Man en mes

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Man en mes

Berichtdoor gilleko B. » ma 12 dec 2022, 17:12

Nog een vraag aan jou Cremalover? Gebruik je verschillende grids of gewoon bijhouden met 1 slijpsteen?

Afbeelding
Dubbelzijdige steen voor mijn keukenmessen.1000/3000
Bijhouden dus, fijne grids.

Afbeelding


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Man en mes

Berichtdoor gilleko B. » ma 12 dec 2022, 17:14

Knap, ik durf het nog niet aan met exotische staalsoorten en het conditioneren van de zachtere staalsoorten die op het lemet zijn aangebracht.
Er kan niet zoveel mis gaan met messen slijpen. Bij mij komen de messen er scherper uit dan voor het slijpen. Qua hoek en type van de snede etc. heb ik ook weinig kaas van gegeten, maar je moet het wel heel gek doen als je permanente schade aan wilt richten. Als je weet wat een 'burr' (opstaand randje) is en je deze weg kunt nemen, ben je al een heel eind op weg!

Na een keer of 100 slijpen sprake is er mogelijk sprake van noemenswaardige slijtage en dan nog hoeft het niet af te doen aan de prestaties.

Ik heb een 220, 1000 en 5000 steen. Die eerste gebruik ik nauwelijks, en die laatste slechts voor de finishing touch. Een combi van 800 en 3000 was beter geweest denk ik.
Ga van weekeinde goedkope messen slijpen om het weer op ze pakken. Die hele grove grids heb ik gebruikt om een nieuwe vouw te maken.

Afbeelding


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Man en mes

Berichtdoor gilleko B. » ma 12 dec 2022, 17:16

Geslepen en al, gister mee zitten snijden. Is.altijd mooi om kleuren van gesneden ingrediënten te zien.Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 886
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Man en mes

Berichtdoor Joste » ma 12 dec 2022, 18:35

Geslepen en al, gister mee zitten snijden. Is.altijd mooi om kleuren van gesneden ingrediënten te zien.Afbeelding

Afbeelding
Mooi! Ik werk ook met 1000 en 3000. Gaat gesmeerd!
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Man en mes

Berichtdoor cremalover » ma 12 dec 2022, 22:23

Nog een vraag aan jou Cremalover? Gebruik je verschillende grids of gewoon bijhouden met 1 slijpsteen?

Afbeelding
Dubbelzijdige steen voor mijn keukenmessen.1000/3000
Bijhouden dus, fijne grids.

Afbeelding
Met 1000 kun je elke snede slijpen.Elke keer als ik slijp ververs ik die.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Man en mes

Berichtdoor fransg » ma 26 dec 2022, 14:36

Voor de aardigheid, eigenlijk alleen tbv de tekst geplaatst:


https://link.marktplaats.nl/m1925081558
Zeer oud maar nog goed functionerend zakmes.

Voor wie al tijden zoekt naar een exemplaar als deze vormt het in feite een unieke kans er nu eindelijk eentje in bezit te krijgen.

Het opschrift "Chez Vian-7.G.74-60" zal velen niks zeggen maar de ware deskundige weet onmiddellijk waarover we het hier hebben. Het is er inderdaad een van desbetreffende oplage waarvan er heden ten dage niet veel meer bekend zijn.

Kent u een collectionneur van zakmessen? Dan is dit een buitenkans om deze te tonen hoezeer u op hem op haar bent gesteld en hoeveel het u waard was om nu eens iets zeer bijzonders ten geschenke te geven zonder er ook maar iets voor terug te verwachten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Ben70
Berichten: 759
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Man en mes

Berichtdoor Ben70 » ma 26 dec 2022, 15:19

ik koop alleen gesmede messen koksmessen ,en geen messen van bladstaal ,om de doodeenvoudige reden dat bladstaal messen niet de zelfde hygiëne hebben als gesmede messen .
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Man en mes

Berichtdoor fransg » ma 26 dec 2022, 15:44

ik koop alleen gesmede messen koksmessen ,en geen messen van bladstaal ,om de doodeenvoudige reden dat bladstaal messen niet de zelfde hygiëne hebben als gesmede messen .
Je moet het als een grap zien, deze tekst vooral niet serieus nemen.

Ik doe soms wat weg op MP maar dan vooral voor de lol van het schrijven van de tekst erbij.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Man en mes

Berichtdoor mutsje » ma 26 dec 2022, 17:44

ik koop alleen gesmede messen koksmessen ,en geen messen van bladstaal ,om de doodeenvoudige reden dat bladstaal messen niet de zelfde hygiëne hebben als gesmede messen .
En wat nu met de vietnamese gesmede koksmessen, die gebruiken oude veren van aanhangers en dergelijke om er prachtige carbon messen mee te fabriceren.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Man en mes

Berichtdoor gilleko B. » di 27 dec 2022, 14:05

Voor de aardigheid, eigenlijk alleen tbv de tekst geplaatst:


https://link.marktplaats.nl/m1925081558
Zeer oud maar nog goed functionerend zakmes.

Voor wie al tijden zoekt naar een exemplaar als deze vormt het in feite een unieke kans er nu eindelijk eentje in bezit te krijgen.

Het opschrift "Chez Vian-7.G.74-60" zal velen niks zeggen maar de ware deskundige weet onmiddellijk waarover we het hier hebben. Het is er inderdaad een van desbetreffende oplage waarvan er heden ten dage niet veel meer bekend zijn.

Kent u een collectionneur van zakmessen? Dan is dit een buitenkans om deze te tonen hoezeer u op hem op haar bent gesteld en hoeveel het u waard was om nu eens iets zeer bijzonders ten geschenke te geven zonder er ook maar iets voor terug te verwachten.
Ja tekst te koop met als bonus een mes. Grappig dat je dit aanstipt, maar ik denk dat koopgedrag be- of onbewust zo wel werkt🫣

Afbeelding



Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron