Ben zelf ook student (geweest) en begrijp de budgettaire situatie, maar kan uit eigen ervaring héél sterk hetzelfde advies als Pti aanraden. Zeker als je het geld maar één keer uit kunt geven, zou ik geen risico willen lopen met een miskoop.
De Specialita vond ik goed, maar die van mij werd
geleverd met slechte maalschijven. Daarna nog van minstens 20~ andere forumleden gelezen dat ze hier ook last van hadden. Dat probleem zal inmiddels wel een keer verholpen zijn, maar deze malers zijn meer dan een jaar zo in productie geweest (2019/2020).
Ook een goedwerkende Specialita is m.i. de ondergrens van high-end espresso. De maalschijven, motor, stelmogelijkheden zijn krap aan genoeg om alles een beetje uit te proberen zonder dat één aspect door de ondergrens zakt. De XL lost vrijwel al die zwakke punten op met grotere schijven, sterkere motor, beter stelwieltje en klein beetje padding op de PF houder, en dat allemaal in hetzelfde jasje. De schijven zijn een pak groter dus er blijft ook weer minder ruimte over voor retentie, en hij is weer 3-4 seconden sneller wat best veel is als je staat te wachten.
Tegenwoordig heb je de Turbo; de budgetversie van de XL met zover ik weet alleen on-gecoate 65mm schijven. Met €569 iets duurder dan de Specialita (€399) maar stukken goedkoper dan de XL (€699). Dat is een maler die je volgens mij nooit meer weg hoeft te doen; waar de Specialita nog wel het e.e.a. te wensen overlaat. In beide gevallen is het geen miskoop.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.