Sous vide koken wie o wie

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Sous vide koken wie o wie

Berichtdoor mutsje » do 13 okt 2016, 11:11

Een paar keer mee gespeeld, maar gezien we nauwelijks vlees eten komt het er eigenlijk nooit van. :)
Je kan er ook groente mee klaar maken hoor, bijvoorbeeld Sous vide brussels sprouts :) http://recipes.anovaculinary.com/recipe ... fuku-style
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Sous vide koken wie o wie

Berichtdoor R&B » do 13 okt 2016, 17:31

M'n spruitjes kook ik graag gaar! Lekker bitter! :P
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
Kabouter
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 18 jun 2012, 18:38
Locatie: Valkenburg ZH

Re: Sous vide koken wie o wie

Berichtdoor Kabouter » do 13 okt 2016, 17:48

Heston Blumenthal raadt aan om ze te pellen (alle blaadjes dus los), en dan kort garen (blancheren / bakken / ..). De typische onprettige spruitjes danwel koolsmaak komt bij overgaring en als je ze als geheel gaart dan is het buitenste te ver als het binnenste klaar is. Ben benieuwd met de sous vide!
Quest M3, VBM Domobar Super (rota), Faema MC80, Mahlkonig Guatemala, Kalita Wave, Cona D, Aeropress.

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Sous vide koken wie o wie

Berichtdoor Nomad » do 13 okt 2016, 23:10

Hier ook sous-vide fanaten. Heb zelfs 2 sous-vides machines, waaronder inderdaad de Anova. Die, as we speak, 5,2 kilo spare-ribs aan het bereiden is...voorbereiding voor de bbq van vrijdag (gaan 48 uren in een badje zwemmen met 61 graden). Thuis aan het verbouwen en vrijdag de bouwvakkers een goede bbq belooft :)
Zelfde Nomad als op GOT? :)
Uiteraard :D
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Mad Wally
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 16 nov 2015, 11:17
Locatie: Deventer

Re: Sous vide koken wie o wie

Berichtdoor Mad Wally » vr 14 okt 2016, 08:51

Heston Blumenthal raadt aan om ze te pellen (alle blaadjes dus los), en dan kort garen (blancheren / bakken / ..). De typische onprettige spruitjes danwel koolsmaak komt bij overgaring en als je ze als geheel gaart dan is het buitenste te ver als het binnenste klaar is. Ben benieuwd met de sous vide!
Kook ook graag sous vide, maar geen groenten en al helemaal geen spruitjes. Niet dat ik niet van spruitjes houd, maar dan wel geroerbakt met bijvoorbeeld uitjes en spekjes.
Het probleem met sous vide garen van groenten is dat je daar hoge temperaturen voor nodig hebt, meestel 80+ graden en de gebruikelijke vacumeerapparaten en zakken voor thuis zijn niet zo geschikt voor deze hogere temperaturen.
Er zijn twee groentes die ik desondanks nog wel wil proberen en dat zijn asperges en wortels, beide bereid met een klontje boter en wat kruiden.
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do

Mad Wally
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 16 nov 2015, 11:17
Locatie: Deventer

Re: Sous vide koken wie o wie

Berichtdoor Mad Wally » vr 14 okt 2016, 10:32

Het probleem met sous vide garen van groenten is dat je daar hoge temperaturen voor nodig hebt, meestel 80+ graden en de gebruikelijke vacumeerapparaten en zakken voor thuis zijn niet zo geschikt voor deze hogere temperaturen.
Ik zie het verband niet tussen de hoge temperaturen en vacumeerapparaten. :)
De meeste zakken zijn geschikt tot 85 graden. Maar voor hogere temperaturen zijn er de zogenaamde vacuum kookzakken. Deze kunnen temperaturen aan tot 115 graden.

Bv deze http://www.libreverpakking.nl/epages/61 ... er%20ds%22
Dat klopt, echter ik heb slechte ervaringen met het sealen van deze kookzakken. Het beste resultaat krijg je als je deze sealt met een professionele machine met instelbare sealtijd maar die hebben een heel ander prijskaartje. Trouwens de kookzakken uit de link hebben geen microstructuur en zijn daarom alleen geschikt voor de nog veel duurdere kamervacumeerapparaten.
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Sous vide koken wie o wie

Berichtdoor R&B » vr 14 okt 2016, 11:33

Ik heb een vacumeer van Allpax, vacumeert én sealt super. Mooie brede sealnaad.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Mad Wally
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 16 nov 2015, 11:17
Locatie: Deventer

Re: Sous vide koken wie o wie

Berichtdoor Mad Wally » vr 14 okt 2016, 13:00

Ik heb een vacumeer van Allpax, vacumeert én sealt super. Mooie brede sealnaad.
De Allpax P 250 stond (staat) hoog op mijn verlanglijstje. De enige machine onder de 200 euro waarbij de lastijd in 10 stappen in te stellen is. De eerstvolgende zit al snel boven 300 euro.
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Sous vide koken wie o wie

Berichtdoor mutsje » vr 14 okt 2016, 16:38

Mijn vacumeer apparaat is ook een Allpax, mijn sous vide stick is van anova en me waterbak komt bij de action vandaan hehehe. Ik ga over tijdje gewoon een rol kopen en knip het dan netjes af als ik grote stukken vlees vacuüm wil trekken.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Sous vide koken wie o wie

Berichtdoor Jochen_P » zo 26 nov 2017, 17:50

Ik heb sinds vorige week ook een Anova gekocht. Was aantrekkelijk geprijsd (129€ voor de wifi-variant) dus eindelijk de knoop doorgehakt!
Nog geen tijd gehad om hem te testen jammer genoeg. Het is ook compleet nieuw voor, beetje spontane aankoop geweest :).
Heeft ook even geduurd eer ik hem kon koppelen aan de wifi thuis maar door de uitstekende support toch gelukt. Ik heb ook nog geen vacumeermachine maar ik vrees dat dat niet meer zo heel lang gaat duren :lol:. De Allpax P250 ziet er zeer aanlokkelijk uit :geek:
Voorlopig zal het nog met Toppits diepvrieszakjes zijn dus...
Volgend weekend eens een varkenshaasje klaarmaken denk ik!

Nog mensen hier die er actief mee bezig zijn?
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron