Man en mes

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Man en mes

Berichtdoor omeCo » zo 07 jan 2024, 11:24

Ik kijk af en toe met een schuin oog naar dit topic. Ik sta graag in de keuken en een fijn mes is dan wel prettig. Ik doe eigenlijk alles met één mes, een Global. Ik kan ermee lezen en schrijven bij wijze van spreken dan. Ben wel benieuwd wat de liefhebbers van dit mes vinden. Zou ik van een ander merk nog veel meer lol kunnen hebben?

Afbeelding

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6463
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Man en mes

Berichtdoor cremalover » zo 07 jan 2024, 12:33

Ik kijk af en toe met een schuin oog naar dit topic. Ik sta graag in de keuken en een fijn mes is dan wel prettig. Ik doe eigenlijk alles met één mes, een Global. Ik kan ermee lezen en schrijven bij wijze van spreken dan. Ben wel benieuwd wat de liefhebbers van dit mes vinden. Zou ik van een ander merk nog veel meer lol kunnen hebben?

Afbeelding
Ik geb1 global.Ben er niet kapot van.Heb betere messen.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6463
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Man en mes

Berichtdoor cremalover » zo 07 jan 2024, 12:35

@Crema, ik heb ze straks ook, maar waarom een Santuko én een Nakiri? Doen die niet functioneel hetzelfde?
In principe doen alle messen hetzelfde :)
Ik kon het destijds tegen een leuk bod kopen en heb het groentemes maar gekocht.Een 1922 doet alles.

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Man en mes

Berichtdoor Ben70 » zo 07 jan 2024, 12:52

Ik kijk af en toe met een schuin oog naar dit topic. Ik sta graag in de keuken en een fijn mes is dan wel prettig. Ik doe eigenlijk alles met één mes, een Global. Ik kan ermee lezen en schrijven bij wijze van spreken dan. Ben wel benieuwd wat de liefhebbers van dit mes vinden. Zou ik van een ander merk nog veel meer lol kunnen hebben?

Afbeelding
Global is een prima uitgebalanceerd mes, koks werken er graag mee
omdat ze hygiënisch van vorm zijn
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6463
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Man en mes

Berichtdoor cremalover » zo 07 jan 2024, 13:28

Ik kijk af en toe met een schuin oog naar dit topic. Ik sta graag in de keuken en een fijn mes is dan wel prettig. Ik doe eigenlijk alles met één mes, een Global. Ik kan ermee lezen en schrijven bij wijze van spreken dan. Ben wel benieuwd wat de liefhebbers van dit mes vinden. Zou ik van een ander merk nog veel meer lol kunnen hebben?

Afbeelding
Global is een prima uitgebalanceerd mes, koks werken er graag mee
omdat ze hygiënisch van vorm zijn
Klopt.Geen handvaten met kieren.Zeker een pluspunt.

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 664
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Man en mes

Berichtdoor ErikvW » zo 07 jan 2024, 14:27

Net als bij een espresso machine geldt: vindt je het verschil in ervaring het extra geld en het gepruts waard. Een carbon staal mes vergt wat extra zorg. Maar in mijn ervaring is een goed mes echt fijn. Of accurater; het niet hoeven te kloot violen met sub standaard materiaal.

Wat makkelijker is dan bij een espresso machine is dat je via een andere gebruiker aan den lijve een proefje kunt doen. Een mes transporteert wat makkelijker dan een E61 of een lever.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 900
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Man en mes

Berichtdoor Joste » zo 07 jan 2024, 18:40

Herder zijn goede messen.
Pluspunten: Door koolstofstaal makkelijk slijpbaar.
Scherp!
Nadelen:Duur! Actueel veel TE duur.
Veel aanslag Zien er niet mooi uit.
Snel bot.Zeker op een verkeerde snijplank die ik gebruik.
https://youtu.be/lluRqHYgAlA?si=V_RyrOK7zaZ6jprp
IMG_20240107_102303.jpg
Tegen huidige prijzen heb ik hier 800 euro messen liggen . :(
IMG_20240107_102303.jpg
Zou ik nooit er aan uitgeven.
Zwilling,Sabatier etc zijn ook goede merken.
Ik zou Herder lekker in haar sap laten haar koken.
Of Güde
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 900
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Man en mes

Berichtdoor Joste » zo 07 jan 2024, 19:10

Zie mijn bijdrage hier van 1 oktober.
Dank, die was ik vergeten. En de niet leverbare 1922 serie is inderdaad flink aan de prijs, zeker vergeleken met de K Serie en de Lignum.

Afbeelding
Maar je hebt toch ook mooie japanse messen? Jij kan het weten! En die zijn ook in carbon staal te vinden. Is dat niet een mooi alternatief?
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5652
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Man en mes

Berichtdoor gilleko B. » zo 07 jan 2024, 19:22

Zie mijn bijdrage hier van 1 oktober.
Dank, die was ik vergeten. En de niet leverbare 1922 serie is inderdaad flink aan de prijs, zeker vergeleken met de K Serie en de Lignum.

Afbeelding
Maar je hebt toch ook mooie japanse messen? Jij kan het weten! En die zijn ook in carbon staal te vinden. Is dat niet een mooi alternatief?
Ja klopt, maar weet je Joste, ik wil er ook 1 van Herder hebben voor de heb en stijl van messen maken. Zal kijken voor een K-serie of een Lignum. Ik zelf vind dat zwarts uitslaan mooi, ik zal het lemet na gebruik wel droog maken, maar laat de invloeden verders ongemoeid.

Afbeelding



Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 900
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Man en mes

Berichtdoor Joste » zo 07 jan 2024, 22:20

Ik begrijp het helemaal hoor.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten