Whisky

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

Whisky

Berichtdoor MdB » do 23 jun 2022, 22:36

ik kon zo 1 2 3 geen topic vinden over whisky hier op het forum… toen kon ik me toch niet voorstellen dan op een forum waar iedereen graag met smaakbeleving bezig is er geen whisky fanaten rondlopen. Dus ik dacht eens peilen of er meer hier zijn die regelmatig van een lekker glaasje whisky genieten.

Zelf drink ik voornamelijk Schotse single malt. Mijn voorkeur gaat uit naar fruitige whisky, en dan liever het fruitige dat ontstaat door rijping op oude bourbon vaten dan het zoete sherry fruitige.
Speyside en Highland (ja ik weer dat speyside een onderdeel is van de highlands) whiskies hebben mijn voorkeur. Mijn favoriete Distillerij is Balblair en ik heb inmiddels ruim 50 flessen aan whisky in huis staan :oops: Gelukkig bederft het niet en heb ik voor de komende jaren alvast genoeg om van te genieten.
Ik hoor graag hoe het met de andere koffiepraters zit die graag whisky drinken.
Wat drink je zoal, favoriete regio’s/distillerijen/rijpingen, leuke verhalen omtrent whisky, aanraders… wat dan ook. Ik ben benieuwd 😜

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6473
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Whisky

Berichtdoor cremalover » vr 24 jun 2022, 08:30

ik kon zo 1 2 3 geen topic vinden over whisky hier op het forum… toen kon ik me toch niet voorstellen dan op een forum waar iedereen graag met smaakbeleving bezig is er geen whisky fanaten rondlopen. Dus ik dacht eens peilen of er meer hier zijn die regelmatig van een lekker glaasje whisky genieten.

Zelf drink ik voornamelijk Schotse single malt. Mijn voorkeur gaat uit naar fruitige whisky, en dan liever het fruitige dat ontstaat door rijping op oude bourbon vaten dan het zoete sherry fruitige.
Speyside en Highland (ja ik weer dat speyside een onderdeel is van de highlands) whiskies hebben mijn voorkeur. Mijn favoriete Distillerij is Balblair en ik heb inmiddels ruim 50 flessen aan whisky in huis staan :oops: Gelukkig bederft het niet en heb ik voor de komende jaren alvast genoeg om van te genieten.
Ik hoor graag hoe het met de andere koffiepraters zit die graag whisky drinken.
Wat drink je zoal, favoriete regio’s/distillerijen/rijpingen, leuke verhalen omtrent whisky, aanraders… wat dan ook. Ik ben benieuwd 😜
50 whiskeys???
Je weet dat een geopende fles na een half jaar leeg moet zijn? Verliestr dan snel aan kwaliteit.
Na 20 jaar whisk(e)y ben ik 10 jaar geleden ovegestapt op de betere cognacs. Daarna op de brandy. En daar zit ik nu al een paar jaar. En zal ook nooit meer terug gaan.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5656
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Whisky

Berichtdoor gilleko B. » vr 24 jun 2022, 08:42

Nu niet, maar als de winter komt gaat een sterke voorkeur uit naar Isley whisky. Tallisker en Ardberg en Caol Ila vind ik erg fijne whisky's. Momenteel onder de zon vergaloppeer ik mij zo nu en dan aan Nikka en Suntory uit Japan. Maar ben ook erg met Sake bezig. Ik ga dat laatste steeds lekkerder vinden en verbaas mij over het ingewikkelde smaalpalet van die Sake's.




Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 567
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Whisky

Berichtdoor Madencio » vr 24 jun 2022, 08:56

Heb het ook niet zo in de zomer met whisky, heel af en toe als we een bbq doen lust ik er wel één samen met een biertje. Maar in de winter komt er meer whisky bij mij thuis binnen. Mijn favoriet is toch wel de Lagavulin 16, daar heb ik er nog één van ongeopend (zal nog wel zo blijven). Mijn absolute topper blijft nog wel de Glengoyne 21, dat is de beste whisky die ik heb geproefd. Een aantal jaar geleden ben ik naar de Glengoyne distillery geweest in Glasgow met een paar collega's, een ontzettend leuke ervaring. De 21 heb ik daar voor mijn kiezen gehad, dat blijft zo'n onzettend goede whisky. Maar door de prijs (€140 bij Gall & Gall zie ik) ben ik niet snel geneigd om een fles te kopen. Als ik op een vrijdagavond toch zin heb dan ga ik snel voor een Aberlour, Talisker Skye of Nikka Coffey.
La Pavoni / DF83

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15211
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Whisky

Berichtdoor fransg » vr 24 jun 2022, 09:07

Ruim 15 jaar gelee kreeg ik een fles whisky. Daarna in een slijterij rond gekeken. De verkoper gevraagd naar een fles die er interessant uitzag. Hij zei "dat is een mooie, maar denk ik wel boven uw budget" dus die moest ik hebben. Een mooi fotoboek gekocht met opelke pagina een kleine reportage over historische whisky fabrieken en hun product. Die met smeulende turf op smaak is gebracht vind ik lekker. Daarna weer alles weggedaan. Ik legde destijds allerlei boeken her en der in de stad, ook zeldzame kostbare exemplaren. Zo lag er een stapeltje eerste drukken van Gerard Reve bij De Kroeg in Arnhem op een plank waar niemand naar om keek, terwijl het boek over al die drankfabrieken onmiddellijk door de kastelein in beslag werd genomen want 'kostbaar' ;-)

Daarna nog weleens geprobeerd welke wijn ik lekker vind maar daar is niks aan en ik drink alweer een jaar of twee jaar vrijwel nooit iets met alcohol. Geen lol erin.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6473
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Whisky

Berichtdoor cremalover » vr 24 jun 2022, 09:15

Mijn alcoholgebruik beperkt zich tot 1 goede fles op jaar basis.Met een maand of 5 is die leeg.

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 872
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Whisky

Berichtdoor Ypuh » vr 24 jun 2022, 09:23

Je bent niet de enige Frans. Het leek ook een hobby die mij op het lijf geschreven was, maar ik kon niet wennen aan de scherpe en harde smaken van bijvoorbeeld een Talisker. Heb nog een stuk of 4-5 ongeopende flessen en karaf, maar die zullen toch al een jaar of 4 onaangeroerd zijn.

Met een paar ijsblokjes gaat het nog wel, dan komt naar mij idee de smaak ook iets meer naar boven en het haalt de scherpste randjes er vanaf. Een vriend heeft destijds een goede cognac laten proeven en dat beviel al beter, maar inmiddels drink ik eigenlijk ook geen alcohol meer thuis. Op een avond 15 bier wegdrinken met vrienden is nog steeds één van mijn favoriete hobbies, maar inmiddels verdreven door wielrennen, koffie of nieuwe dingen leren.

Stiekem nog wel jaloers op de whisky drinkers. Het idee van een mooie fles uitzoeken die 15+ jaar heeft staan rijpen in een Schotse kelder in de vochtige Hooglanden en via een handgeslepen kristalglas de weg heeft gevonden naar jouw smaakpapillen om ze eens een goede opdonder te geven ter voldoening van de distilleerder.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Whisky

Berichtdoor ErikW » vr 24 jun 2022, 10:31

Liefhebber maar steeds minder gebruikend.
The Aberlour A’bunadh, The Balvenie Signature, Jura Journey om enkele lekkere namen te noemen.

In feite houden we van alles als het maar fijn smaakt.
Cognac, grappa, armagnac, wijn, bier, sherry.
Alleen niet te log en zoet.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1531
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Whisky

Berichtdoor Dirk Jan » vr 24 jun 2022, 11:53

Na 20 jaar whisk(e)y ben ik 10 jaar geleden ovegestapt op de betere cognacs.
Grappig, ik was een blije cognac drinker, en dronk ik het liefst van die flessen die op Franse melkflessen leken met een onbekende naam erop. Die kocht ik toen bij een slijter op de - dacht ik - Haarlemmerdijk in Amsterdam. Beter van smaak dan de duurdere merken en goedkoper.
En opeens was het genoeg. Ben toen overgegaan op de whiskey, één fles per jaar. Mijn voorkeur gaat naar de ziltige smaken, merken kan ik niet noemen. De afgelopen twee jaar niet gedronken. Te zwaar! De volgende dag ben ik kapot, ook al is het 1 glaasje. Dan dus maar even niet.

Omdat we nu toch over drank praten: ik ga twee keer per jaar naar een grote supermarkt in Duitsland en koop daar mijn Duitse pils. Het is goedkoper, maar het gaat mij vooral om de smaak. De Duitse pils is niet zoet. Ik kom dan met een paar verschillende soorten thuis en doe met 1 krat twee maanden. Zo drink ik graag Veltins en Jever.

De Nederlandse bieren vind ik dus te zoet, dat is ook de reden dat ik geen tripleltjes meer drink, vind ik nu veel te zoet terwijl ik die 20 jaar geleden graag dronk, net zoals een Duvel.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

Re: Whisky

Berichtdoor MdB » vr 24 jun 2022, 12:34

50 whiskeys???
Je weet dat een geopende fles na een half jaar leeg moet zijn? Verliestr dan snel aan kwaliteit.
Na 20 jaar whisk(e)y ben ik 10 jaar geleden ovegestapt op de betere cognacs. Daarna op de brandy. En daar zit ik nu al een paar jaar. En zal ook nooit meer terug gaan.
Gelukkig is dat niet mijn ervaring. Heb al meermaals een fles 3 jaar open gehad die nog minstens even lekker was als na openen. Ik heb zelfs wel eens flessen die lekkerder zijn na 1 jaar open te zijn geweest.
Het zal misschien ook wel uitmaken per whisky hoe snel ze minder lekker worden. Maar hogere kwaliteit whisky en ook op hogere sterkte gebotteld dan de minimum 40% blijft in mijn ervaring erg lang goed.
Ik doe denk ik ook wel gemiddeld lang met een fles aangezien ik het niet zo snel in m’n eentje drink en ook standaard een fles of 10 open heb zodat er altijd wat te kiezen valt :p
Cognacs en brandy heb ik weinig ervaring mee, als ik iets anders drink qua sterke drank dan is het eerder een goed gerijpte Rum of Jenever.
maar misschien toch maar eens een Cognac/Armagnac/Brandy toevoegen voor de verandering.

zie dat van de whisky drinkers er hier wat meer neigen naar het rokerige. vind ik op z’n tijd ook wel lekker maar veruit het meeste is bij mij unpeated. De lekkerste rokerige whisky die ik tot nu toe heb gehad was een onafhankelijk gebottelde Ledaig van 14y gerijpt op sherry vaten, die is echt mondwaterend lekker.
Toen ik 30 werd heb ik mezelf getrakteerd op een 30 jaar oude Tomatin. Dat is tot nu toe wel de lekkerste whisky die ik heb gekocht. Die smaak is zo bijzonder en de afdronk blijft echt minuten lang hangen

Maar iemand hier advies voor een goede cognac/armagnac/brandy? Mag best wat kosten, een gemiddelde fles whisky die ik nu haal is minstens €60


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron