Maalgraad eureka mignon

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Maalgraad eureka mignon

Berichtdoor ErikW » vr 26 nov 2021, 16:49

Samenvattend:
fijner malen altijd draaiend is veiligst. (Er kan nog een stukje boon tussen komen!)
grover malen kan stilstaand veilig gedaan worden.

Oddball
Berichten: 19
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 09:18

Re: Maalgraad eureka mignon

Berichtdoor Oddball » ma 29 nov 2021, 22:08

Bedankt bobbee en Erik

Pee026
Berichten: 12
Lid geworden op: di 25 sep 2018, 13:31

Re: Maalgraad eureka mignon

Berichtdoor Pee026 » wo 29 dec 2021, 18:49

Ik lees op pagina 1 iets over dat het stickertje met de getallen er meer voor de vorm op zit geplakt, en dat de machine bij iedereen anders gekalibreerd is? Ik heb de machine net een paar dagen in huis en het is me nog niet gelukt om een smaakvolle espresso te zetten. Maal nu op stand 1.5 (gezien vanaf het 6-uur punt, waar ook het ophoginkje zit op de machine om de maalgraad aan te duiden(?).

Kan het zijn dat ik de machine even moet calibreren zoals eerder beschreven? En wat is vanaf dat punt een mooie stand om mee te beginnen? Dank!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Maalgraad eureka mignon

Berichtdoor fransg » wo 29 dec 2021, 18:54

Ik heb de machine net een paar dagen in huis en het is me nog niet gelukt om een smaakvolle espresso te zetten.
Ligt voor een belangrijk deel aan de gekozen bonen, welke zijn dat, wanneer en door wie gebrand?

"Calibreren" van de maler lijkt me nergens voor nodig. Kan handig zijn als jij en je buurman exact dezelfde maler hebben en dezelfde bonen en het leuk vinden dat de afstelknopjes precies hetzelfde staan, maar voor de smaak is het niet belangrijk.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pee026
Berichten: 12
Lid geworden op: di 25 sep 2018, 13:31

Re: Maalgraad eureka mignon

Berichtdoor Pee026 » wo 29 dec 2021, 19:03

Ik heb de machine net een paar dagen in huis en het is me nog niet gelukt om een smaakvolle espresso te zetten.
Ligt voor een belangrijk deel aan de gekozen bonen, welke zijn dat, wanneer en door wie gebrand?

"Calibreren" van de maler lijkt me nergens voor nodig. Kan handig zijn als jij en je buurman exact dezelfde maler hebben en dezelfde bonen en het leuk vinden dat de afstelknopjes precies hetzelfde staan, maar voor de smaak is het niet belangrijk.
Dank voor je reactie, Frans. Ik heb de Peru Oxapampa Lupuna bonen van het Hoofdkwartier (22 dec gebrand), zie https://www.hoofdkwartier-koffiebrander ... anbieding/.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Maalgraad eureka mignon

Berichtdoor Pti » wo 29 dec 2021, 19:09

Klinkt meer als een kwestie van maling finetunen dan persé molengerelateerd. Maar houdt er rekening mee dat de koffie zo kort na het branden nog wat wispelturig is en dat dat pas beter wordt vanaf dag 10 na het branden.
maxresdefault.jpg


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron