Re: Keuze voor bonenmaler - Specialita vs DF64

12
Ben zelf ook student (geweest) en begrijp de budgettaire situatie, maar kan uit eigen ervaring héél sterk hetzelfde advies als Pti aanraden. Zeker als je het geld maar één keer uit kunt geven, zou ik geen risico willen lopen met een miskoop.

De Specialita vond ik goed, maar die van mij werd geleverd met slechte maalschijven. Daarna nog van minstens 20~ andere forumleden gelezen dat ze hier ook last van hadden. Dat probleem zal inmiddels wel een keer verholpen zijn, maar deze malers zijn meer dan een jaar zo in productie geweest (2019/2020).

Ook een goedwerkende Specialita is m.i. de ondergrens van high-end espresso. De maalschijven, motor, stelmogelijkheden zijn krap aan genoeg om alles een beetje uit te proberen zonder dat één aspect door de ondergrens zakt. De XL lost vrijwel al die zwakke punten op met grotere schijven, sterkere motor, beter stelwieltje en klein beetje padding op de PF houder, en dat allemaal in hetzelfde jasje. De schijven zijn een pak groter dus er blijft ook weer minder ruimte over voor retentie, en hij is weer 3-4 seconden sneller wat best veel is als je staat te wachten.

Tegenwoordig heb je de Turbo; de budgetversie van de XL met zover ik weet alleen on-gecoate 65mm schijven. Met €569 iets duurder dan de Specialita (€399) maar stukken goedkoper dan de XL (€699). Dat is een maler die je volgens mij nooit meer weg hoeft te doen; waar de Specialita nog wel het e.e.a. te wensen overlaat. In beide gevallen is het geen miskoop.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

16
Ik heb zelf een Eureka Specialita gehad. Mooie degelijk molen maar ik vond dat kleine stelwieltje niet fijn (wat Freek hiervoor ook al aangaf). Daarnaast vond ik de hopper wiebelig op de molen staan. Ik heb 'm vrij snel weer verkocht. Heb toen een DF64 gehad. Eerlijk gezegd snap ik de negatieve verhalen over de workflow van deze molen niet zo goed. Instellen met de grote draaischijf is superhandig (en dus ook schoonmaken), zo goed als zero retention, de bellow werkt handig, hij voelt degelijk aan en hij maalt gewoon erg lekker. De plaats van de bedieningsknop is voor mij ook geen probleem geweest, eigenlijk heel makkelijk te bedienen. Ja, je moet even een dial indicator bijbestellen (is tegenwoordig standaard), dat maakt het aflezen veel beter. Ik vond de workflow heel prettig. De plastic cup voelt niet premium aan maar ik vond het juist heel fijn dat die doorzichtig is. Dus al met al kan ik de DF64 aanraden boven de standaard Specialita.

17
Froika schreef: ma 12 jun 2023, 12:15 een timer functie werkt in principe al niet meer hetzelfde zodra je aan de maalgraad draait (want grover malen is meer koffie in minder tijd)
Bij vriendinnen waar ik zo'n maler heb geplaatst vind ik dat wel een prettige bijkomstigheid want als de maling-instelling gaandeweg iets grover wordt, dan wordt er daardoor ook wat meer maalsel geproduceerd hetgeen het effect compenseert en andersom.
Froika schreef: ma 12 jun 2023, 12:15 Kortom zit de koffiewereld vol met hele persoonlijke keuzes [...]. Ga vooral op je gevoel uit, en ga ook gerust langs bij winkels zodat je kunt zien, voelen en vragen.
Juist! Mee eens.

'haters' heb je gelukkig op dit form niet, die emoties lees ik soms wel elders waar ik dan ook liever zo weinig mogelijk kom.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino