Timemore Sculptor 064 en 078

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15284
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

Berichtdoor fransg » zo 07 jan 2024, 09:58

Mooi!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Maart3nL
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 15:42
Locatie: Almere

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

Berichtdoor Maart3nL » zo 07 jan 2024, 14:23

Ziet er goed uit! ik had inmiddels een andere variant besteld https://www.etsy.com/nl/listing/1590626 ... 4024347166

mijn paperclip oplossing was beter dan niks maar dit is veel netter en verschuift niet zo als die paperclip :D
Bijlagen
Screenshot 2024-01-07 at 14.22.01.png
Lelit Bianca V3, Timemore Sculptor 078s, 1Zpresso JX-Pro-S

RoosW
Berichten: 857
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

Berichtdoor RoosW » wo 17 jan 2024, 10:57

Hallo allen,

Na ruime tijd gebruik, tijd voor een completer verslag leek mij, dat wil zeggen, over de Sculptor 078s!
Ik loop nu tegen de 9 kilo koffie aan, en het maalsel is beduidend beter als in het begin, ik had geen hoge pet op van de melding dat je minimaal 6 kg moest vermalen voor ie echt presteerde, maar qua klompvorming klopt dat deel wel, waar ik in het begin echt stevig met mijn WDT moet 'kloppen' om van de meeste kluiten af te komen, is het maalsel nu (op een enkele boon na, mijn zo geliefde Malabar die veel fijner gemalen moet worden laat nog wel eens minimale klontjes zien*) klont vrij, en is een paar keer bezemen wel genoeg om een mooi gelijkmatige doorloop te krijgen en zeer consistente doorloop tijden ook nog eens!
Een van mijn kleinere ergernissen, de afleesbaarheid, is opgelost met de magnetische aanwijzer, helaas nooit meer wat gehoord van het forum lid dat mij eerder een simpele versie aanbood..

- * Daardoor nu ook een duidelijker beeld van hoeveel fijner de Malabar gemalen moet worden, mijn huidige Rwanda bonen (kleine priegel boontjes overigens) maal ik iets onder stand 2, de Malabar moet ik naar iets boven 0 (millimeter of zo) draaien om dezelfde doorloop tijd te krijgen, duidelijk merkbaar is ook de langere maaltijd die dan nodig is, ik schat wel 20%

Het geluid is prima, niet luid, en de auto off is ook fijn, al duurt ie mijns inziens net een tikkie te lang, zucht, dat zou ik graag met een app of zo instellen (net als de RPM, die knop op de achterkant, GRRR), maar goed dat zou hem weer veel duurder maken lijkt mij.
Het lichte retentie verhaal (ook na klopper te hebben gebruikt, althans voor de Malabar, voor andere bonen veel minder) los ik nu op door hem een paar klopjes met de hand te geven.
Wat mij overigens wel opviel is dat het geluid bij de start - voor het malen - zonder bonen lijkt te wijzen op enige onregelmatigheden in de RPM, je hoort een lichte fluctuatie. Geen idee wat dat op de lange duur gaat betekenen en of het (onbelast) sowieso iets uitmaakt.

Overgebleven nadeel, de zwarte behuizing is een koffie gruis magneet, het allerfijnste koffie stof laat duidelijk zichtbare vegen na, oke, enige vegen met een microvezel doek en hij is weer brandschoon, maar echt, magnetisch! Hij weet zelfs de gruis van de Zero naast hem weg te vangen en op zijn jas te spreiden..

Ik ben er erg blij mee, al met al, voorlopig de upgraderietes weer te slapen gelegd, ik denk dat de Zero (staat naast de Sculptor nog steeds voor als ie toch niet zou bevallen) zo langzaamaan maar eens in de verkoop gaat ;)

mr Blanc
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

Berichtdoor mr Blanc » do 18 jan 2024, 15:07

En wat kan zo’n klein hulpmiddel een verschil maken! Nu ik een vast punt tov de draaischijf heb, is het een peuleschil om de maalgraad 1 streepje fijner of grover af te stellen.
Dus een goede aankoop die het koffieleven echt een stukje makkelijker maakt!
Afbeelding
Ook ik heb hem aangeschaft en het is echt een mooie kwaliteit. Echter bij mij staat het puntje zo'n 1 a 2mm van de draaiknop af...als je dus gewoon rechtop staat kan je nog steeds niet echt goed aflezen. Heb de maker gemaild, had jij dat ook Marco?
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2201
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

Berichtdoor omeCo » do 18 jan 2024, 15:38

En wat kan zo’n klein hulpmiddel een verschil maken! Nu ik een vast punt tov de draaischijf heb, is het een peuleschil om de maalgraad 1 streepje fijner of grover af te stellen.
Dus een goede aankoop die het koffieleven echt een stukje makkelijker maakt!
Afbeelding
Ook ik heb hem aangeschaft en het is echt een mooie kwaliteit. Echter bij mij staat het puntje zo'n 1 a 2mm van de draaiknop af...als je dus gewoon rechtop staat kan je nog steeds niet echt goed aflezen. Heb de maker gemaild, had jij dat ook Marco?
Heb ik ook maar vanwege ogen die bij -8 glazen pas wat scherp zien en rekening houdend met mijn leeftijd maar dat ik daar in mijn bril geen voorziening in heb laten aanbrengen, moet ik toch altijd van heel dichtbij naar de maalstand kijken. En dan heb ik dus geen last van die millimeter

Afbeelding

Maart3nL
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 15:42
Locatie: Almere

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

Berichtdoor Maart3nL » do 18 jan 2024, 15:57

ik heb net een ander model https://www.etsy.com/nl/listing/1590626 ... ef=hp_rv-1 zie dat die inmiddels helaas duurder is geworden.

deze heeft geen vaste afstand tot de knop dus zolang die in de espresso range zit kan die er heel dicht op zitten. voor de filter range moet die dan wel iets verschoven worden. ben er super happy mee zonder is het afstellen van de molen gewoon niet fijn!
Bijlagen
IMG_0615.jpeg
IMG_0618.jpeg
Lelit Bianca V3, Timemore Sculptor 078s, 1Zpresso JX-Pro-S

mr Blanc
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

Berichtdoor mr Blanc » do 18 jan 2024, 16:39

Thanks ja ik heb dat dus ook maar had het niet verwacht. Blijkbaar ligt t dus aan dat die knop naar voren komt bij de hoge maalgraden...misschien dat haakje wat m vast zet op de achterkant wegvijlen.dan gaat ie wel naar voren als je dus grover maalt maar dat is niet erg.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2201
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

Berichtdoor omeCo » do 18 jan 2024, 18:36

ik heb net een ander model https://www.etsy.com/nl/listing/1590626 ... ef=hp_rv-1 zie dat die inmiddels helaas duurder is geworden.

deze heeft geen vaste afstand tot de knop dus zolang die in de espresso range zit kan die er heel dicht op zitten. voor de filter range moet die dan wel iets verschoven worden. ben er super happy mee zonder is het afstellen van de molen gewoon niet fijn!
Mooi tooltje!!

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2201
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

Berichtdoor omeCo » za 20 jan 2024, 08:23

Thanks ja ik heb dat dus ook maar had het niet verwacht. Blijkbaar ligt t dus aan dat die knop naar voren komt bij de hoge maalgraden...misschien dat haakje wat m vast zet op de achterkant wegvijlen.dan gaat ie wel naar voren als je dus grover maalt maar dat is niet erg.
Hier valt dus verder geen verbetering meer te verwachten maar het pijltje is een grote verbetering. Waar ik nu, met de snel uitdijende collectie tools op Etsy, op wacht is een mooie portafilterhouder zodat ik rechtstreeks in het filtermandje kan malen. Er is er al 1 maar die is niet zo fraai.

Geduld…

mr Blanc
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

Berichtdoor mr Blanc » za 20 jan 2024, 17:52

Thanks ja ik heb dat dus ook maar had het niet verwacht. Blijkbaar ligt t dus aan dat die knop naar voren komt bij de hoge maalgraden...misschien dat haakje wat m vast zet op de achterkant wegvijlen.dan gaat ie wel naar voren als je dus grover maalt maar dat is niet erg.
Hier valt dus verder geen verbetering meer te verwachten maar het pijltje is een grote verbetering. Waar ik nu, met de snel uitdijende collectie tools op Etsy, op wacht is een mooie portafilterhouder zodat ik rechtstreeks in het filtermandje kan malen. Er is er al 1 maar die is niet zo fraai.

Geduld…
Ik had er zelf 1 bij ali besteld! Het idee was leuk maar de uitvoering een drama! 😝 de portafilter moet zo dicht onder de chute staan dat t lastig is om m goed te plaatsen! Bij mij stond ie er wat verder af en zat de helft naast t bakje haha. Ik heb t toen maar opgegeven. Maar als er n mooie oplossing komt hoor ik t graag!

Btw contact gehad met die man van die indicator en hij is bezig met een update aan t ontwerp waarin hij dit ook mee neemt. Als die af is wil die er een voor verzendkosten opsturen! Ik ben benieuwd
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten