Man en mes

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Man en mes

Berichtdoor Ypuh » do 18 jan 2024, 21:04

Klopt, maar hoeveel snijdt je nou echt? Beter gewoon een Naniwa 1000 slijpsteen erbij kopen en dan hoef je ook niet zo'n lelijk ding je keuken binnen te laten.

Zelf heb ik een snijplank van Lariks en dan kopshout (allemaal blokjes die recht op staan, zodat je dwars in de nerf snijdt i.p.v. het verlengde ervan). Online kunnen ze redelijk prijzig zijn, maar ik had een houtshop gevraagd om het te maken en die vonden het volgens mij erg leuk om te doen tegen een redelijke prijs.

Nu ik er over nadenk; zal hem gelijk weer eens ff in de olie zetten :mrgreen:
Lariks kopshout snijplank 37x37.jpg
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Man en mes

Berichtdoor Dirk Jan » do 18 jan 2024, 21:59

Ha, wij hebben ook zo'n plank van kopshout in blokjes. Is dacht ik van hardhout. Gaat zeker al 20 jaar mee. Een keer is hij in tweeën gebroken toen ik er een hete bakplaat op plaatste. Naar de timmerfabriek gegaan en die hebben het weer aan elkaar gelijmd.
En deze moet ook zeker weer eens in in de olie, Ik zet hem in deze olie. https://www.hout-olie.nl/product/werkbladolie/
Ae_20240118_214944.jpg
Ae_20240118_215027.jpg
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Man en mes

Berichtdoor Joste » do 18 jan 2024, 23:54

Of een snijplank van bijvoorbeeld walnoot of een ander notenhout. Kan ook ...
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Man en mes

Berichtdoor Ypuh » vr 19 jan 2024, 10:18

Ik gebruik drijvenpitolie, een geurloze olie die je gewoon bij de AH kunt kopen. Een flesje van 500ml doe je jaren mee.

De eerste keer ging de snijplank in een oliebadje om verzadigd te raken. Volgens mij ging er wel een liter aan olie in en duurde het 3 dagen ofzo, en trekt de plank ook een beetje krom. Uiteindelijk wordt hij ook vanzelf weer recht en hoef je maar kleine laagjes aan te brengen.

Het hout blijft 'leven', wat er voor zorgt dat de sneeën weer hersteld worden. Al met al een mooi en duurzaam product.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Man en mes

Berichtdoor ErikvW » vr 19 jan 2024, 13:08

Ik was een beetje aan het rondzwerven op marktplaats en kwam zo in gesprek met een meneer (gebruikersnaam "cor") die gebruikte messen importeert en weer "tot leven" opwerkt. In alle communicatie krijg je het gevoel dat deze mijnheer ontzettend veel passie heeft voor deze insteek en ook absurd veel kennis. Slijpen doet hij in zijn beschikbare tijd, dus je hebt wat tijd om enthousiast te raken. Ik heb er een Yoshikane Nakiri besteld, die dit weekend net "af" is. Ik heb hem nog niet binnen, maar op zijn foto's is hij erg mooi. Ook het circulaire idee om staal van een dergelijke kwaliteit een extra leven te geven staat mij wel aan. Als referentie: deze is verzonden en alles 90 euro.

Mijn eerste echte Japanse, ik had al een tweetal "midrange" keukenmessen van Forged.
mes.jpg
"And now: for the final result!" Onder het genot van een mok Tanzania uit de Aeropress dit mooie mes uitgepakt. Ik vind hem mooi geworden, geweldig concept en LOEIscherp.

Tip: als je collega's je al een beetje typisch vinden omdat je zelf staat te klieren met je eigen meegebrachte koffie, dan helpt het uitpakken van een "hakbijl" niet voor het normaliseren van je imago... :twisted:
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Man en mes

Berichtdoor bobbee » vr 19 jan 2024, 13:25

Gaaf hoor! Verkoopt die man nog meer messen?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Man en mes

Berichtdoor ErikvW » vr 19 jan 2024, 14:06

Gaaf hoor! Verkoopt die man nog meer messen?
Jazeker! Dit was mijn "etalage" van Nakiri en Santuko messen die toen beschikbaar waren.
messen2.jpg
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Man en mes

Berichtdoor gilleko B. » vr 19 jan 2024, 18:14

Mooi dat herstel van aanvankelijk onterecht afgeschreven kwaliteitsmessen. Beetje kunde, kennis en liefde erover heen en je hebt weer een mooi snij-ijzer. Mooi idee en goed gevonden!!




Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Man en mes

Berichtdoor bobbee » vr 19 jan 2024, 19:19

Gaaf hoor! Verkoopt die man nog meer messen?
Jazeker! Dit was mijn "etalage" van Nakiri en Santuko messen die toen beschikbaar waren.
messen2.jpg
Mooi. En hoe weet hij of het een echt kwalitatief Japans mes is van goed staal? Weet jij dat? Ik zie deze niet op marktplaats staan trouwens.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Man en mes

Berichtdoor ErikvW » vr 19 jan 2024, 23:04

Gaaf hoor! Verkoopt die man nog meer messen?
Jazeker! Dit was mijn "etalage" van Nakiri en Santuko messen die toen beschikbaar waren.
messen2.jpg
Mooi. En hoe weet hij of het een echt kwalitatief Japans mes is van goed staal? Weet jij dat? Ik zie deze niet op marktplaats staan trouwens.
Ik weet het niet zeker. Cor lijkt heel veel kennis te hebben en heeft een relatie in Japan die ze aan hem levert. In eerste instantie had ik geïnformeerd naar een ander mes dat in de tussentijd werd verkocht en raakten we aan de praat. Ik kreeg uitleg over het bedrijf dat dit mes heeft gemaakt, verhaal en gesprek voelde goed. Er werd direct duidelijk gemaakt dat ik het mes niet hoefde af te nemen als ik het eindresultaat niet mooi vond. Merk dat in het mes zit is van die fabrikant. Ik ben geen expert, voor mijn gevoel heb ik een prima mes. Ik ben verder geen reclamebureau voor deze meneer, maar voor mij zit het goed.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten