Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor R1200C » do 06 dec 2018, 08:15

Temperatuur terug draaien is niet zo moeilijk hoor. Kost alleen wat tijd, als je stopt met stoken koelt hij vanzelf af.

Waar de indoor ovens vooral met directe warmte werken is zo'n klein oven net wat anders: de warmte sla je op in de massa van de oven en de vloer. Daardoor krijg je een heel andere manier van bakken. De broden die er tot nu toe uit zijn gekomen smaakten heerlijk. Heb wel gemerkt dat het pizza-bak principe niet werkt als je brood wilt bakken. Dan komt er namelijk een rooksmaak aan je brood en dat is niet zo lekker. Bij pizza's heb je daar helemaal geen last van, maar dat heeft ook met de temperatuur en de tijd te maken. Een brood gaat er bij mij pas in als de vloer rond de 200 graden is en pizza's beginnen meestal al rond de 300 graden. Bij pizza's heb ik omdat de deur open blijft nog vuur in de oven.
Kei veel groeten!

Joost

Gebruikersavatar
DeepnGroond
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 18:14

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor DeepnGroond » do 06 dec 2018, 09:11

Pizza en flatbreads werden vroeger ook wel gemaakt om de temperatuur van de houtovens te testen. Naast weten hoever de oven is, ook een goed gebruik van warmte en tijd.

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor R1200C » do 06 dec 2018, 09:34

Jep, het is inderdaad een beetje de volgorde: pizza, brood, vlees. Pizza om nu te eten, het brood voor morgen ochtend en het vlees voor morgen avond. Voordeel van een hout gestookte oven is dat je de oven aan kunt steken, dan het deeg kan gaan kneden en als je klaar bent met het deeg is de oven ook zo goed als op temperatuur.

Temperatuur testen doe ik iets moderner (ir gun) maar als we bezoekers hebben dan wil ik nog wel eens voor het "effect" gaan en er een hand bloem in gooien als ik net het vuur aan de kant heb geschoven. Altijd leuk voor de pyromanen ;-)
Kei veel groeten!



Joost

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » za 08 dec 2018, 14:21

2x 750 gram bio volkoren spelt desem met zaadjes en havervlokken. [IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201812 ... 5dffa6.jpg[/IMG]
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor fransg » za 08 dec 2018, 21:57

Lekker!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor cremalover » do 13 dec 2018, 12:03

Na een stop van een jaar maar weer eens een starter gemaakt.
image-2018-12-13.png
It's alive.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » do 13 dec 2018, 12:34

Na een stop van een jaar maar weer eens een starter gemaakt.
image-2018-12-13.png
It's alive.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor mutsje » vr 14 dec 2018, 09:20

Lekker bezig. Ik heb gisteren heeeeel snel broodgebakken namelijk uit de supermarkt. Merk dat ik steeds minder zin krijg om dagelijks brood te bakken. Maar ik heb nog meer dan 10kg meel in de schuur staan :) en dat gaan hoe dan ook op. Zelf gemaakt is toch lekkerder dan het luchtige supermarkt brood. Ik ga binnenkort ook maar weer een starter maken, gewoon omdat het kan.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » vr 14 dec 2018, 09:51

Lekker bezig. Ik heb gisteren heeeeel snel broodgebakken namelijk uit de supermarkt. Merk dat ik steeds minder zin krijg om dagelijks brood te bakken. Maar ik heb nog meer dan 10kg meel in de schuur staan :) en dat gaan hoe dan ook op. Zelf gemaakt is toch lekkerder dan het luchtige supermarkt brood. Ik ga binnenkort ook maar weer een starter maken, gewoon omdat het kan.
Koop een panasonic broodbakmachine op marktplaats. Elke ochtend een broodje zonder al teveel moeite. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor cremalover » vr 14 dec 2018, 17:22

Na een stop van een jaar maar weer eens een starter gemaakt.

image-2018-12-13.png

It's alive.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Hij is overleden.Te laat gevoed.Ok....vergeten.


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron