Pyrex ovenschotel en vis

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Pyrex ovenschotel en vis

Berichtdoor Dirk Jan » zo 24 mar 2024, 18:45

Ik heb een recept waarbij ik de diepgevroren stukken vis in de pyrex ovenschaal doe, peper en zout erop en dan in een voorverwarmde oven van 225 graden.
Dat deed ik altijd in de hetelucht oven op een stalen rooster.
Nu heb ik een broodoven van Bakkerijwereld met een steen op de bodem.
Vraag: Kan de pyrex schaal op die steen nadat de oven is voorverwarmd of is het raadzaam de pyrex op de koude steen te doen en dan de oven met pyrex schaal naar 225 graden laten gaan.
Het idee is om te voorkomen dat de pyrex schaal in contact komt met de heel hete verwarmingsspiraal omdat dat het knappen van de schaal zou kunne betekenen. De pyrex schaal is van voor 1998, dus van het meer temperatuur shokbestendige glas gemaakt.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Pyrex ovenschotel en vis

Berichtdoor bobbee » zo 24 mar 2024, 18:58

Thermische schok kan altijd zorgen voor het springen van het glas. Kan 99 van de 100 keer goed gaan, ik zou zelf bij twijfel voor dit risisco een andere overschaal nemen van RVS bijvoorbeeld.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Pyrex ovenschotel en vis

Berichtdoor Ben70 » zo 24 mar 2024, 20:52

Dit is niet zomaar een glassoort, maar met deze glassoort kan je veilig bereiden, invriezen en opwarmen. Alle producten zijn bestand tegen thermische schommelingen van - 40 °C tot 300 °C, kras- en breukbestendig, BPA-vrij en geschikt voor de vaatwasser. Gezond en veilig koken, dat is waar Pyrex voor staat.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Pyrex ovenschotel en vis

Berichtdoor Dirk Jan » zo 24 mar 2024, 22:08

Ja, Ben70, jouw bericht maakte dat ik de website van Pyrex heb bezocht. Had ik natuurlijk ook zelf kunnen bedenken, maar ja....
En daar vind ik de bevestiging.
Bedankt.

The advantages of Pyrex® borosilicate glass:
- Supports extreme temperatures from -40 ° C to + 300 ° C
- Thermal shock resistant up to 220 ° C: Pyrex glass can go directly from the freezer at a temperature of - 20 ° C into the oven at a temperature of 200 ° C
- BPA free, hygienic material that doesn't retain stains or odors
- Scratch resistant
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Pyrex ovenschotel en vis

Berichtdoor Ben70 » ma 25 mar 2024, 07:31

Ja, Ben70, jouw bericht maakte dat ik de website van Pyrex heb bezocht. Had ik natuurlijk ook zelf kunnen bedenken, maar ja....
En daar vind ik de bevestiging.
Bedankt.

The advantages of Pyrex® borosilicate glass:
- Supports extreme temperatures from -40 ° C to + 300 ° C
- Thermal shock resistant up to 220 ° C: Pyrex glass can go directly from the freezer at a temperature of - 20 ° C into the oven at a temperature of 200 ° C
- BPA free, hygienic material that doesn't retain stains or odors
- Scratch resistant
Weer een gerust gesteld mens, brood word heerlijk als je die op een steen bakt. ik verwarm de steen (4cm) dik altijd 40 minuten voor, krokante onderkant gegarandeerd . succes
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron