Man en mes

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Man en mes

Berichtdoor cremalover » za 11 jan 2020, 16:59

Ik ken die messenslijpert.nl niet. :mrgreen:
Deze messenslijper met 40 jaar slijpervaring put uit eigen ervaring.
Ik ken die messenslijpert.nl niet. :mrgreen:
Deze messenslijper met 40 jaar slijpervaring put uit eigen ervaring.
Scherp is niet gelijk aan scherp.
Ik heb eens bij een messenwinkel onlinebedrijf een scheermes gekocht dat ze daar zelf geslepen hadden en als scheerklaar gehoond verkocht werd.
Ik zou er nog geen ui mee snijden. :mrgreen:
Scheren heb ik maar achterwege gelaten.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Man en mes

Berichtdoor cremalover » za 11 jan 2020, 17:14

LS.,
Ik ben net een uurtje bij Han van www.demessenslijper.nl geweest en me laten bijpraten over coticule en wat dies meer zij. Ik had mijn messenblok (4 sterren Zwilling-Henckel) meegenomen en daarbij een passend advies gevraagd. Een hele hoop fabels en folkore uit de weggeruimd en met een prima steen naar huis gefietst (35 euro).
Ook een leuke hobby!
Cheers, TY

Afbeelding
Afbeelding
Kan niet zeggen dat ik slijpen leuk vind.Eerder noodzakelijk euvel. :?
Daarom zweer ik bij Herder messen .Die hoef ik nooit te slijpen. :)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Man en mes

Berichtdoor fransg » za 11 jan 2020, 18:59

Ah ik heb zulke slijpstenen ook! Eens tevoorschijn halen en kijken hoe dat ook alweeres gaat.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Man en mes

Berichtdoor bobbee » zo 12 jan 2020, 13:32

Ik heb dit filmpje gekeken en vond het interessant. Dingen die ik al wist maar ook nieuwe info. Komt in ieder geval over als een sympathiek persoon die goede kennis deelt vanuit de visie van een kok en niet een messen freak.

https://youtu.be/7nTBEbMQBGQ
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Man en mes

Berichtdoor mutsje » zo 12 jan 2020, 15:24

Gisteren toch de belgische steen van mijn vader gepakt om deze te gaan vlakken. Steen is stuk dunner geworden en niet helemaal vlak want dan zou ik niks overhouden :(. Steen is voor het eerst in denk 10 jaar weer goed gebruikt door 4 messen erover te wetten. Beetje spuug erop en gaan.
Kleine stukjes al vlak, zie je gelijk hoeveel er nog af moest.
IMG-20200111-WA0002.jpeg
Steen mooi vlak en weer aan het werk gezet
IMG-20200111-WA0004.jpeg
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Man en mes

Berichtdoor bobbee » zo 12 jan 2020, 15:27


Gisteren toch de belgische steen van mijn vader gepakt om deze te gaan vlakken. Steen is stuk dunner geworden en niet helemaal vlak want dan zou ik niks overhouden :(. Steen is voor het eerst in denk 10 jaar weer goed gebruikt door 4 messen erover te wetten. Beetje spuug erop en gaan.
Kleine stukjes al vlak, zie je gelijk hoeveel er nog af moest.
Maar wat is het resultaat? Tevreden met deze steen?
Ziet er wel klein en anders uit dan de mooie rechte coticule stenen. Is dit wel te vergelijken met die stenen?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Man en mes

Berichtdoor mutsje » zo 12 jan 2020, 19:57

Dit is gewoon een coticule brok. Geen idee hoe mijn vader er ooit aan gekomen is nooit naar gevraagd. Steen is denk ik 60 jaar oud inmiddels. En slijpt de messen zeer goed :) nu bezig met stroppen maken, dus verschillende blokken polijst spul kopen bij de bouwmarkt en dat op leren stroppen smeren. Dan 1 mes erop testen kijken hoe dat gaat.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Man en mes

Berichtdoor bobbee » zo 12 jan 2020, 20:28

Ok. Succes met de stroppen, lekker bezig.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Man en mes

Berichtdoor cremalover » zo 12 jan 2020, 22:18

Dit is gewoon een coticule brok. Geen idee hoe mijn vader er ooit aan gekomen is nooit naar gevraagd. Steen is denk ik 60 jaar oud inmiddels. En slijpt de messen zeer goed :) nu bezig met stroppen maken, dus verschillende blokken polijst spul kopen bij de bouwmarkt en dat op leren stroppen smeren. Dan 1 mes erop testen kijken hoe dat gaat.
Waarom zou je met polijstspul gaan klooien?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Man en mes

Berichtdoor bobbee » ma 13 jan 2020, 10:07

Mirror finish op de snede.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron