Man en mes

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Man en mes

Berichtdoor gilleko B. » ma 01 mar 2021, 08:40

Dus geen Japanse wetstenen met verschillende grits? Respect voor die scherpte zonder een bataljon aan slijpstenen gebruikt te hebben.

Vrijdag a.s. komt er een bunkames bij en een keramisch aanzetstaal. Zou ook nog wel een setje van goede slijpstenen willen hebben, bij voorkeur van Naniwa. Maar daarvoor geen financiële ruimte. Dus laat mijn kleine gyutoh mes gewoon slijpen/polijsten.




Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Man en mes

Berichtdoor cremalover » ma 01 mar 2021, 09:04

Dus geen Japanse wetstenen met verschillende grits? Respect voor die scherpte zonder een bataljon aan slijpstenen gebruikt te hebben.

Vrijdag a.s. komt er een bunkames bij en een keramisch aanzetstaal. Zou ook nog wel een setje van goede slijpstenen willen hebben, bij voorkeur van Naniwa. Maar daarvoor geen financiële ruimte. Dus laat mijn kleine gyutoh mes gewoon slijpen/polijsten.

Afbeelding
Ik heb een stuk of 8 Naniwa's.Voor mijn scheermessen.
Maar een coticule werkt voor gewone messen zeer goed.Je moet wel een goeie kopen.Is een natuurprodukt dus er zitten verschillen in.En het vereist wat meer gevoel bij het slijpen.

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Man en mes

Berichtdoor swimmer » ma 01 mar 2021, 09:08

Met Ravel in de achtergrond moet dat snijwerk wel lukken ;)
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Man en mes

Berichtdoor cremalover » ma 01 mar 2021, 12:17

Met Ravel in de achtergrond moet dat snijwerk wel lukken ;)
Ik heb die Bolero atijd gehaat. Nog steeds. :mrgreen:

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Man en mes

Berichtdoor fransg » ma 01 mar 2021, 12:19

Ik heb die Bolero atijd gehaat. Nog steeds. :mrgreen:
Ook in de vertolking door Frank Zappa?

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Man en mes

Berichtdoor gilleko B. » ma 01 mar 2021, 13:23

Ik zal vrijdag mijn nieuwe mes en keramisch aanzet"staal" posten. Als ik brood maak of aanklooi met brewratio's doet bijgaande dame het bij mij altijd bovenmatig goed. Minder "eigentijds" dan Zappa( wiens interviews ik minstens zo interessant vind als zijn muziek).

Ich kenn den Jimmy aus Havanna, Wunderbar, Fatme erzähl mir ein Märchen, gebundene Hände, prachtig mooi allemaal. Zarah Leander, wel de (voor)-oorlogse opnames in mono, dat is wel een vereiste.Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Man en mes

Berichtdoor gilleko B. » vr 05 mar 2021, 11:37

Gezinsuitbreiding net in huis. Ze heet Bunka.Afbeelding

Afbeelding


Compleet met de hand gemaakt, uitgeslepen en afgewerkt door mr. Tsukahara. Een kern van het hypermoderne HAP40 semi stainless steel, tussen twee licht gematteerde buitenlagen van roestvrijstaal. Semi roestvrijstaal wil zeggen: bijna roestvrij staal. Uit m'n hoofd: een mes is roestvrij als het minimaal 12-14% chroom bevat in de legering, semi roestvrijstaal bevat ongeveer 9 % chroom. Dus bij normaal gebruik, met de hand afwassen en goed droog opbergen. Het voordeel van het HAP40 staal is, dat de structuur heel fijn is, wat betekent dat het mes ook goed te te slijpen is op een wetsteen, ook al heeft het een hoge hardheid.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1487
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Man en mes

Berichtdoor Dirk Jan » vr 05 mar 2021, 15:24

Mooi, een mes met een verhaal :)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Man en mes

Berichtdoor gilleko B. » vr 05 mar 2021, 15:35

Om het verhaal nog mooier en langer te maken:

HAP40
De ontwikkeling staat niet stil, ook niet in de wereld van Japanse messen. Dit ziet men onder andere terug in het gebruik van exotische materialen voor heften en het gebruik van hyper moderne staalsoorten voor het lemmet. Waar moet mijn eigen mes aan voldoen? Natuurlijk, ook ik had de meest belangrijke vraag voor mijn series allang klaar liggen: Welke staalsoort kies ik? VG10, R2 of Aogami super? Allemaal staal soorten die zich ondertussen bewezen hebben in de wereld van high end koksmessen.
Nu is daar HAP40 staal, in de wandelgangen ook wel " voodoo steel " genoemd, is een semi roestvrij poeder staal, die een vouw langer scherp kan houden dan vele andere staalsoorten in onze webshop. Ik denk dat het staal de potentie heeft, om uit te groeien tot het beste staalsoort voor hoge kwaliteit koksmessen. Het staal wordt gemaakt door Hitachi steel factory in Japan en bevat elementen van wolfraam, molybdeen, vanadium en kobalt.
Ik laat mijn HAP40 messen harden tot een uitgekiende 65 Hrc voor optimale prestaties en een ultiem lang behoud van scherpte. Dankzij de uitgekiende hoek zijn de messen super scherp " out of the box ". 
Maar ook, dankzij het mooie handmatig uitgeslepen lemmet, is de geometrie van de HAP40 serie perfekt. Het wijn rode pakka heft is rond, voelt prettig aan en dankzij de mozaikpin een lust voor het oog. Ook hier een uitgeslepen " finger rest " tussen krop en hiel, waardoor het mes extra comfortabel wordt tijdens het snijden en perfekt wordt vastgehouden op het balans punt. Mijn HAP40 serie wordt in Seki Japan gemaakt door de een van de beste ambachtslieden, die ik in mij afgelopen reizen heb ontmoet.
[https://cdn]


Afbeelding


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Man en mes

Berichtdoor fransg » vr 05 mar 2021, 15:48

Die link dee het niet, maar deze wel:
https://www.hamono.nl/nl/messen/rooij/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron