retentie begrip ff checken

1
Vraag....

wellicht ligt het aan mij en aan mijne verkeerde interpretatie van term retentie :) Ik lees heel vaak dat men meet wat IN is gegaan en wat UIT is gekomen en als het aan elkaar gelijk is dan retentie is 0, male is top en een grote feest.

Ik versta onder retentie dat je krijg 'uit' minder koffie dan je 'in' doet. Maw je gooi 20gr bonnen in je maler en je krijgt 18gr terug, dus 2gr retentie. 2gr blijven ergens in je maler zitten. Ik ga ervan uit dat alle 20gr bonnen waren gemaald en is 2gr poeder gewoon ergens tussen schijven en op de weg naar je koffiebakje zoek zijn geraakt :)
Maar.... volgens mij geldt zulke retentie interpretatie alleen als je maler, voordat die 20gr naar binnen ging, is helemaal schon. Met schoon bedoel ik maler uit elkaar is gehaald en met een borstel en doekje alle koffies zijn verwijderd, dus schoon als uit de winkel.
Als het niet zo is dan krijg je in je koffiebakje uiteraard +-20gr maar eerst +-2gr oude koffie, die sinds vorige maling zit, en daarna +-18gr nieuwe. In je bakje zit nu tussen 19.5 en 20.5gr waarvan deel oud en deel nieuw is. In mijn ogen je hebt steeds retentie van 2gr en je drink die retentie volgende keer lekker op :)
Hoe kunnen wij een retentie meteen als maller niet helemaal schoon is geweest, er is altijd 20 in en (bijna) 20 eruit? Ik heb onder andere Kinu staan daar lukt het wel te meteen maar over 2 andere echte grote malers heb ik wel vage vermoeden maar ik weet niet wat de echte retentie (iig als ik die term begrijp) is. Ik krijg altijd 20gr terug maar hoeveel koffie, die mijn zoon uur terug heeft gemaald, daarin zit heb ik geen idee :)
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Re: retentie begrip ff checken

2
In de hedendaagse malers is het niet zo'n probleem. Die 2g zit gewoon ergens in hoekjes vastgekoekt en gaat er niet als eerste uit als je weer 20g gaat malen. Integendeel, alle 20g vliegen in je portafilter, juist dankzij die 2g die zich moedig hebben opgeofferd als vastgekoekt opvulmiddel om zodoende de doorstroming van vers maalsel mogelijk te maken.

Dan is het geen 2g retentie maar 2g intentie.

Mogelijk zit er weleens aan halve gram in de chute vanwege of tengevolge van statische lading, maar dat valt er dan de volgende keer wel uit en ik ken niemand die het verschil proeft.

Waar men zich eventueel wel zenuwachtig over kan maken is als er een hopper vol bonen zit, dat er dan tussen de schijven ook wat enigszins geknarste of half gebroken bonen bevinden. Maar ik heb medicatie gekregen om mij over zulke dingen niet druk te maken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: retentie begrip ff checken

4
fransg schreef: di 14 mar 2023, 11:05 Mogelijk zit er weleens aan halve gram in de chute vanwege of tengevolge van statische lading, maar dat valt er dan de volgende keer wel uit en ik ken niemand die het verschil proeft.
In mijn ogen dat is dan 0.5 retentie en die kan je niet meten.... en dat hoeft ook helemaal niet

Wij gaan ons helemaal niet druk maken over die halve gram die in de chute zit, oude koffie heeft ook recht voor bestaan en opgedronken te worden... ook heeft recht om in contact met jonge koffie te komen .... wij zijn ook niet de jongste any more :)
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Re: retentie begrip ff checken

5
Sommige alledaagse malers hebben nog steeds 6 gram retentie. Dat ga je op een dose van 18g wel proeven bij de eerste shot van de dag.

Retentie is in mijn ogen niet als je een brandschone maler hebt en wat er in de hoekjes achter blijft.
Retentie is in mijn ogen wel de koffie die in de maalkamer en chute achterblijft en doorgeduwd wordt naar je basket.

Bij een maler die 1-2 gram totale retentie heeft incl. wat er in de hoekjes achterblijft is het allemaal geen issue, maar zo'n verstopte clump crusher vind ik niks omdat je het proeft en niet lekkerder maakt.
Laatst gewijzigd door Ypuh op di 14 mar 2023, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Re: retentie begrip ff checken

6
Als we even wat terug gaan in de tijd, dan hadden de mooiste Horeca malers allemaal een doser systeem. Dat is pas retentie! Een hele bak vol, die automatisch aangevuld werd als het niveau te veel daalde. Die koffie dronken we ook allemaal.

Tegenwoordig zijn er mensen druk in de weer met borsteltjes en blaasbalgen en een perfecte retentieloze maler, voor dat prefecte retentieloze kopje koffie. Prima natuurlijk. Maar kijk ook eens achter je douchescherm.

Re: retentie begrip ff checken

7
HeinK schreef: di 14 mar 2023, 11:31 Als we even wat terug gaan in de tijd, dan hadden de mooiste Horeca malers allemaal een doser systeem. Dat is pas retentie! Een hele bak vol, die automatisch aangevuld werd als het niveau te veel daalde. Die koffie dronken we ook allemaal.

Tegenwoordig zijn er mensen druk in de weer met borsteltjes en blaasbalgen en een perfecte retentieloze maler, voor dat prefecte retentieloze kopje koffie. Prima natuurlijk. Maar kijk ook eens achter je douchescherm.
Denk dat horeca geen maatstaf is. Ik kan op één hand tellen de keren dat ik in horeca koffie heb gedronken op het niveau dat ik thuis heb. Daarnaast lijkt retentie me ook een non-issue als de maler de hele dag door draait.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Re: retentie begrip ff checken

9
namor schreef: di 14 mar 2023, 11:24 Wij gaan ons helemaal niet druk maken over die halve gram die in de chute zit, oude koffie heeft ook recht voor bestaan en opgedronken te worden... ook heeft recht om in contact met jonge koffie te komen .... wij zijn ook niet de jongste any more :)
Helemaal mee eens!

Zo'n oud maalsel wil zich ook graag eens mengen met piepjong vers lenig maalsel.

Marko van Artisan vertelde mij eens dat hij de eerste shot van de dag met deels oud maalsel van gisteren juist heerlijk mild vindt en zijn Italiaanse schoonfamilie doet dat ook zo. Een mild begin van de dag, niet meteen als een krankzinnige op zoek naar de ultieme versheid en de smaak van wilde limoenen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: retentie begrip ff checken

10
gilleko B. schreef: di 14 mar 2023, 11:58 Ik rins na iedere gemaakte espresso altijd de kop en filterbasket, vaak nog eens mbv de Pallo. Denk dat dat uiteindelijk best veel doet voor de smaak, meer als een filtermandje van €200 of andere kostbare ingrepen.
Kostbare ingrepen zijn in mijn ervaring vaak wel goed voor de smaakbeleving
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino