Re: Timemore Sculptor 064 en 078

922
Eindelijk toegekomen aan mn Sculptor 078s...uit elkaar gehaald en zit heel stevig en toch simpel in elkaar. Eerste wat opviel is dat mijn schroefjes geen torx 8 maar inbus 3 zijn. Alles zat goed vast kijken hoe de schijven alligned waren...de vaste schijf is perfect alligned de gene die eruit gehaald word niet (dat scheelt) ik heb hem zoals aangegeven werd online deze schijf 180 graden gedraaid maar nog niet verder kunnen checken, heb ook net nu geen aluminium folie. Btw geen maalsel in mijn maler, helemaal fresh.

Ik moet het eerste bakje nog zetten ben wel benieuwd nu...
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

923
mr Blanc schreef: ma 11 dec 2023, 16:57 .... ik heb hem zoals aangegeven werd online deze schijf 180 graden gedraaid maar nog niet verder kunnen checken, heb ook net nu geen aluminium folie. Btw geen maalsel in mijn maler, helemaal fresh.
Blijkbaar heb ik iets gemist. Waar kan ik online zien procedure van uitlijning? alvast mucho bedankt
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

924
bobbee schreef:Voor filter kiest men vaak voor low rpm omdat de koffie langer in contact is met water. Fines, kleinste maalsels gaan nadat ze hun smaak hebben afgegeven een bittere smaak afgeven. Dus minder fines zorgt in theorie voor een cleaner koffie op smaak.
Voor espresso wordt vaak een beetje body als lekker beoordeelt dus relatief meer fines icm de kortere extractie zorgt voor die body. Zodoende zou je dus de smaak kunnen sturen met alle andere parameters die er zijn. Temp, gewicht, doorlooptijd, rpm etc...
Het drinken van koffie is geen eenvoudig iets, heb dit ter lering opgeslagen waarvoor dank. Ik weet niet of ik er ooit iets mee doe, maar voor nu leuk om te weten[emoji6][emoji14].

[emoji477]️


Re: Timemore Sculptor 064 en 078

925
namor schreef: ma 11 dec 2023, 17:25
mr Blanc schreef: ma 11 dec 2023, 16:57 .... ik heb hem zoals aangegeven werd online deze schijf 180 graden gedraaid maar nog niet verder kunnen checken, heb ook net nu geen aluminium folie. Btw geen maalsel in mijn maler, helemaal fresh.
Blijkbaar heb ik iets gemist. Waar kan ik online zien procedure van uitlijning? alvast mucho bedankt
Uitlijnen staat wel vaker online maar hier op de timemore sculptor facebook heeft iemand het helemaal uitgestippeld
https://www.facebook.com/groups/8808332 ... 791880857/
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

926
Nu ruim een week maal ik de koffie alleen met de sculptor. T singledosen went snel en de workflow heeft iets rustgevends.
De maler zelf is erg stil, zodra de bonen gemaald worden is t snerpende geluid wel wat harder maar hij maalt vrij snel. Paar klikjes en alles zit netjes in de portafilter.

Even de umikot er doorheen halen en de koffie smaakt echt heerlijk...weet niet of het aan de koffie ligt (nog maar een boon gehad) maar de smaak heeft nog geen 1 keer tegen gevallen. Bij mijn specialita was t soms echt hit and miss maar nu niet. De doorlooptijd verschilt nog wel soms maar ik verwacht dat dit naarmate hij ingeslepen is zal verdwijnen, desondanks zijn die kopjes ook gewoon heerlijk.

Heb de schijven dus enigzins alligned en verder geen indicator aanpassingen gedaan aangezien ik nauwelijks nog wissel tussen maalgraad. Later misschien is filter koffie proberen...dat is een wereld waar ik nog niet ingestapt ben maar deze molen bied zeker die optie...

Ik hou de specialita nog even maar verwacht deze binnenkort wel te koop te zetten! So far so good.

Hoe staat t bij jullie met de ervaringen tot nu toe?
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

928
Ik ben er ook zeer tevreden mee. Afstellen vraagt wat aandacht, net als voorheen mijn Olympus.
En sinds ik met de natte-vingermethode de boontjes vooraf even beroer en schud, is 1 of 2 keer aan de knocker draaien voldoende om al het maalsel in het doseerbakje te doen belanden.

Heerlijk stuk gereedschap! Ik heb voorlopig geen wensen meer wat deze hobby betreft. Ik ben een tevreden mens.

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

929
Wat je eigenlijk nodig hebt is een 3D geprint passtuk wat de bestaande hopper vervangt, waar dan een rond gat bovenop zit waar je de single dose kit van Eureka op zet. Dan kost het wel iets meer maar het ziet er wel goed uit. En daar zit een bellow bij ook meteen.

Iets wat geheel 3d geprint is ziet er vaak niet mooi uit.