Man en mes

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Man en mes

Berichtdoor fransg » ma 10 okt 2022, 13:45

@Frans, je hebt natuurlijk Meesterslijpers om de hoek, waar je ook je nakiri vandaan hebt!
Ja klopt, daar heb ik weleens messen gebracht, is dan bijvoorbeeld maandag brengen, woensdag ophalen. Mogelijk doen ze het slijpen ter plaatse maar het is anders dan bij de slijper in Apeldoorn die een eigen methode heeft, een bepaalde hoek voor de basis en dan een iets andere hoek voor het randje. Je kunt de scherpe rand mooi zien, spiegelend glad en scherp. Bij de winkel is het gewoon inleveren bij de dames aan de kassa en later weer ophalen. Geen idee wie / welke methode / welke techniek wordt gebruikt dus veel minder leuk ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Man en mes

Berichtdoor Ypuh » ma 10 okt 2022, 14:09

Oh ja, zoiets ook wel eens gelezen. Ieder mes en kok leent zich ook weer voor hun eigen voorkeuren.

Afbeelding

Meer leesvoer vind je hier: "A guide to knive edges and grinds"
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Man en mes

Berichtdoor gilleko B. » ma 10 okt 2022, 19:57

Om even een mini tegengeluidje te laten horen op MAN en mes: deze dame heeft afgelopen weekend mijn Santuko van een verse scherpte voorzien. Leuke plek, gepassioneerde en zeer capabele dame. En voor een prettig tarief.

https://www.scherpeindje.com/

PS: op de foto's is ze 100x stoerder als in het "eggie".
Ik begrijp dat niet helemaal. Koop een paar wetstenen en slijp zelf je messen. Die dingen worden ook weer bot en dan kun je ze weer wegbrengen.
Als nu eens iets niet moeilijk is is het messen slijpen.Gewoon gevoel voor krijgen. Koop een paar goedkope messen en een stuk leer en begin te oefenen.
Daar ben ik mee bezig, maar de SG2 en HAP40 messe laat ik vooralsnog slijpen door een professional.

Afbeelding


Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Man en mes

Berichtdoor cremalover » zo 16 okt 2022, 19:31

Om even een mini tegengeluidje te laten horen op MAN en mes: deze dame heeft afgelopen weekend mijn Santuko van een verse scherpte voorzien. Leuke plek, gepassioneerde en zeer capabele dame. En voor een prettig tarief.

https://www.scherpeindje.com/

PS: op de foto's is ze 100x stoerder als in het "eggie".
Ik begrijp dat niet helemaal. Koop een paar wetstenen en slijp zelf je messen. Die dingen worden ook weer bot en dan kun je ze weer wegbrengen.
Als nu eens iets niet moeilijk is is het messen slijpen.Gewoon gevoel voor krijgen. Koop een paar goedkope messen en een stuk leer en begin te oefenen.
Daar ben ik mee bezig, maar de SG2 en HAP40 messe laat ik vooralsnog slijpen door een professional.

Afbeelding
Vandaag mijn tuinmes paar keer over mijn coticule getrokken.Kan weer misbruikt worden.
https://youtu.be/YHFcEMHOfUo

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 894
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Man en mes

Berichtdoor Joste » zo 16 okt 2022, 22:46

Oppassen dus, bij jou in de tuin
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Man en mes

Berichtdoor @3aan » ma 17 okt 2022, 02:04

De laatste nabewerking op het lederen riembandje wat ik ooit van een kapper heb gehad geeft veel voldoening, die haalt evt. braampjes weer weg waardoor die scherper lijkt, zeker met kipdijfilet gaat het als door zachte boter.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Man en mes

Berichtdoor cremalover » wo 19 okt 2022, 11:57

Oppassen dus, bij jou in de tuinAfbeelding
Nee hoor.Ik heb veel te veel messen.Ik heb een neiging tot verzamelen.Op een gegeven moment heb je een stuk of 100 messen liggen en dan vraag jeje een keer af " Waarom?"
Gebruik het spul nu voor van alles en nog wat.
Al die scheermessen(100+ had ik) ,koksmessen,zakmessen(30).
Wat moet een mens met 30 zakmessen? :shock:
Maar dan zie je zon mesje en dan denk je er weken over na.Doe het,doe het niet zeg ik tegen mezelf.
Meestal kocht ik het dan toch .Heb het nu beter onder controle.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Man en mes

Berichtdoor bobbee » wo 19 okt 2022, 12:02

Oppassen dus, bij jou in de tuinAfbeelding
Nee hoor.Ik heb veel te veel messen.Ik heb een neiging tot verzamelen.Op een gegeven moment heb je een stuk of 100 messen liggen en dan vraag jeje een keer af " Waarom?"
Gebruik het spul nu voor van alles en nog wat.
Al die scheermessen(100+ had ik) ,koksmessen,zakmessen(30).
Wat moet een mens met 30 zakmessen? :shock:
Maar dan zie je zon mesje en dan denk je er weken over na.Doe het,doe het niet zeg ik tegen mezelf.
Meestal kocht ik het dan toch .Heb het nu beter onder controle.
Als ik nou 1 zakmes wil kopen, heb je dan een tip? Moet een mes zijn wat ik mee kan nemen in mijn broekzak.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Man en mes

Berichtdoor gilleko B. » wo 19 okt 2022, 13:50

Oppassen dus, bij jou in de tuinAfbeelding
Nee hoor.Ik heb veel te veel messen.Ik heb een neiging tot verzamelen.Op een gegeven moment heb je een stuk of 100 messen liggen en dan vraag jeje een keer af " Waarom?"
Gebruik het spul nu voor van alles en nog wat.
Al die scheermessen(100+ had ik) ,koksmessen,zakmessen(30).
Wat moet een mens met 30 zakmessen? :shock:
Maar dan zie je zon mesje en dan denk je er weken over na.Doe het,doe het niet zeg ik tegen mezelf.
Meestal kocht ik het dan toch .Heb het nu beter onder controle.
Ik begrijp het volkomen maar waarom messen dit nu veroorzaken is razend interessant en vast niet te begrijpen. Ik heb nu 4 messen en wil nog een vijfde, maar worden allemaal wel voor het gebruik gekocht.

Afbeelding


Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Man en mes

Berichtdoor Ypuh » wo 19 okt 2022, 14:02

Ik heb ook 'maar' 3 messen (als je het broodmes en goedkope mes voor bevroren waren even niet meerekend). Heb onlangs een nakiri weggedaan omdat ik deze nooit gebruikte, dus mocht er ook weer wat leuk voor terugkopen van mezelf.

Eerste mes met een Japans (wa) handvat en bevalt uitstekend. Gekocht bij Meesterslijpers, daar kun je mij voortaan ook niet alleen meer achterlaten :lol:.
Shibata Kotetsu Battle Ship SG2 (7).jpg
Shibata Kotetsu Battle Ship SG2 (2).jpg
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron