Man en mes

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Man en mes

Berichtdoor omeCo » ma 08 jan 2024, 14:30

Eventueel mag er van mij wel eentje weg (met zwarte handvat). De zwarte 21cm Gyuto, een Sakai Takayuki van Zweeds AEB-L staal. Dit mes zit qua gebruik een beetje tussen de Global en Japanse SG-2 messen in, in de zin dat hij niet extreem dun of scherp is, maar vooral erg sterk en lang zijn scherpte behoudt en relatief makkelijk te slijpen is. Het staat daarom ook wel bekend als een luxe horeca mes.
Sakai Takayuki Grand Chef AEB-L gyuto.jpg
Persoonlijk vind ik de Shibata Kotetsu (die met Japans handvat) en Takamura office mes (die met rode handvat) fijner. Dat zijn dunne en extreem scherpe messen. Iets kwetsbaarder en lastiger te slijpen, maar in gebruik geven ze juist die bijzondere ervaring die Japanse messen zo leuk maakt.
Messen collectie (2).jpg
Het is ook wel leuk om je te verdiepen in de achtergrond van de verschillende smeden. Sakai Takayuki is bijvoorbeeld een verzamelnaam/organisatie van verschillende samenwerkende smederijen uit de regio. Het zijn wel handgemaakte Japanse messen, maar je weet bijvoorbeeld niet wie de specifieke smid is die jouw mes gemaakt heeft en sommige afwerking vindt semi-industrieel plaats (bijv. de handvaten worden op een andere plek aan het lemmet gehecht dan bij de lokale smid). Nu hebben de meeste smederijen wel 3-4 smeden in dienst die onder de naam van de meester opereren. Daardoor weet je eigenlijk nooit welke persoon precies jouw mes gemaakt heeft (of voeren ze ieder een deel van het proces uit), maar het is al heel wat als je weet in welke garage deze geproduceerd is.

Om nou direct een hele collectie te beginnen lijkt me niet nodig (wel verleidelijk), maar één goed all purpose mes kom je al een heel eind mee. Een tweede voor het kleinere werk zou dan nog een leuke aanvulling zijn en kun je 90% van het werk wel mee doen. Dan kun je daarna eventueel nog besluiten om er een extra vlees- of groente mes bij te nemen als je daar veel gebruik van denkt te maken, maar dan heb je het al over een hobby i.p.v. noodzaak.

Deze lag bij mij onder de kerstboom. Moet nog beginnen :mrgreen:
IMG_20240108_135754.jpg
Het wekt mijn interesse in ieder geval wel. Ik trap alleen wel even op de rem. Mijn vrouw klaagt al dat ik zo weinig (lees zo min mogelijk) aan bijvoorbeeld kleding besteed. Als ik nou ook nog met messen aan de slag ga…

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15108
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Man en mes

Berichtdoor fransg » ma 08 jan 2024, 14:36

Mijn vrouw klaagt al dat ik zo weinig (lees zo min mogelijk) aan bijvoorbeeld kleding besteed.
Ha ja!

Ik ging laatst een nieuwe spijkerbroek kopen, die bevalt goed dus ik ga binnenkort exact dezelfde bij halen, dan heb ik weer 3 broeken en kan ik vooruit.

Gister riep mijn vriendin verontwaardigd "trek je een (merknaam vergeten) trui aan als pyjama? Ik koop nooit meer kleren voor je!"

Blijkt die trui honderden euro's te hebben gekost. Ja, kan ik niks aan doen, hoeft voor mij niet, als het helpt tegen de kou is het prima. Kleur, merk e.d. boeien me niet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Man en mes

Berichtdoor omeCo » ma 08 jan 2024, 14:42

Mijn vrouw klaagt al dat ik zo weinig (lees zo min mogelijk) aan bijvoorbeeld kleding besteed.
Ha ja!

Ik ging laatst een nieuwe spijkerbroek kopen, die bevalt goed dus ik ga binnenkort exact dezelfde bij halen, dan heb ik weer 3 broeken en kan ik vooruit.

Gister riep mijn vriendin verontwaardigd "trek je een (merknaam vergeten) trui aan als pyjama? Ik koop nooit meer kleren voor je!"

Blijkt die trui honderden euro's te hebben gekost. Ja, kan ik niks aan doen, hoeft voor mij niet, als het helpt tegen de kou is het prima. Kleur, merk e.d. boeien me niet.
Prachtig.

Het is toch ook raar om steeds andere spijkerbroeken te kiezen met het risico dat hij nadat je hem een week aaneengesloten hebt gedragen toch minder lekker zit dan die andere broek die alleen in de was gaat als hij snel wordt weggegrist terwijl je onder de douche staat.
Je kunt beter meer van hetzelfde kopen. En 3 is een mooi aantal. 1 aan de kont, 1 inner kast, 1 in de was.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Man en mes

Berichtdoor gilleko B. » ma 08 jan 2024, 16:16


Hier mijn messen VG10, SG2, HAP40 en een keramisch aanzetstaal voor de braampjes.Afbeelding

Afbeelding
Mooie spullen. Je zou willen dat je een octopus was zodat je allemaal tegelijk kon gebruiken!
AfbeeldingAfbeelding



Afbeelding


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Man en mes

Berichtdoor gilleko B. » ma 08 jan 2024, 16:21

Mijn vrouw klaagt al dat ik zo weinig (lees zo min mogelijk) aan bijvoorbeeld kleding besteed.
Ha ja!

Ik ging laatst een nieuwe spijkerbroek kopen, die bevalt goed dus ik ga binnenkort exact dezelfde bij halen, dan heb ik weer 3 broeken en kan ik vooruit.

Gister riep mijn vriendin verontwaardigd "trek je een (merknaam vergeten) trui aan als pyjama? Ik koop nooit meer kleren voor je!"

Blijkt die trui honderden euro's te hebben gekost. Ja, kan ik niks aan doen, hoeft voor mij niet, als het helpt tegen de kou is het prima. Kleur, merk e.d. boeien me niet.
Past het, dan weer dezelfde, zo ook bij mij, alleen ik laat het ook door haar kopenAfbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Man en mes

Berichtdoor ErikvW » ma 15 jan 2024, 10:46

Ik was een beetje aan het rondzwerven op marktplaats en kwam zo in gesprek met een meneer (gebruikersnaam "cor") die gebruikte messen importeert en weer "tot leven" opwerkt. In alle communicatie krijg je het gevoel dat deze mijnheer ontzettend veel passie heeft voor deze insteek en ook absurd veel kennis. Slijpen doet hij in zijn beschikbare tijd, dus je hebt wat tijd om enthousiast te raken. Ik heb er een Yoshikane Nakiri besteld, die dit weekend net "af" is. Ik heb hem nog niet binnen, maar op zijn foto's is hij erg mooi. Ook het circulaire idee om staal van een dergelijke kwaliteit een extra leven te geven staat mij wel aan. Als referentie: deze is verzonden en alles 90 euro.

Mijn eerste echte Japanse, ik had al een tweetal "midrange" keukenmessen van Forged.
mp-yams-e3b44f1b09664876bf42b822a8b6cc1a-image.jpg
mp-yams-275367f28b1543b38c9f7cc10923bc44-image.jpg
mp-yams-e912c6ae40f8495f9972fe9b5d3743dd-image.jpg
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Man en mes

Berichtdoor Dirk Jan » ma 15 jan 2024, 12:43

Leuk om dit te lezen. Prima idee dat hergebruiken!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Man en mes

Berichtdoor Joste » ma 15 jan 2024, 22:33

Heel mooi initiatief! Top!
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Man en mes

Berichtdoor gilleko B. » ma 15 jan 2024, 22:34

Geweldig mooi. Mooie verhaal!




Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Man en mes

Berichtdoor gilleko B. » do 18 jan 2024, 16:34

Ik zelf heb een houten snijplank van di Rossi. Maar denk na over zo 1. Maar die vind ik niet mooi, maar schijnt de scherpte van je messen beter te behouden.

https://www.meesterslijpers.nl/hasegawa ... gKSKfD_BwE


Afbeelding



Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron