Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor bobbee » wo 10 jun 2020, 14:01

Ja dat kan ik zelf ook vinden.

Dus als ik het goed begrijp heb je eigenlijk geen manitoba gebruikt maar vers gemalen tarwe en zeg je dat liever niet?

Wordt nog een heel verhaal zo.
De laatste twee was WEizen van duitse supermarkt.Zelfgemalen.
De vorige dacht ik Manitobo of Manitoba of zoiets.Dat is nu op.Gekocht ergens in een webshop.Waar weet ik niet meer.Moet met google te vinden zijn.Volgens mij is het het canadees meel.
Zal wel in dld of zwitserland geweest zijn.
Ik haal mijn meel altijd in dld. DM markt,Rewe,Kaufland etc. Keus zat.Soms in Belgie .Carrefour .Dan eet ik gelijk een dozijn oesters als ik daar ben.
Ok dank je. Ik haal ook in Duitsland. Kaufland voornamelijk, soms bij DM drogist. Die heeft ook veel altijd.
Ik zoek manitoba meel maar kan het hier niet vinden, binnenkort maar eens naar Duitsland rijden dan. Voor het eerst sinds begin corona tijdperk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor cremalover » wo 10 jun 2020, 14:06

Ja dat kan ik zelf ook vinden.

Dus als ik het goed begrijp heb je eigenlijk geen manitoba gebruikt maar vers gemalen tarwe en zeg je dat liever niet?

Wordt nog een heel verhaal zo.
De laatste twee was WEizen van duitse supermarkt.Zelfgemalen.
De vorige dacht ik Manitobo of Manitoba of zoiets.Dat is nu op.Gekocht ergens in een webshop.Waar weet ik niet meer.Moet met google te vinden zijn.Volgens mij is het het canadees meel.
Zal wel in dld of zwitserland geweest zijn.
Ik haal mijn meel altijd in dld. DM markt,Rewe,Kaufland etc. Keus zat.Soms in Belgie .Carrefour .Dan eet ik gelijk een dozijn oesters als ik daar ben.
Ok dank je. Ik haal ook in Duitsland. Kaufland voornamelijk, soms bij DM drogist. Die heeft ook veel altijd.
Ik zoek manitoba meel maar kan het hier niet vinden, binnenkort maar eens naar Duitsland rijden dan. Voor het eerst sinds begin corona tijdperk.
Ik blijf nog binnen.COPD klant hier.
Carrefour heeft ook een webwinkel.

https://drive.carrefour.eu/nl/search?text=t60%20meel

Ik haal het in Maaseik in de winkel.Mooie zaak.
Oesters zou ik niet per webshop bestellen. :?

Gebruikersavatar
DeepnGroond
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 18:14

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor DeepnGroond » wo 10 jun 2020, 16:55


Ik zoek manitoba meel maar kan het hier niet vinden, binnenkort maar eens naar Duitsland rijden dan. Voor het eerst sinds begin corona tijdperk.
Mijn meel bestel (of haal) ik meestal bij de Zuidmolen in Groesbeek, incl Manitoba.
https://www.de-zuidmolen.nl/meel-voor-b ... itoba-bio/

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor bobbee » wo 10 jun 2020, 17:12

Dank je. Ik ken de adressen en molens maar had graag lokaal of in voor mij dichtbij een Duitse supermarkt gehaald.

Ik neem nu normale bloem met 12% eiwit en doe er een percentage glutenpoeder bij.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor cremalover » wo 10 jun 2020, 17:17

Dank je. Ik ken de adressen en molens maar had graag lokaal of in voor mij dichtbij een Duitse supermarkt gehaald.

Ik neem nu normale bloem met 12% eiwit en doe er een percentage glutenpoeder bij.
Waarom?
Eet een eitje extra.
Ik heb 30 in de krachtsport gezeten en veeeel eiwit naar binnen gewerkt.
Achteraf zeg ik dom.
Slecht voor de nieren.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor bobbee » wo 10 jun 2020, 19:54

10,11,12% eiwit is gangbaar. Andere reden om eiwit toe te voegen is gluten sterker maken voor lange fermentatie = mooier brood.
Is niet te vergelijken met wat jij hebt genomen om de kracht sport.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor cremalover » wo 10 jun 2020, 21:14

10,11,12% eiwit is gangbaar. Andere reden om eiwit toe te voegen is gluten sterker maken voor lange fermentatie = mooier brood.
Is niet te vergelijken met wat jij hebt genomen om de kracht sport.
Ik gebruik alleen water,meel en zout.
Standaard fermentatie bij mij is 24 uur.
Ga jij nog langer?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor bobbee » wo 10 jun 2020, 21:34

Eiwit zit in het meel. Eiwitgehalte bepaalt een hoop. Check de W waarde van meel of bloem.
Na 24 uur op kampertemp gaat je deeg inzakken als je hydratatie hoger is dan 70% en bloem hebt gebruikt van 10 a 12% proteïne /eiwit.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor cremalover » wo 10 jun 2020, 21:38

Eiwit zit in het meel. Eiwitgehalte bepaalt een hoop. Check de W waarde van meel of bloem.
Na 24 uur op kampertemp gaat je deeg inzakken als je hydratatie hoger is dan 70% en bloem hebt gebruikt van 10 a 12% proteïne /eiwit.
Ik zet het in de ijskast.Fermentatie houdt natuurlijk op bij een bepaalde temperatuur maar ik ga voor het gemak.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor fransg » do 11 jun 2020, 19:24

6638EFB9-B314-4C7D-8058-450040C76CEC.jpeg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten

cron