Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

92
Vlgs mij is net niet zo spannend hoor.

De onderste maalschijf past gewoon zonder modificatie. De bovenste net niet. Dat betekent dat de diameter van de bovenste drager een drager een fractie moeten worden vergroot. Er moet dacht ik ca 0.2 mm rondom afgeslepen worden. Voor netjes moet je dan wel een een goede draaibank hebben. Is aluminium dus lekker zacht.

Mocht je de boel willen herstellen naar de oude staat moet je een nieuwe burr carier kopen. Die kost een paar tientjes.

De hamvraag is wat is de winst. Met de SSP HU zal die minimaal zijn. Met de MP heb je wel een groot verschil en zul je voordeel hebben met light roast.

Er zouden dit jaar 64 mm cast burrs van Option-O komen met een Sweet Lab profiel. Als dat zo is dan kom ik ook in de verleiding en ga ik er voor ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

95
Starred schreef: za 12 feb 2022, 10:24 Als je een dosingfunnel wilt gebruiken bij deze Mignon, heb je dan een speciale nodig, met een stukje er uit?
Gewoon de PF steun verwijderen en PF + trechter er met hand onder houden. Is maar paar 6 a 7 seconden. Die PF steun is beetje onhandig en gammel ding.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

97
In aanvulling op de eerder door Pti en Ypuh geplaatste foto’s hierbij een beeldverslagje van het uitlijnen van de maalschijven van de XL.

De werkwijze is van Thomas Greene: https://youtu.be/Gb3PgeQ6ewY

NB! Doe dit alleen met de stekker uit het stopcontact!

Ypuh schreef: do 03 jun 2021, 18:13 Paar tips:
- Gebruik whiteboard markers, geen permanent markers. Idee is dat je de kleur eraf slijpt wat erg makkelijk gaat
- Markeer bij het loshalen van de schijf hoe ze gemonteerd zitten, anders blijf je bezig
- Let op de schroefjes/gebruik een goed passende schroevendraaier. Deze zijn namelijk erg zacht. Geen ramp als er iets fout gaat, maar daar heb je geen zin in lijkt me
- Doe de schijven 1-voor-1
- Gebruik je hand of zoals ik een ratel met dop maat 11 om de schijf rond te draaien. Je voelt dan exact wanneer ze elkaar raken (ze moeten elkaar niet te licht raken want dan slijt de stift er niet af, maar ook niet zo zwaar dat je de schijf niet meer rond krijgt)

Verder is het vrij simpel. Na een rondje of 10-20 check je het punt dat de ene schijf aanloopt tegen de ander en waar de verf afslijt, staat deze te hoog en wil je dus de nog gekleurde kant(en) ophogen. Doe dit in stapjes en breng de stift opnieuw aan en je zult zien dat een steeds groter deel van de stift afslijt tot het punt dat de kleur rondom verdwenen is. Als ongeveer 85-95% van de stift weg is, kun je er vanuit gaan dat het goed is (100% lukt bijna niet, dan blijf je bezig). Herhaal het proces bij de andere schijf.

In aanvulling hierop:
- voor wie net als ik een ezelsbruggetje nodig heeft: rechtsom is met de wijzers van de klok mee :idea:
- plaats de verlengde dopsleutel op de moer van de onderste maalschijf
- draai de maalschijven linksom, zodat de snijvlakken weg van elkaar bewegen
- draai tegelijkertijd de stelknop langzaam rechtsom, totdat de maalschijven elkaar zodanig raken dat het iets meer vingerkracht kost om ze in beweging te houden
- de stelknop rechtsom draaiend vanaf 0 maken de schijven bij mijn XL contact vlak na de 8
- met de Vintage van HK zit de espresso instelling op mijn XL rond de 2

JW

Bezzera Magica - Eureka Mignon XL - Demoka M203 - Clever Dripper

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

98
Starred schreef: zo 13 feb 2022, 11:10
bvds schreef: zo 23 jan 2022, 17:09 SD hoppertje bevalt goed. Ook als 'sessie hoppertje'. Gebruik nu de dosing cup van Eureka i.c.m. die steun van SingleDoseBrew.

https://youtube.com/shorts/7OZtepmMuPE?feature=share
Waar koop je dat SD hoppertje en die Eureka dosing cup?
Ik had SD hopper en blower eerst besteld bij cafeFabrique via Etsy, maar die kunnen niet leveren. Nubesteld bij SingleDoseBrew.com in de US. Die zeggen wel te kunnen leveren.
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

99
Ik gebruik de Eureka Mignon XL nu een paar maanden. Bevalt erg goed, kan zeer fijn malen, consistent dezelfde hoeveelheid bij een bepaald aantal seconden en een bepaalde maalgraad, weinig retentie. Het gammele steuntje gebruik ik niet. Wel een dosing ring op het filterbakje. Ga binnenkort experimenteren met single dosing (SD) want mijn vriendin wil een Lungo op maalgraad 4,5 en ik espresso's op maalgraad 1,0; steeds koffie weggooien na weer veranderen maalstand vind ik niks. SD hopper, blower en cup besteld bij SingleDoseBrew in de US. Ook een inline standaard, waarmee de maler wat schuin naar voren komt te staan, lijkt me prettig werken.
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart