Koffie pucks, voer voor de planten

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Koffie pucks, voer voor de planten

Berichtdoor Ypuh » do 24 feb 2022, 14:41

In de krochten van het Koffiepraat forum viel me op dat mensen hun pucks aan de planten voeren.

Als onderdeel van het volwassen worden kreeg ik 3 jaar geleden een bonsai boompje als cadeau en wonderlijk leeft deze nog steeds. In het kader van thuiswerken heb ik deze verantwoordelijkheid uitgebreid door er een tabaksplant bij te nemen. Volgend niveau zou een goudvis zijn of (hopelijk) ooit een eigen kat.

Dat brengt mij bij het volgende; deze plant moet groter/groener/sterker als een soort 15-jarige Russische kunstschaatsster. Werkt het (op)voeren van koffiepucks daarin?

De slachtoffers:
Afbeelding
Afbeelding
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Koffie pucks, voer voor de planten

Berichtdoor gilleko B. » do 24 feb 2022, 14:48

Betreft dat dezelfde plant zo van Before After. Wat voor anabolen koffie is daar ingegaan




Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Koffie pucks, voer voor de planten

Berichtdoor Ypuh » do 24 feb 2022, 15:44

Het schijnt wel echt te werken: Composting With Coffee Grounds – Used Coffee Grounds For Gardening

Ik zit er in ieder geval helemaal klaar voor:
Afbeelding
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie pucks, voer voor de planten

Berichtdoor fransg » do 24 feb 2022, 15:51

Mijn planten hebben intussen ook een laag puck op de pot.
IMG_3848.jpg
IMG_3849.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 886
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Koffie pucks, voer voor de planten

Berichtdoor Joste » do 24 feb 2022, 17:00

Werkt in de zomer ook goed tegen slakken in de tuin
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Koffie pucks, voer voor de planten

Berichtdoor Pti » vr 25 feb 2022, 08:43

Ik heb twee van die kleine koffieplantjes staan, maar vind het toch altijd beetje luguber om ze koffiepucks te voeren. Iemand enig idee of er iets als gekke koffie ziekte op de loer ligt? Want dan houdt ik het gewoon maar bij Pokon voor groene planten.

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 649
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Koffie pucks, voer voor de planten

Berichtdoor ErikvW » vr 25 feb 2022, 09:03

Ik breek ze wel eens op naar losse koffie en dan gooi ik ze in de voortuin. Maar dat is vooral bedoeld om de katten te weren die anders onder mijn struiken hun "business" komen doen...

- Erik
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1487
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Koffie pucks, voer voor de planten

Berichtdoor Dirk Jan » vr 25 feb 2022, 09:44

Mijn moeder deponeerde de losse koffie uit het DE porcelijne filtertje ook in de tuin. Haar kruidentuin wel te verstaan en de kruiden groeiden als kool en smaakten naar meer ;-)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Koffie pucks, voer voor de planten

Berichtdoor gilleko B. » vr 25 feb 2022, 09:49

Werkt in de zomer ook goed tegen slakken in de tuinAfbeelding
Ik wil.juist slakken in mijn tuintje. Ik koop dan jonge hosta's en die laat ik ze helemaal oppeuzelen. Ik vind allerlei insecten in je tuin bijster prettig en interessant. Als je die mooie Engelse borders zit met prachtige bloemen en zo zonder luis en eitjes leggers, denk ik wel eens, wat is daar gespoten, en hoeveel insectenetende egels hebben daar inmiddels heb loodje gelegd omdat die lupine's en rozen zijn volgespoten met allerlei rotzooi.
Binnenkort dus weer aan de Hosta. Mijn buurman loopt in zijn doorzontuintje van 60m2 ook al die plantjes te verzorgen en trekt daar dan speciaal, heel vreemd, echte klompen aan. Dan hoor ik dat hij bezig is, zo van Tok Tok Tok en klapperdeklap. Hij heeft ook zo'n leren riem om met allerlei tuinattributen er aan gehangen.
Tijdens warme avonden spreek ik in ons doorzontuintj aan mijn vrouw uit, nou Yvonne, de hosta's staan er weer, laat de slakken maar komen. Ja, pas als hij er, al of niet voorzien van klompen, in de tuin staat. Hij heeft ook allerlei fonteinen in zijn tuin, maar die zet hij pas aan als er bezoek komt. Maar omdat dat water heeft stilgestaan en dan ij beweging komt meurt een kwartier de tuin naar verrot water. Zo dat is er bij mij nu allemaal uit. Maar drink dikwijls drink ik een biertje met um want dat vindt hij en ik aangenaam. Tis best een leuke vent en fijne buurman.

Afbeelding


Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 886
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Koffie pucks, voer voor de planten

Berichtdoor Joste » vr 25 feb 2022, 10:44

Haha, ik zie het helemaal voor me. Ben zelf ook meer van laat de natuur zijn gang maar gaan. En gebruik zeker geen gif. Maar vind het ook wel jammer als hosta's worden verorberd door slakken. Dan kunnen wat verkruimelde pucks eronder wel wat helpen.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron