De kosten die de pan uitrijzen

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor bobbee » di 04 okt 2022, 07:56

https://nos.nl/l/2446932


https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/244693 ... roorzaakte

https://www.nu.nl/economie/6227627/hak- ... ijzen.html

Nu is Hak natuurlijk niet geweldig maar het wel de tendens zien.
Voedseltekorten, stroomuitval. Al eerder uitgesproken door complotdenkers. Apart.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor Marcje » di 04 okt 2022, 08:18


Dat is volgens mij het geval met een luchtwarmtepomp, niet met een bodemwarmtepomp.

Maar als je een huis met radiatoren hebt (80% van Nederland?), dan heb je een Hoog Temperatuur warmtepomp nodig en die gaan richting de 15.000 euro. Helaas doen die het niet lekker als het koud is. Wil je gebruik maken van aardwarmte dan komt dan iets van 5.000 bij voor het aanleggen van de bron. Niet iedereen heeft die ruimte, en niet iedereen kan dat betalen. Je moet je serieus afvragen of je zo'n installatie binnen z'n levensduur terug verdient.
dus...

Ruben-
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 27 jun 2022, 10:12

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor Ruben- » di 04 okt 2022, 08:27


Dat is volgens mij het geval met een luchtwarmtepomp, niet met een bodemwarmtepomp.

Maar als je een huis met radiatoren hebt (80% van Nederland?), dan heb je een Hoog Temperatuur warmtepomp nodig en die gaan richting de 15.000 euro. Helaas doen die het niet lekker als het koud is. Wil je gebruik maken van aardwarmte dan komt dan iets van 5.000 bij voor het aanleggen van de bron. Niet iedereen heeft die ruimte, en niet iedereen kan dat betalen. Je moet je serieus afvragen of je zo'n installatie binnen z'n levensduur terug verdient.
Poeh, dat zou ik niet precies weten.
Wij gaan volgend jaar verhuizen en hebben dan een bodemwarmtepomp. Ik ben benieuwd.
Ik weet van mijn ouders in ieder geval dat zij in de winter klagen omdat ze het met die luchtwarmtepomp niet warm genoeg krijgen.
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor bobbee » di 04 okt 2022, 08:32

Laserkachel erbij met SCHONE petroleum erin. Heb ik nu ook staan.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor Marcje » di 04 okt 2022, 08:50

Bij ons gaat er waarschijnlijk een inzetkachel in de open haard.
Bomen genoeg om ons heen, en het stoken van biomassa is geaccepteerd als 'groen' ;-)

Maar zonder gekheid, een heel groot deel van NL kan zich een warmtepomp installatie niet veroorloven (komen nu al amper rond), en zal die ook nooit terug verdienen. Voor nieuwbouw kan ik me er wat bij voorstellen, maar ik vraag me af of er wel een eerlijk plaatje wordt geschetst voor bezitters van oudere woningen.
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15190
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor fransg » di 04 okt 2022, 09:00

Nu is Hak natuurlijk niet geweldig maar het wel de tendens zien.
"De huidige energiekosten zijn echt exorbitant te noemen en voorlopig tien keer hoger dan het afgelopen jaar"

Weer een mooi voorbeeld van de bewering "tien keer hoger" zonder te specificeren hoe weinig men voorheen betaalde.

Als appelmoes in de fabriek maken en in potjes doen en stickers erop en vervoeren en in boodschappenmandjes doen te duur is, dan kunnen we dus beter en gezonder zelf wat appels schillen (hele jaar door makkelijk verkrijgbaar) en in een pannetje koken, nog eens veel lekkerder ook!
Voedseltekorten, stroomuitval. Al eerder uitgesproken door complotdenkers. Apart.
;-)

zelf appelmoes maken noem ik geen 'voedseltekort'

wat we nodig hebben is een "hoogleraar complotdenken" die van allerlei wilds uitspreekt en dan later de dingetjes die inderdaad zijn gebeurd eruit haalt en roept "zei ik het niet!"
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor bobbee » di 04 okt 2022, 09:38

Maar Frans, dit raakt kant nog wal. Of denk je dat Hak ons hier een Hak zet door dingen te verzinnen? Waarom moeten ze voor jou en mij alles uitdiepen als wel duidelijk is wat er aan de hand is, het is een bedrijf met een winstoogmerk. Ik zie geen reden voor hun om vrijwillig te kiezen om 6 weken dicht te gaan.
Je denkt toch niet dat daar wat geheims achter zit? Oh ja, ze potten meer in dan alleen appels.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15190
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor fransg » di 04 okt 2022, 10:18

Maar Frans, dit raakt kant nog wal. Of denk je dat Hak ons hier een Hak zet door dingen te verzinnen? Waarom moeten ze voor jou en mij alles uitdiepen als wel duidelijk is wat er aan de hand is, het is een bedrijf met een winstoogmerk. Ik zie geen reden voor hun om vrijwillig te kiezen om 6 weken dicht te gaan.
Je denkt toch niet dat daar wat geheims achter zit? Oh ja, ze potten meer in dan alleen appels. Afbeelding
Nee hoor ze verzinnen niks. Door even te stoppen en voorraad op te maken halen ze cash binnen met zonder energiekosten. Als ze straks weer overbodige dingen gaan produceren verhogen ze de prijs, ze kunnen intussen hun leveranciers wat extra afknijpen want die zitten met groeiende voorraden die niet mogen wegrotten.

Het is alleen weer zo'n voorbeeld van een bedrijf dat roept "nu 10 keer zo duur" terwijl ze dus voorheen kennelijk vijf keer zo goedkoop hun energie kregen ;-)

Bedrijven die erg veel energie verbranden en daar weinig nuttigs mee doen (potjes groente, sierbloemen, vette friet en frikandellen, tropische groente in glastuinbouw) die mogen ermee ophouden, dan is er meer elektra over voor scholen die nu in de kou zitten omdat de netbeheerders het niet aan kunnen, en er komt veel personeel vrij om dingen te doen waar nu veel vraag naar is, bijvoorbeeld aanleg van nieuwe elektra ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor bobbee » di 04 okt 2022, 10:53

Wow, ik vind het een knap verzonnen twist.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15190
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor fransg » di 04 okt 2022, 11:07

Wij als lichtend voorbeeld van thuisbakkende broodproducenten kunnen ook appels schillen en koken, en snijboontjes en bietjes en worteltjes krijgen wij ook gaar op ons fornuis, daar hebben we Hak niet voor nodig ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron