Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor mutsje » wo 21 nov 2018, 19:38

Ik kneed alleen machines maar heb nog nooit een brood horen praten ' owww meester het is zo warm in de oven' , 'ow meester eet mij'. Niks van dat alles. Gebruik jij soms magisch meel? Ik donder alles in de kitchenaid en ga dan rustig een boek lezen met een peukie erbij (ja slechte gewoonte leer het ooit af). En daarna bol ik het op (of niet) en donder het in de kom voor een eerste rijs.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
DeepnGroond
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 18:14

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor DeepnGroond » wo 21 nov 2018, 20:24

Stretch and fold all the way hier.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15105
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor fransg » wo 21 nov 2018, 20:55

Ik kneed alleen machines maar heb nog nooit een brood horen praten
Net zoals je paardenfluisteraars hebt, waar mensen in het begin heel lacherig over deden tot ze zagen dat die mannen veel geld verdienen met hun goede werken, heb je ook groentenfluisteraars ("Call any vergetable, call it by name and it will respond to you" zongen de jonge zieners van Zappa's Mothers of Invention reeds) en inmiddels zie je de eersten die in staat zijn werkelijk met hun deegwaren te communiceren. Daar moet je wel aanleg voor hebben alsmede er de tijd voor nemen, "je moet er even bij blijven" gaf Martine Bijl lang geleden reeds aan in haar kookprogramma.
Ik donder alles in de kitchenaid en ga dan rustig een boek lezen met een peukie erbij
oh kijk ja daar heb je het al.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor mutsje » do 22 nov 2018, 20:19

Je antwoorden wekken toch elke keer een glimlach bij me op Frans. Heerlijk die schrijfstijl van jou :)
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » za 24 nov 2018, 20:56

Sourdough pancakes for the weekend?
*
Mix very well with a whisk:
2 eggs
80g of active sourdough starter
115ml of milk of your choice
80g plain white flour/all purpose flour
Pinch of salt
*
Heat butter in a frying pan over a medium/high heat, spoon in enough batter to thinly cover the base of the pan & cook until the bottom is browned, then flip to cook the other side.
If you allow the butter to brown a bit you’ll get the crispy edges
*
Serve & eat. Enjoy with whatever takes your fancy!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
DeepnGroond
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 18:14

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor DeepnGroond » zo 25 nov 2018, 15:04

Mooie manier om (bijv. bij verversen) overgebleven desem te verwerken.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » zo 25 nov 2018, 22:03

Sorry jongens, de Santos kneder heeft inmiddels een nieuw baasje gevonden!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor R1200C » wo 05 dec 2018, 11:45

Ow, dat ik dit gemist heb al die tijd!

Heb zelf een klei oven achter het huis gebouwd en bak regelmatig brood (binnen en buiten), pizza en ander lekkers.

Afbeelding

Zie meteen dat ik het blog nog niet helemaal goed heb gemigreerd. Inmiddels ben ik al een stukje verder met de oven, tweede laag zit er op en al een paar jaar staat de afwerklaag nog op de planning.

Brood bakken is hier een weekend werkje, eerste stukje in de machine kneden en daarna lekker met de hand. Met wat banggood spul, piepschuim en een gloeilamp een rijskast gemaakt van een oud nachtkastje en gaan!

Bij het volgende "niet standaard" brood zal ik wel wat foto's posten, ben nu nog even bezit met 2000+ berichtjes inhalen ;-)
Kei veel groeten!

Joost

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor mutsje » wo 05 dec 2018, 20:31

Gaaf hoor die oven. Erg benieuwd hoe lekker het brood hier uit komt. Je kunt moeilijk even de temperatuur terug draaien :)
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » wo 05 dec 2018, 20:39

Ja heel gaaf!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron