan een grote tank achter het huis. Was die tank ineens leeg dan werd het flink koud. En hadden we de kachel eens te hoog staan, dan leek die te exploderen. Draaiden we de petroleum-kraan snel dicht om erger te voorkomen maar bleef de kachel nog een poosje vurige plof-scheten laten. Spannend.

Het huisje staat er nu lieflijker bij op de Google
Schermafbeelding 2021-02-17 om 09.25.02.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Toen schaatsers nog kerels waren....

Berichtdoor bobbee » wo 17 feb 2021, 09:34

Ik hoop dat ik net zo oud word als jullie.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Toen schaatsers nog kerels waren....

Berichtdoor gilleko B. » wo 17 feb 2021, 10:21

Oh ja zulke kachels! Ik heb nog een poosje in een klein huisje in Schriek, België gewoond vanaf 1999 en daar was ook slechts een kamer verwarmd, middels een 'mazout' kachel aan een grote tank achter het huis. Was die tank ineens leeg dan werd het flink koud. En hadden we de kachel eens te hoog staan, dan leek die te exploderen. Draaiden we de petroleum-kraan snel dicht om erger te voorkomen maar bleef de kachel nog een poosje vurige plof-scheten laten. Spannend.

Het huisje staat er nu lieflijker bij op de Google
Schermafbeelding 2021-02-17 om 09.25.02.png
Huisje zal wel wat hebben want het wordt behuisd door een AUDI eigenaar.Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Toen schaatsers nog kerels waren....

Berichtdoor cremalover » wo 17 feb 2021, 12:02

Ik had het toevallig met mijn vrouw er nog over van de week. Toen ik bij de raditor zat. Dat dat toch wel een luxe was die iedereen maar voor normaal aanneemt.
Ik heb anders gekend. Tot mijn 11e.Kolenkacheltje in de keuken.

Opstaan om 7 uur . Als het vroor vroor het binnen soms ook.Wij moesten kolen uit de kelder halen. Mijn vader vloeken omdat er geen trek was en het kreng niet op te starten was. Drama's.
Als kinb van een jaar of 5 staken we gaten in de mica plaatjes. Nog grotere drama's. :(
8020812f50a41a19da8e82ea64c35330.jpg
In de woonkamer zo'n gasbrander.
4fd5b0609841ee9f1cc446a7796131a9.jpg

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Toen schaatsers nog kerels waren....

Berichtdoor fransg » wo 17 feb 2021, 16:46

Huisje zal wel wat hebben want het wordt behuisd door een AUDI eigenaar.
Mogelijk is het gerenoveerd. Door de serre-uitbouw was het binnen het hele jaar door nogal donker. Ooit was het een hele kleine boerderij. De zolder was destijds nog geen kamer, dus we hadden een voorkamer met weinig raam, een donkere keuken en bijkeuken, een kleine slaapkamer en achter een luik nog een hele kleine slaapkamer met zeer laag plafond. Dat was wel leuk, trapje op, luik door en je lag al in bed.

Er liep op het veld erachter één hert dat af en toe werd opgejaagd door de drie paardjes van mijn vriendin. 's Zomers was het veld te doen maar de rest van de tijd was het een moeras, niet zo prettig voor de dieren. Er was een vijver waar een eerdere bewoner een aantal herten in had gegooid, werd er verteld. We hadden op zeker moment twee fretten, twee honden en twee allerschattigste dwergkonijnen in huis, tot een van de honden door had hoe je bij die konijntjes kon geraken. Dat gaf veel verdriet. Er waren ook veel kippen die veels teveel eieren legden, daar was niet tegenop te koken/bakken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Toen schaatsers nog kerels waren....

Berichtdoor gilleko B. » wo 17 feb 2021, 18:33

Mooie verhalen in dit draadje. Daar wordt een mens vrolijk van.




Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Toen schaatsers nog kerels waren....

Berichtdoor gilleko B. » wo 17 feb 2021, 18:41

Ik had het toevallig met mijn vrouw er nog over van de week. Toen ik bij de raditor zat. Dat dat toch wel een luxe was die iedereen maar voor normaal aanneemt.
Ik heb anders gekend. Tot mijn 11e.Kolenkacheltje in de keuken.

Opstaan om 7 uur . Als het vroor vroor het binnen soms ook.Wij moesten kolen uit de kelder halen. Mijn vader vloeken omdat er geen trek was en het kreng niet op te starten was. Drama's.
Als kinb van een jaar of 5 staken we gaten in de mica plaatjes. Nog grotere drama's. :(
8020812f50a41a19da8e82ea64c35330.jpg
In de woonkamer zo'n gasbrander.
4fd5b0609841ee9f1cc446a7796131a9.jpg
Mijn vader hoorde ik met een kolenkit kolen scheppen uit het kolenhok buiten. Later werden van die ingepakte kolen bezorgd in een zak in Rotterdam. Later gas aangelegd in de kamer, en kwam er zo'n niet mooie gashaard in de vorm van een schouw van Dru. Ik lag dikwijls in de avond met een kussen voor de kachel vlammetjes te staren. Iedere keer weer een boeiend schouwspel.

Afbeelding


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Toen schaatsers nog kerels waren....

Berichtdoor fransg » wo 17 feb 2021, 19:02

Ik had het toevallig met mijn vrouw er nog over van de week. Toen ik bij de radiator zat. Dat dat toch wel een luxe was die iedereen maar voor normaal aanneemt.
Ja precies! We zouden, als de scholen ooit weer open gaan, ons moeten aanmelden bij het Hoofd der School en dan gaan we langs de klassen om de kinderen te vertellen over vroeger, want nu leven wij nog, straks is er niemand meer die zulke dingen uit de eerste hand kent. Ook goed voor die kinderen om te zien dat mensen van onze leeftijd als het een beetje meezit nog gewoon rechtop lopen en een klok kunnen tekenen indien gewenst.
Tot mijn 11e.Kolenkacheltje in de keuken.
Bij ons geen verwarming daar, tot de eerste hoge smalle keuken-gaskacheltjes kwamen.
Mijn vader vloeken omdat er geen trek was en het kreng niet op te starten was. Drama's.
Als kind van een jaar of 5 staken we gaten in de mica plaatjes. Nog grotere drama's. :(
Oh ja! Gaatjes wist ik niet dat dat kon, wel er iets tegenaan drukken, dat dan erg ging sissen en roken en dan bleef zo'n brandvlek nog lang op het glaasje zitten. Moeder maakte die met oude zwarte pickwick thee schoon.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Toen schaatsers nog kerels waren....

Berichtdoor fransg » wo 17 feb 2021, 19:04

met een kolenkit kolen scheppen uit het kolenhok buiten.
Toen ze zakken mooie samengeperste 'eierkolen' thuis werden bezorgd ipv de ruw gehakte zwarte brokken kool, was er minder zwart stof van.

Ook konden we de lege kolenhokken, die er nog wel waren, gebruiken als hut. Aardedonker daarbinnen, dus heel geschikt voor geheime zaken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron