Compak F8

1
Beste mensen,

Week terug ben ik eigenaar geworden van een Compak F8... ik hoop dat over een paar weken zal ik het nog 'gelukkige' bijzetten. :)
Helaas ipv kleine bonnen hopper (500gr) kreeg ik een enorme ding voor 2kg bonnen ofzo. Winkel moet straks nog een kleine hopper nasturen. Ik heb naast nieuwe F8 nog een Compak E5 OD staan dus probeer ik die twee broertjes komende tijd naast elkaar te gebruiken en vergelijken.
Technische specs is uiteraard overaal te vinden dus hieronder puur mijn ervaringen en emoties :)
  • Instellen en menu werkt precies als bij andere Compak's van E serie. Dus als je ken Compak hoef je niet eens handleiding openen.
    Behalve.... mijn E5 en F8 hebben beide aan/uit knop met drie standen:
E5
Aan: positie +1
Uit (in het middle): positie 0
Automatisch malen heel veel bonnen: positie -1

F8
Automatisch malen heel veel bonnen: positie +1
Uit: (in het middle): positie 0
Aan: positie -1

Dus er is al 20 keer fout gegaan met het aanzetten van F8 en er zijn heel veel koffie gemaald is op de tafel
  • F8 is gevoelsmatig 2 keer groter (in volume dan)
  • Voordat je je eerste espresso hebt ben je flink bonnen kwijt. Maller heeft semi elektronische grind instelling, je draait een wieletje en elektronisch naar mechanisch wordt vertaald... schaal is van 0 tm 840 (0 is fijn 840 grof). Wat is 0? uiteraard is het een zeer goede vraag.... Ze zijn bij fabriek ergens begonnen en tot 840 doorgegaan. Op internet en in handleiding staat dat espresso malling ergens tussen 120 en 200 ligt. Bij mij eerste espresso kreeg ik rond 45-50... ik was al 200gr bonnen verder :)
    Daarna heb ik op internet gevonden hoe het anders kan en hoe je molen zelf kan op 0 zetten en zelf bepalen range waar je gaat werken. Niet echt spannend om het uitgebreid te vertellen, mocht iemand interesse hebben dan lees ff laatste reactie van Steve52 (https://www.home-barista.com/grinders/c ... 36344.html). Het werkt bijna als hij verteld.
    Dus na wat draaien en knoppen drukken had ik een goede maling gevonden. Het bijstellen gaat ook makkelijk.
  • E5 is snel, ik krijg 18gr espresso in 4.3-4.5 sec. F8 doet het in 3.6sec.
  • Er valt geen koffie buiten filter tijdens malen.
  • smak verschil tussen E5 en F8 heb ik nog niet ontdekt... er zitten verschillende koffies en ik weet niet of ik echt in staat ben om dat te proeven.
  • retentie van F8 denk ik groter dan van E5.... denk ik maar het is te verwachten van de grotere molen.


Ik wilde een molen kopen die goed met kleine hoeveelheden bonnen kan omgaan, dus grote schijven en veel power. Na wat lezen en zeer positive ervaringen van een aantal mensen met E8 heb ik voor F8 gekozen.
Afgelopen week naar Tije geweest en hij heeft oa me zeer goed geholpen met het maken a-la (bijna) singledose hopper.
Hopper is van alu, ziet onwijs gaaf uit en daarin past rond 55-60gr bonen, bonen kamer van hopper is 38.5mm en 95mm hoog .
Om de laatste bonnen stil te houden tijdens het mallen hebben wij een ookn een alu staaf gemaakt die in hopper past. Staaf is rond 350gr, 37mm en 92mm hoog. Komende tijd ga ik uitzoeken hoe he wekt.

mocht je vragen hebben of eigen ervaringen willen dellen over F8 of F10 dan laten wij het doen!

Fijne dag,

Roman
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/
Bijlagen

Re: Compak F8

3
Bedankt, Frans! Ik weet niet waarom maar bij mij komen platjes altijd liggen, pas als je op click dan worden ze waker en gaan ze staan :)
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Re: Compak F8

4
Dank voor het delen van je ervaringen, erg leuk om te lezen hoe je er mee omgaat!

Vriendelijke groet,
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Re: Compak F8

6
Bedankt, mannen!
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Re: Compak F8

7
ziet er goed uit inderdaad en fijn met die daghopper...

waar zit het verschil tussen de F en E serie precies?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Compak F8

8
bvds schreef: wo 28 feb 2018, 08:21 waar zit het verschil tussen de F en E serie precies?
Voornaamste verschil zit in het instellen van maalgraad. Bij E serie (5,6,8,10) zit een draai schijf (0-150 volgens mij) waarmee je van grof naar fijn kan draaien, dus puur mechanisch. Op mijn E5 gaat het goed, er zit een klein vrij beweging ruimte maar als je gewend ben dan het is niet erg. Nadeel is dat tijdens het malen precies schijf instellen is niet echt handig (als je naar fijn gaat). Je hebt daarvoor twee handen nodig en het malen gaat door en heel snel :)
Bij F serie (8,10) gaat het semi elektronisch. ipv grote draai schijf heb je draaiknoop. Door het draaien verander je elektronische waarde (tussen 0 en 840) en die waarde wordt daarna intern naar mechanische waarde vertaald.
Dus met F serie heb je (volgens verkoop verhaal) veel meer precisie en gemak :), je draai die knop met een hand en je ziet waarde op display. Tot nu toe vind ik het leuk en uiteraard makkelijk. Maar kans dat het ooit kapot of misgaat in het vertaal stap is uiteraard best aanwezig en dan opeens E serie is veel makkelijker en betrouwbaarder :)
Laatst gewijzigd door namor op wo 28 feb 2018, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/