Man en mes

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Man en mes

Berichtdoor bobbee » vr 19 jan 2024, 23:41

Ja mooi! Dat sowieso.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Man en mes

Berichtdoor gilleko B. » vr 19 jan 2024, 23:47

Ik heb in zijn algemeenheid een bijna rotsvast vertrouwen in Japanse messen vanwege een historisch en complexe eet en snijcultuur. En kwaliteit zit wel in de haarvaten van die cultuur. Staalsoort en bewerking kan minder exclusief zijn, materiaal heft, bijzonder hout met hoorn bijvoorbeeld maakt het duurder. Op de foto zie je bijvoorbeeld geen exclusief heft, maar dat maakt denk de messen in kwalitatief opzicht niet minder. Kan niet zien of het lemmet dun is. Maakt het ook vaak wat duurder. Ook een subtiel geslepen vouw kan wat zeggen. Maar heb een goed gevoel van deze messen.





Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Man en mes

Berichtdoor omeCo » za 20 jan 2024, 08:37

Ik was een beetje aan het rondzwerven op marktplaats en kwam zo in gesprek met een meneer (gebruikersnaam "cor") die gebruikte messen importeert en weer "tot leven" opwerkt. In alle communicatie krijg je het gevoel dat deze mijnheer ontzettend veel passie heeft voor deze insteek en ook absurd veel kennis. Slijpen doet hij in zijn beschikbare tijd, dus je hebt wat tijd om enthousiast te raken. Ik heb er een Yoshikane Nakiri besteld, die dit weekend net "af" is. Ik heb hem nog niet binnen, maar op zijn foto's is hij erg mooi. Ook het circulaire idee om staal van een dergelijke kwaliteit een extra leven te geven staat mij wel aan. Als referentie: deze is verzonden en alles 90 euro.

Mijn eerste echte Japanse, ik had al een tweetal "midrange" keukenmessen van Forged.
mes.jpg
"And now: for the final result!" Onder het genot van een mok Tanzania uit de Aeropress dit mooie mes uitgepakt. Ik vind hem mooi geworden, geweldig concept en LOEIscherp.

Tip: als je collega's je al een beetje typisch vinden omdat je zelf staat te klieren met je eigen meegebrachte koffie, dan helpt het uitpakken van een "hakbijl" niet voor het normaliseren van je imago... :twisted:
Wat een prachtige manier om je nerd-status te verstevigen!

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Man en mes

Berichtdoor Dirk Jan » za 20 jan 2024, 14:22

"And now: for the final result!" Onder het genot van een mok Tanzania uit de Aeropress dit mooie mes uitgepakt. Ik vind hem mooi geworden, geweldig concept en LOEIscherp.
Heb je een website of ziets? Ik ben wel benieuwd, misschien ook iets voor mezelf.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Man en mes

Berichtdoor ErikvW » za 20 jan 2024, 14:39

Heb je een website of ziets? Ik ben wel benieuwd, misschien ook iets voor mezelf.
https://www.marktplaats.nl/u/cor/27168705/
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Man en mes

Berichtdoor turboyeast » zo 21 jan 2024, 14:00

LS.,
Ik kon pas geleden voor een leuk prijsje een Trollsky (custom knive) op de kop tikken. Een eenvoudig mes, maar het heeft absolute charme. Op youtube een fenomeen, je moet wel een beetje van zijn karakter houden...(https://trollsky.com).
Cheers, TY

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Man en mes

Berichtdoor gilleko B. » zo 21 jan 2024, 14:06

Het heft is wel met een mooi en elegant vormgegeven pin samenspel vastgeklonken.






Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6426
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Man en mes

Berichtdoor cremalover » ma 11 mar 2024, 12:17

Carbon en zuur geeft leuk plaatje
IMG_20240311_121633.jpg

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Man en mes

Berichtdoor Ben70 » ma 11 mar 2024, 12:32

Carbon en zuur geeft leuk plaatje
IMG_20240311_121633.jpg
welk zuur gebruik je om te etsen?
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Man en mes

Berichtdoor Joste » di 12 mar 2024, 21:46

Ja, mooie tekening op de messen! Iedere keer weer een verrassing.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron