Herken je dat?

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1533
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Herken je dat?

Berichtdoor Dirk Jan » zo 28 mei 2023, 12:41

Een flink aantal weken geleden lekte er stoom uit de verbinding boiler-zetgroep van de Pavoni. Iets later drupte er ook water langs het kijkglas van de boiler. Oké, dat moet dus aangepakt worden. Bouten van het kijkglas losgedraaid om te kijken of het glas er makkelijk uit te halen viel. Dat viel tegen, dan maar alvast een nieuw glas bestellen. Bouten weer aangedraaid. Ondertussen had ik de bouten van de zetgroep ook al losgedraaid en de o-ring er uitgehaald. Die moest ook vervangen worden.
Omdat de bestelling nog moest plaats vinden plaatste ik de o-ring weer terug en draaide ik alles maar weer vast, kon ik in ieder geval nog een paar espresso's zetten.
En zo zit het nu al weer twee maanden, geen zuchtje stoom en druppel water is er sindsdien ontsnapt. Maar ja, het moet nu wel eens gedaan worden.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15214
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Herken je dat?

Berichtdoor fransg » zo 28 mei 2023, 12:49

Grappig!

Even iets los draaien en dan net wat vaster aandraaien heb ik weleens gemerkt als oplossing voor een druppelende verbinding van de pressostaat in o.a. Pavoni.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Herken je dat?

Berichtdoor omeCo » zo 28 mei 2023, 13:13

Mijn vader zei vroeger altijd tegen me ‘vast is vast’. Maar wij hebben te maken met hoge druk en dan moet het gewoon echt vast. Ik merk het wel eens bij de portafilter. Als ik die niet goed strak indraai, ontsnapt er wel eens een drupje water langs de buitenkant.

Een neefje van mij hanteert een andere regel: ‘aandraaien tot een kwart slag voor afbreken’. Ik probeer me dan voor te stellen hoe je dat doet….

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1533
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Herken je dat?

Berichtdoor Dirk Jan » zo 28 mei 2023, 14:13

Grappig!

Even iets los draaien en dan net wat vaster aandraaien heb ik weleens gemerkt als oplossing voor een druppelende verbinding van de pressostaat in o.a. Pavoni.
Ja en bij de verbinding boiler - zetgroep heb ik het idee dat het net even iets anders terugplaatsen van de o-ring ook een rol speelt.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1533
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Herken je dat?

Berichtdoor Dirk Jan » zo 28 mei 2023, 14:14


Een neefje van mij hanteert een andere regel: ‘aandraaien tot een kwart slag voor afbreken’. Ik probeer me dan voor te stellen hoe je dat doet….
Ja, die uitspraak heb ik ook gehoord, erg lastig om te meten....
Ik zou dan graag het moment Nm (voorheen Kgm) willen weten.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5656
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Herken je dat?

Berichtdoor gilleko B. » ma 29 mei 2023, 11:00

Gelijk heb je alleen staat het aanhaalmoment er nooit op.





Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1533
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Herken je dat?

Berichtdoor Dirk Jan » ma 29 mei 2023, 12:51

Gelijk heb je alleen staat het aanhaalmoment er nooit opAfbeelding.

Afbeelding
Bij mijn eerste Honda off-road motorfiets stond het er duidelijk bij, trok je net iets meer, dan knapte het boutje. Dat was ik bij mijn oude BMW motor niet gewend. ;)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Herken je dat?

Berichtdoor GuidovW » di 30 mei 2023, 21:28

‘aandraaien tot een kwart slag voor afbreken’. Ik probeer me dan voor te stellen hoe je dat doet….

De ‘veelsleutelaars’ onder ons hebben dat ‘fingerspitzengefühl’ en weten precies hoe een kwartslag voor afbreken voelt.
Het is alsof je een punt bereikt, waarop de bout gaat vloeien.
Als je dan stopt, zit hij muurvast, zo niet…….
Ik ben het gevoel kwijt, na jaren van niet sleutelen.

Een andere techneuten uitspraak is; een storing komt vanzelf, maar gaat nooit vanzelf.
Het is dus goed om de o-ringen, rubbers en pijlglas alvast in huis te hebben! :idea:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5656
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Herken je dat?

Berichtdoor gilleko B. » za 03 jun 2023, 11:10

Montagepasta en Loctite vormen hierbij ook wel belangrijke parameters




Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1533
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Herken je dat?

Berichtdoor Dirk Jan » za 03 jun 2023, 14:04

Montagepasta en Loctite vormen hierbij ook wel belangrijke parameters

Afbeelding
Leg eens uit, dit snap ik niet zo goed.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten