Hoe leuk het is om anderen helpen!

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
Warheart
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 14:53

Hoe leuk het is om anderen helpen!

Berichtdoor Warheart » di 31 mei 2022, 12:42

Woopsie,

Nu gaat dit komende stuk tekst (in)direct toch echt over koffie, ook al is dit daar misschien het verkeerde topic voor?

Ik wist alleen niet zo goed waar ik dit moest posten. Verplaats of verwijs me vooral naar de juiste plek voor dit verhaaltje.
Het is namelijk een ontzettend feel - good momentje voor me en heeft me weer een onverwachtse extra boost gegeven
naar de wondere wereld van koffie - maken.

Enfin, afgelopen week heb ik een mede forumgebruiker bij mij thuis op bezoek gehad, omdat deze in een enorme strijd verwikkeld
zat met zure koffie. Al een tijdje over en weer naar elkaar gemaild (en tips en tricks uitgewisseld) maar elke stap die er genomen
werd, de koffie wilde maar niet beter worden bij het betreffende forum lid. Uit respect voor privacy noem ik geen gebruikersnaam o.i.d.

Laat het nou per toeval zijn dat de persoon dezelfde soort machine als ik heeft (Sage, de gruwel voor sommigen) en het cirkeltje was rond. Na een hele rits aan verschillende probeersels, waarbij de betreffende persoon ook nog eens tooltjes op mijn advies kocht en boontjes inkocht bij een brander die ik hem adviseerde, bleef het zure steeds maar de boventoon voeren. Temperatuur anders ingesteld, tig maalgraden, verhoudingen, niks leek te helpen.

Waar ik vooral erg onder de indruk was van het doorzettingsvermogen (zelfs na een paar maanden bijna niks dan te veel zuur te hebben gedronken) voelde het voor mij eigenlijk als een soort "plicht", die ik mezelf dan opleg, om deze persoon bij mij thuis uit te nodigen en samen Real - time te rommelen, testen en vergelijken. Welke stap zit waar, wat gebeurt er precies en waar gaat het mis? Lag dit aan de machine, aan de Puck Prep of iets totaal anders? Ik ben zelf net zo goed amateur, maar 2 zien en ervaren tenslotte meer dan 1, toch?

Zo gezegd, zo gedaan. De deurbel op een zonnige ochtend stond daar mijn mede-lotgenoot (ja, met de complete machine en al mee) en nadat we de twee Sage machines naast elkaar aan de stroom hadden staan, zijn we samen stap voor stap gaan kijken en proberen:

Stap 1: Zet eens gewoon een dubbele espresso met je eigen machine (en ingebouwde maler) en kijken wat er uit komt. Ik alleen observeren uiteraard, zonder iets te zeggen. Dan krijg je tenslotte toch het beste beeld van wat er gebeurt.

Eerlijkheidshalve: die was qua smaak niet al te best, haha.

Stap 2: Ikzelf een dubbele epresso gezet. Ik werk met een Eureka Oro SD maler, voor de rest. Mijn eigen puck prep en dezelfde dubbele espresso. Daar haalde mijn gast ook wel enigszins zuur uit (wat ook een antwoord op zichzelf was uiteraard) maar wel beduidend minder hinderlijk.

Stap 3: De hele machine schoon gemaakt, geflushed en ontkalkt. Portafilter en douchescherm in de Cafiza en al het andere dat je maar kunt bedenken om schoon te maken. Daar was al aardig wat verkleuring te zien van het water. Dit zegt en doet niet alles, maar is in elk geval een goede eerste basis.

Stap 4: Machine terug in elkaar: Nieuwe poging, maar deze keer met iets meer aandacht voor de Puck Prep. Toch nog wel wat zurig, maar wel al beter. Er was al verbetering, maar nog niet het verlossende antwoord.

Stap 5: In plaats van pure espresso, eens een Americano gemaakt, zowel met zijn machine, als met de mijne (en met gebruik van verschillende malers). Bij de een een beetje zuur, bij de ander: 0,0 zuur. Daar kwam een duidelijke verandering en groeiend enthousiasme mee.

Stap 6: De Eureka Oro SD maler, mijn puck - prep (die ik niet als perfect zu bestempelen, maar doet wel wat het moet doen), maar als enige verandering, nu de daadwerkelijke extractie met de machine van mijn gast. Buiten een heel licht zuurtje, was het resultaat eigenlijk gelijk, waarmee we ons bewijs hadden:

- De machine zelf is gelukkig niks mis mee
- De gekozen bonen (in dit geval Black Betty van H.K.) doen het erg goed in Sage machines
- De extractietijd en de Puck-Prep kon nog wat meer verfijnd worden, ten goede van de smaak.

Sinds dit bezoek, houden lotgenoot en ik leuk contact met elkaar en hebben we beide wel uitgesproken nog een keer vaker Real-Time af te spreken. De betreffende persoon kan namelijk veel beter Latte Art maken dan ik en daar wil ik toch ook wel graag nog wat stappen in maken nog.

Maar het belangrijkste: Desbetreffende heeft de passie en de wil terug gevonden in het maken van koffie en gerelateerde dranken, weet nu in welke hoeken verbeteringen verder te maken zijn en geniet weer met volle teugen van deze hobbie.

I would say, a "job" well done 8-) 8-) 8-)

En wat een voldoening geeft dit mij ook, zeg! :D
Laatst gewijzigd door Warheart op di 31 mei 2022, 13:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Coffee, sleep, Coffee, repeat

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe leuk het is om anderen helpen!

Berichtdoor fransg » di 31 mei 2022, 12:49

Zeker, een 'job well done'!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

manduca
Berichten: 866
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Hoe leuk het is om anderen helpen!

Berichtdoor manduca » di 31 mei 2022, 15:45

Heel goed! Lekker bezig (allebei).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Hoe leuk het is om anderen helpen!

Berichtdoor gilleko B. » di 31 mei 2022, 15:57

Ja ik heb nu al face to face contact gehad met 2 forum leden agv de Etzmax, coffeemagnet. Was erg leuk om op zo'n moment je passie te delen. Was best wel vreemd dat je dan ineens een stap door elkaar live te zien. Maar waren vruchtbare en leuke ontmoetingen.




Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1487
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Hoe leuk het is om anderen helpen!

Berichtdoor Dirk Jan » di 31 mei 2022, 19:05

Top!
"Thats the way, a ha, I like it"
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Hoe leuk het is om anderen helpen!

Berichtdoor Madencio » di 31 mei 2022, 20:37

Mooi verhaal, hopelijk krijgen we meer van dit soort succesverhalen te lezen.
Lelit Bianca / Eureka Mignon XL

Jd gouda
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 08 dec 2021, 19:59

Re: Hoe leuk het is om anderen helpen!

Berichtdoor Jd gouda » di 31 mei 2022, 21:02

Gaaf om te lezen zeg.
Begrijp ik het goed dat een van de voorzichtige conclusies is dat de machine met ingebouwde maker een fatsoenlijke espresso kan produceren mits de puck prep goed is en de verhoudingen kloppen?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Hoe leuk het is om anderen helpen!

Berichtdoor bobbee » wo 01 jun 2022, 10:16

Goed gedaan beide! Het plezier spat eraf Dat is ook de reden waarom dit ren leuk avontuur werdt.
Hier op het form krijgen we weleens mensen die denken alles te weten en geholpen willen worden maar eigenijk niks willen aannemen. Dan is het minder leuk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Warheart
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 14:53

Re: Hoe leuk het is om anderen helpen!

Berichtdoor Warheart » wo 01 jun 2022, 11:46

Gaaf om te lezen zeg.
Begrijp ik het goed dat een van de voorzichtige conclusies is dat de machine met ingebouwde maker een fatsoenlijke espresso kan produceren mits de puck prep goed is en de verhoudingen kloppen?
Die conclusie had ik ook al getrokken zelf voordat ik een aparte bonenmaler erbij gekocht had. ;) Maar pas door te vergelijken en proeven met een losse bonenmaler, heb ik ervaren dat de ingebouwde maler veel "achterhoudt" en je eigenlijk heel veel bonen laat "verspillen", door zijn in - consequentie.

Een blijvend constante kwaliteit espresso is mij persoonlijk nooit echt gelukt met de ingebouwde maler.

Ik noem in mijn verhaal specifiek de bonen Black Betty van HoofdKwartier, omdat ik daar persoonlijk de beste en "meest constante" bakkies mee heb kunnen zetten (Espresso, Americano etc.). Tijdens deze middag met mede-forumlid werd me dit nog eens extra bevestigd.

Om terug te komen op je vraag (jij hebt geloof ik ook een Sage, toch?)

Ja, het is mogelijk. Maar wil je echt vol genieten van je bonen en de diepere smaakprofielen ervaren met deze machine, dan is de investering naar een goede losse bonenmaler de way to go. Combineer je dat met (hetzij door ervaring, hetzij door goede tooltjes) een goede en constante puck prep en lekkere verse boontjes, dan kun je met deze Sage machines echt wel een goddelijk drankje bereiden (waar smaak natuurlijk voor iedereen anders is :ugeek: )
Laatst gewijzigd door Warheart op wo 01 jun 2022, 14:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Coffee, sleep, Coffee, repeat

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Hoe leuk het is om anderen helpen!

Berichtdoor ErikW » wo 01 jun 2022, 12:13

Dit onderstreept de basis-gedachten dat de bonen en de maler belangrijker zijn om in te investeren dan het koffie-apparaat zelf.
Met goede bonen en maler kan met een eenvoudig apparaat goede koffie gezet worden.
Met een goed apparaat maar slechte bonen en/of maler wordt het nooit wat!


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron