HiFi

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: HiFi

Berichtdoor cremalover » wo 20 jan 2021, 07:29

Kind of Blue wordt vaak bestempeld als het beste jazz album ooit uitgebracht.
Ik ben het daar absoluut mee oneens.
Wat wel typisch is is dat het de eerste jazz lp was die ik ooit kocht.
1985.Weet ook nog waar.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: HiFi

Berichtdoor fransg » wo 20 jan 2021, 08:52

Kind of Blue wordt vaak bestempeld als het beste jazz album ooit uitgebracht.
Ik ben het daar absoluut mee oneens.
Wat wel typisch is is dat het de eerste jazz lp was die ik ooit kocht.
1985.Weet ook nog waar.
Het is wel mooi, vind ik, hoe zulke 'narratives' de wereld in komen. Als iets eenmaal wordt opgepikt en begint 'legendarisch' te worden dan gooit vrijwel iedereen in het voorbijgaan er een schepje bovenop en wordt het onvermijdelijk Iets Heel Groots.

Ik vind Duke Ellington in Newport 1956, met name de aanloop naar "Diminuendo in Blues and Crescendo in Blue" en wat er daarna gebeurt altijd mooi en ontroerend. De tot dan ongehoord lange solo van Gonsalves, het 'pandemonium' daarna. Ook al zijn het deels reconstructies. Zou mooi zijn als er nog filmbeelden van zouden opduiken. De muziek vind ik mooi, maar vooral ook het verhaal. De big band in zijn nadagen, van armoei in circussen optreden, dan de 'gig' in Newport, je weet nooit waar het goed voor is, voor de aardigheid de lange soloreeks van Gonsalves erin geknikkerd die tot dan toe alleen bij repetities was geprobeerd, een vrouw staat op en gaat dansen, de sjieke menigte doet mee, gaat uit zijn dak en voordat die solo is gedaan blijkt dat de nadagen tot nader order zijn uitgesteld en dat nieuwe gloriedagen zijn aangebroken. Duke spoort Gonsalves aan door te gaan, en dóór, en dóór...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: HiFi

Berichtdoor gilleko B. » wo 20 jan 2021, 08:53

Je hoort over de muziek allerlei toegedichte kwalitatieve predikaten, en "dit is het beste ooit" is er 1 van. Vooral muziek recensenten hebben daar wel eens een houtje van. Die laten zich ook absoluut niet tegenhouden door een gebrek aan harmonisch inzicht of kennis van technische vaardigheden op een instrument. Ik zou eerder de muziek op Kind of blue als vernieuwend benoemen.

Count Basie zei ooit in een interview: ja, ik vind allerlei dingen uit, maar als ik er over las, begreep ik niet meer wat ik deed of heb ik niet begrepen wat ik deed.








Nelus
Berichten: 673
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: HiFi

Berichtdoor Nelus » ma 01 mar 2021, 18:27

Ik heb een oude siemens radio staan, ik geloof uit 1952

Deze gekocht voor 10 euro, en voor 90 euro laten reviseren inwendig, veelal buizen vervangen en verdroogde elektra draden enz.

De UKW/FM deed het eerst uitstekend, maar nu geen ontvangst meer... best jammer. Alles lijkt te functioneren op het oog.

Heb ook weleens gezien dat er een bluetooth ontvangertje ingebouwd kan worden, zodat je toch nog via de oude techniek muziek/radio kunt luisteren.

https://youtu.be/qrOqn4Mb7qs
Bijlagen
ECCA8173-73DA-433D-BB85-3EBBE2607E62.jpeg
Faema Lambro - Mazzer Major E

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: HiFi

Berichtdoor Dirk Jan » ma 01 mar 2021, 18:36

Leuk! Bij zo'n toestel heb ik het 1960 horen worden, ;) een nieuw decennium!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: HiFi

Berichtdoor cremalover » ma 01 mar 2021, 18:55

Leuk! Bij zo'n toestel heb ik het 1960 horen worden, ;) een nieuw decennium!
Ik 1962.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: HiFi

Berichtdoor fransg » ma 01 mar 2021, 20:53

maar nu geen ontvangst meer... best jammer. Alles lijkt te functioneren op het oog.
Laten reperaren zolang er nog mensen zijn dat kunnen!
Heb ook weleens gezien dat er een bluetooth ontvangertje ingebouwd kan worden, zodat je toch nog via de oude techniek muziek/radio kunt luisteren.
Ik heb een klein middengolf zendertje aan mijn laptop, de 'antenne' ervan in alu-folie gepakt samen met de 'antenne' van de oude kortegolfradio's (er zit wel isolatie tussen zodat ze elkaar niet echt raken):
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Nelus
Berichten: 673
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: HiFi

Berichtdoor Nelus » ma 01 mar 2021, 21:13

Alleen al dat rood oranje licht kan ik uren naar kijken... wat is dat toch met rood licht achter glas?
Faema Lambro - Mazzer Major E

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: HiFi

Berichtdoor manduca » di 02 mar 2021, 09:27

Ik heb deze twee:

Deze doet het nog uitstekend. Mijn AKAI GX-4000D is hierop aangesloten. Heb banden vol jaren 60 radio opnamen van mijn Oma om af te spelen. Past er helemaal bij.
Afbeelding

Deze doet het minder goed. Het afstelsysteem loopt niet meer. Denk dat de draad vervangen moet worden.
Afbeelding
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: HiFi

Berichtdoor cremalover » di 02 mar 2021, 11:07

Ik heb deze twee:

Deze doet het nog uitstekend. Mijn AKAI GX-4000D is hierop aangesloten. Heb banden vol jaren 60 radio opnamen van mijn Oma om af te spelen. Past er helemaal bij.
Afbeelding

Deze doet het minder goed. Het afstelsysteem loopt niet meer. Denk dat de draad vervangen moet worden.
Afbeelding
Die onderste staat nog bij mijn moeder op zolder. Mooi spul.


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron