Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 894
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor Joste » zo 16 mei 2021, 22:35

Pane di AltamuraAfbeelding
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor fransg » ma 17 mei 2021, 08:07

Mooi!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor RoosW » ma 17 mei 2021, 14:28

Vandaag weer eens ouderwets aan het bakken geslagen, het weer was er niet naar om iets anders te gaan doen vond ik ;)
Vandaag:
Een Duits Kartoffel Brot (Aardappel brood)

Klinkt raar, smaakt geweldig :D
Afbeelding
Het recept:

300 gr gekookte afgekoelde kruimige aardappelen gestampt.
300 gr tarwe bloem
70 gr water
7 gr instant gist of 10 gr Active Dry Yeast (geactiveerd natuurlijk voor gebruik)
2 eetlepels olijfolie of 20/30gr Roomboter (in kleine stukjes, raspen werkt als ie nog hard is)
9 gr zout

Waarom maar 70gr water? De rest van het vocht wordt door de aardappels geleverd.
Het geheel goed kneden tot een goede samenhangende bal ontstaat, 50/60 minuten op een niet te koude plaats onder een theedoek (die kun je licht vochtig maken) laten rijzen, tot ongeveer verdubbeling in omvang.
lucht uit de bal drukken, en van de geplette massa een strakke bol vormen, met een schep beweging steeds de onderkant naar je toe halen tot de buitenhuid mooi strak om de bol staat.
het geheel wederom onder de theedoek stallen voor 50/60 minuten tot weer een verdubbeling gebeurd is.
Verwarm de oven voor op 200C hetelucht of 220C onder+boven warmte, sproei met een plantenspuit even in de oven voor je het brood erin plaatst, snij het brood met een kartelmes kruislings in (niet te diep), wat betreft die plantenspuit, het vocht help o.a. te voorkomen dat de buitenhuid scheurt waar je dat niet wilt, en bevorderd de ovenrijs.

35-45 minuten, zou ie gaar moeten zijn.

Wat ik de laatste 10 minuten doe, is de oven van boven-onder warmte naar hetelucht zetten op 220c om een extra stevige korst te krijgen en een wat diepere kleur.

Succes ;)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor bobbee » ma 17 mei 2021, 14:58

Deze lijkt mij het mooiste. Herder ellenlang. Gunstige prijs ivm de grand moulin en lang lemmet van 26 cm

https://www.ebay.de/itm/Robert-Herder-W ... 3948360326
Die heb ik ook.Maar met plastic greep zidat die in de vaatwasser kan.
IMG_20210516_171127.jpg
Weet wel dat dit geen enkel vergelijk met een Grandmoulin is.
Zoals een Grandmoulin snijdt....dat weet je pas als je het ervaren hebt. :D
Als het kleine Herder broodmes van je link een Toyota Celica is dan is het Grandmoulin een Ferrari.
Ik ga echt geen broodmes kopen van bijna 200 euro. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor bobbee » ma 17 mei 2021, 14:58

Vandaag weer eens ouderwets aan het bakken geslagen, het weer was er niet naar om iets anders te gaan doen vond ik ;)
Vandaag:
Een Duits Kartoffel Brot (Aardappel brood)

Klinkt raar, smaakt geweldig :D
Afbeelding
Het recept:

300 gr gekookte afgekoelde kruimige aardappelen gestampt.
300 gr tarwe bloem
70 gr water
7 gr instant gist of 10 gr Active Dry Yeast (geactiveerd natuurlijk voor gebruik)
2 eetlepels olijfolie of 20/30gr Roomboter (in kleine stukjes, raspen werkt als ie nog hard is)
9 gr zout

Waarom maar 70gr water? De rest van het vocht wordt door de aardappels geleverd.
Het geheel goed kneden tot een goede samenhangende bal ontstaat, 50/60 minuten op een niet te koude plaats onder een theedoek (die kun je licht vochtig maken) laten rijzen, tot ongeveer verdubbeling in omvang.
lucht uit de bal drukken, en van de geplette massa een strakke bol vormen, met een schep beweging steeds de onderkant naar je toe halen tot de buitenhuid mooi strak om de bol staat.
het geheel wederom onder de theedoek stallen voor 50/60 minuten tot weer een verdubbeling gebeurd is.
Verwarm de oven voor op 200C hetelucht of 220C onder+boven warmte, sproei met een plantenspuit even in de oven voor je het brood erin plaatst, snij het brood met een kartelmes kruislings in (niet te diep), wat betreft die plantenspuit, het vocht help o.a. te voorkomen dat de buitenhuid scheurt waar je dat niet wilt, en bevorderd de ovenrijs.

35-45 minuten, zou ie gaar moeten zijn.

Wat ik de laatste 10 minuten doe, is de oven van boven-onder warmte naar hetelucht zetten op 220c om een extra stevige korst te krijgen en een wat diepere kleur.

Succes ;)
Eet smakelijk! Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor RoosW » ma 17 mei 2021, 15:27

Hij ruikt hemels, morgen ochtend gaat mijn (ook niet goedkope) broodmes er in, en dan de voorbereidingen starten om een Kleve Swartz Brot te gaan bakken, ik ben gek op kleffe roggebroden, die fabrieksdingen (bolletje bv) zijn altijd te droog naar mijn smaak.
Zo lekker, met roomboter en Graskaas of Ontbijtspek :)

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor cremalover » ma 17 mei 2021, 18:01

Dit Herder mes heb ik al een jaar of 10.Staat gewoon in het messenblok en heeft zelfde heft als Grandmoulin.
IMG_20210517_175529.jpg
Geen probleem met het heft.
Deze ookvan Herder.Jaartje of 8.
IMG_20210517_175818.jpg


Ook in het blok en nog steeds perfect.
Grandmoulin is anders.
In beide gevallen spring een stuk uit het heft na een dag of twee.

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 894
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor Joste » ma 17 mei 2021, 19:17

Heerlijk RoosW!

Welk stukje van het heft bedoel je Cremalover? Dat smalle stukje dat verbreedt bij de overgang naar het lemmet?Afbeelding
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor omeCo » ma 17 mei 2021, 19:35

Hij ruikt hemels, morgen ochtend gaat mijn (ook niet goedkope) broodmes er in, en dan de voorbereidingen starten om een Kleve Swartz Brot te gaan bakken, ik ben gek op kleffe roggebroden, die fabrieksdingen (bolletje bv) zijn altijd te droog naar mijn smaak.
Zo lekker, met roomboter en Graskaas of Ontbijtspek :)
Katenspek!!! Een klassieke combinatie! Heerlijk.
Doe dan ook meteen maar een kop snert. Ander forum neem ik aan...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor cremalover » ma 17 mei 2021, 19:42

Heerlijk RoosW!

Welk stukje van het heft bedoel je Cremalover? Dat smalle stukje dat verbreedt bij de overgang naar het lemmet?Afbeelding
Ja.Precies daar.Dat brak twee keer op dezelfde plek af.Moet je echt voorzichtig mee zijn.
Heb nig gevraagd of het mes niet met kunsstof heft te krijgen was maar dat was. niet hetgeval.


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten