Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Ruben-
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 27 jun 2022, 10:12

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor Ruben- » ma 01 aug 2022, 08:29

Gevarieerd en regelmatig eten kan ik wel maar niet teveel is een lastige voor mij. Ik heb daarbij ook een trage schildklier die niet functioneert door bestralingen uit het verleden in dat gebied.
Wil wel graag meer goede info zodat ik weet wat ik doe.
Klein beetje off-topic wel...

Wellicht dat je hier wat aan hebt:

https://schildklier.nl/dagelijks-leven/ ... hildklier/

Vooral de tip over het gebruiken van de EetMeter is erg waardevol. Houdt een week alles bij wat je eet, door alles af te wegen en in te voeren. Het is even werk, maar geeft je wel veel inzicht. Daarnaast heeft iedereen hier mooie weegschalen, dus zou het een leuk proces moeten zijn :D

Je kan daarnaast kijken op het voedingscentrum wat je nodig hebt aan voedingstoffen: https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... offen.aspx
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vezels.aspx
https://www.voedingscentrum.nl/nl/gezon ... -vijf.aspx

En hoeveel je daadwerkelijk op een dag aan calorieën nodig hebt rekening houdend met activiteiten/sport:
https://derekenmachine.nl/caloriebehoef ... t-formule/
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

Gebruikersavatar
Warheart
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 14:53

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor Warheart » ma 01 aug 2022, 12:21

Goh, ik kan ook écht voor alles op dit forum terecht eh...

Vrouwlief komt van de week "ineens" met de ingeving: als we nu voortaan eens zelf lekker brood gaan maken?
Niet met van die kant en klare broodbakmix-meuk die je in een broodmachine plettert. Nee, gewoon áu naturel
zoals we over het algemeen met een groot deel van ons voedsel doen.

Maar! Nadat een (online)vriendin van haar heel enthousiast haar een vacuüm verpakt pakketje toezond met een starter er in,
is deze zelfde vriendin ongelooflijk vaag in haar uitleg van wat je nou precies moet doen, stap voor stap. Een beetje zo'n uitleg van
"ja, starter aanvullen, altijd in stand houden, gewoon zoveel eruit, erin, mixen toevoegen etcetera". Kennen jullie vast wel:
Zo'n uitleg van iemand die er al jaren in zit en voor wie alle vanzelfsprekend is(en er van uit gaat dat dit dan ook voor een leek als mij vanzelfsprekend is). :?

Weet er iemand hier toevallig een verwijzing naar een echte Dummy handleiding van hoe dit nu stap voor stap op te pakken?
Of misschien heeft iemand een stap voor stap "guide" voor handen? Het brood bakken is in informatie een bonk en wordt overal weer anders uitgelegd. En voordat ik weer avonden afwezig ben om 500 pagina's hier door te spitten...

All we want is een eerste brood zelf leren maken en vanuit die "basis" verder kunnen borduren. :oops:

Het is een Zuurdezem starter en dat is ook het brood waar wij (sowieso voorlopig) bij willen blijven om er in te groeien, zonder
allerlei poespas.

Aanwezig:

Biologische Spelt meel (veul)
Biologische Bloem (geloof ik - ook veul)
Rijs - mandje
Oven
Gezonde dosis leergierigheid.

Vrijwilligers om ons wegwijs te maken? :mrgreen:
Bijlagen
Zuurdesembrood.jpg
Zoiets? Dat is op dit moment een droom dus
Coffee, sleep, Coffee, repeat

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor fransg » ma 01 aug 2022, 12:49

Ik doe het ongeveer zo:

desem actief (30g roggemeel + 30g water)
enkele dagen in de koelkast (koelkast niet zeer koud afgesteld)

Brood voorbereiden:

desem uit koelkast
60g roggemeel erbij plus 60g water (bij elkar dus 180g desem)
op kamertemp laten groeien tot 2x zo groot

(nieuw bakje met likje van de desem aanvullen met 30g water en 30g roggemeel, met deksel erop in koelkast plaatsen)

Klaarzetten:
280g meel (bijvoorbeeld 140g bloem, 140g volkorenmeel)
150g water (naar believen en al naar gelang)
10g zout
14g boter

(eventueel handjevol zaden, pitten)

de 180g desem mengen de 150g water en 280g meel
uurtje laten staan
zout erbij
weer wat kneden

uurtje afgedekt (niet laten indrogen) laten staan (in deegkom)

beetje kneden en bol van maken

bloem eroverheen

kom met olie of boter invetten, bloem erover strooien, gaasdoekje erin
deegbol erin
toedekken met deksel

poos laten staan (in deegkom, of in 'rijsmandje') ook weer afgedekt tegen indrogen
indien warme dag of warme ruimte, enkele uren
indien koele achterkamer, halve dag of hele nacht
indien in koelkast, de hele avond/nacht, volgende ochtend op kamertemp laten komen

oven op 225ºC voorverwarmen

meel strooien op plankje, deeg erop (voorzichtig opbollen kan maar hoeft niet, vooral bol niet terug neerduwen) en wat meel strooien op deeg, eventueel snede of rare krassen maken bovenop deeg waar het dan kan openen tijdens 'ovenrijs'

in oven

45-50 minuten bakken, indien nog niet lekker bruin, 5min langer, of nogeens 5min

als het flink naar vers brood gaat ruiken is het vast wel klaar

\\\\\

PS advies van broodmakker Bob:
wil je wel broodbakken maar niet teveel gedoe? Pak dan een 2e hands panasonic broodbakmachine. Zijn de beste, zorgen voor de juiste temperatuur intern tijdens rijs en bakken. Mooi zwaar bakblik.

Basic recept wat goed werkt:
400 gram meel/bloem
265 gram water
6 gram zout
4 gram droge gist

Menu kiezen voor frans programma van 6 uur of basic van 4 uur.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: De koffie drinkende muziekliefhebbers

Berichtdoor bobbee » ma 01 aug 2022, 13:57

Aanvulling. Opgeblazen gevoel werd dacht ik ook mede veroorzaakt doordat ik ook niet zo goed reageerde op de gluten in tarwe, gerst en rogge. Daarom maak ik brood avn glutenvrij meel of bijna glutenvrij.
Aha.Interessant.Ik eet nu havermout.Zou daar brood van te bakken zijn?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Warheart
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 14:53

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor Warheart » ma 01 aug 2022, 15:43

Ik doe het ongeveer zo:

desem actief (30g roggemeel + 30g water)
enkele dagen in de koelkast (koelkast niet zeer koud afgesteld)
Moah! Super bedankt, Frans. Dit is een behoorlijk duidelijke uitleg.

Desem actief, betekent dat ie bubbelt ofzo, toch? Of is dat juist het gedeelte als die uit de koelkast komt en je gaat "voeden"?

Ja, je leest het al, ik ben geen kenner, haha.

Dat roggemeel, kan dat in principe ook Speltmeel zijn? Dat vraag ik voornamelijk omdat vrouwlief geloof ik een zak van 5 KG hiervan gekocht heeft :roll:
(nieuw bakje met likje van de desem aanvullen met 30g water en 30g roggemeel, met deksel erop in koelkast plaatsen)
Dat is dus een likje van het mengsel dat ik hierboven al gemaakt heb, en in principe de starter voor de volgende keer wordt?

De rest van jouw behoorlijk duidelijke verhaal is vooral een kwestie van proberen / doen geloof ik, maar die eerste basis en de logica begrijpen met die starters "meenemen", dat is me nog ff een ding :lol:
Coffee, sleep, Coffee, repeat

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor fransg » ma 01 aug 2022, 16:18


Desem actief, betekent dat ie bubbelt ofzo, toch?
Ik bedoel dat hij reeds levend is, naar gist ruikt, niet dat je bijvoorbeeld pas vanochtend 30g water bij 30g roggemeel hebt gedaan ;-)
Dat roggemeel, kan dat in principe ook Speltmeel zijn?
Zeker, kan ook gewoon bloem zijn alleen vind ik roggemeel fijner, minder 'slappe hap' en schijnt ook ook rijker te zijn aan grondstoffen voor de gisten/bacteriën die desem maken.
Dat is dus een likje van het mengsel dat ik hierboven al gemaakt heb, en in principe de starter voor de volgende keer wordt?
Het restje dat er nog een beetje in het bakje met desem is achtergebleven is voldoende om in de koelkast met 30g water en 30g meel weer nieuwe desem voor volgende brood over een paar dagen te maken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor fransg » ma 01 aug 2022, 19:34

C62BAEFB-507F-42FB-884E-3E6DBC2A9007.jpeg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Warheart
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 14:53

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor Warheart » do 04 aug 2022, 20:42

Nou... Voor een aller eerste poging.

En smaken dat ie doet! Mjam.

Nu hopen dat de starter ook weer opnieuw actief wordt, haha :ugeek:
Bijlagen
IMG-20220804-WA0016.jpg
IMG-20220804-WA0017.jpg
Coffee, sleep, Coffee, repeat

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor fransg » do 04 aug 2022, 21:11

Super!!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor Dirk Jan » do 04 aug 2022, 21:42

Knap gedaan!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron