Eureka Olympus 75e HS en clumbcrusher

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Eureka Olympus 75e HS en clumbcrusher

Berichtdoor gilleko B. » zo 07 jul 2019, 15:29

Zoëven mijn molen opengemaakt en de clumbcrusher verwijderd. Er blijft nl. achter die clumbcrusher een muurtje van koffie zitten die eerst door een volgende maling koffie eruit gedrukt wordt.

Gevolg na verwijdering is wel een betere doorloop en makkelijker schoonmaken met de stofzuiger op de mond van de uitgang.

Nadeel dat gelijk opviel was dat "het sprayen" enorm toenam. Clumbcrusher vervolgens teruggezet en koffie komt nagenoeg zonder sprayen mooi in het filtermandje. Die clumbcrusher kan je dus beter laten zitten.

Wat mij ook opviel, maar ik sluit een bepaalde mate aan autosuggestie niet uit, dat de maling zonder clumbcrusher grover eruit kwam dan met. Maar dat ga ik nog op enig moment nog eens na.

De buismond net zoals de clumbcrusher is geheel van kunststof, verchroomd omhulsel van de voorunit is metaal.

Fijne molen.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Laatst gewijzigd door gilleko B. op zo 07 jul 2019, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Olympus 75e HS en clumbcrusher

Berichtdoor fransg » zo 07 jul 2019, 17:33

Naam voor zoiets is volgens mij ‘clump crusher’
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Eureka Olympus 75e HS en clumbcrusher

Berichtdoor gilleko B. » zo 07 jul 2019, 18:26

Naam voor zoiets is volgens mij ‘clump crusher’
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingsubtiel je hebt helemaal gelijkAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eureka Olympus 75e HS en clumbcrusher

Berichtdoor Pti » zo 07 jul 2019, 22:02

Ik vind het mooi hoe effectief zo'n stukje plastic is. Die 2-3 gram die zich voor de klonten vermorzelaar ophoopt zou ik me niet al te druk om maken.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Eureka Olympus 75e HS en clumbcrusher

Berichtdoor gilleko B. » zo 07 jul 2019, 22:27

Ik vind het mooi hoe effectief zo'n stukje plastic is. Die 2-3 gram die zich voor de klonten vermorzelaar ophoopt zou ik me niet al te druk om maken.
Praktijk wijst dat inderdaad uit. Klontenvermorzelaar vermorzelt zowel clumps als voorkomt sprayen bij zo'n high speed molen. Weer wat geleerd!Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Eureka Olympus 75e HS en clumbcrusher

Berichtdoor bobbee » ma 08 jul 2019, 09:39

Ik had eigenlijk geen last van sproeien na het verwijderen van het ding uit mijn olympus 75E mythos.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Eureka Olympus 75e HS en clumbcrusher

Berichtdoor gilleko B. » ma 08 jul 2019, 10:43

Ik had eigenlijk geen last van sproeien na het verwijderen van het ding uit mijn olympus 75E mythos.
Kon ik dat ook maar zeggen, maar het was evident in mijn geval. Wellicht dat de klontenvermorzelaar ook nog een statisch verminderend effect bewerkstelligde. Soort koffie speelt hierbij misschien ook een rol. Hoe het ook zij, ik voelde mij genoopt het ding er weer op te schroeven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Eureka Olympus 75e HS en clumbcrusher

Berichtdoor gilleko B. » do 21 okt 2021, 09:30

Kijk eens, dit is een.nuttig filmpje. Maar dan.moet je eigenlijk meerdere van de clump crusher schermpjes hebben om te proberen wat nu werkt. Denk dat ik er zelf een paar ga maken.

https://youtu.be/Y1M00l7M8Mo


Afbeelding



Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Olympus 75e HS en clumbcrusher

Berichtdoor fransg » do 21 okt 2021, 09:37

Dat valt reuze mee hoor:
Schermafbeelding 2021-10-21 om 09.35.47.png
Dat krijg je alleen als je hele rare bonen gebruikt, Malabar bijvoorbeeld. In de Mazzer waar ik het screen uit het gehaald valt bijna alles keurig in het portafilter en met een klein kwastje is het laatste beetje makkelijk door te vegen.

Wel een grappige energieke man.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Eureka Olympus 75e HS en clumbcrusher

Berichtdoor gilleko B. » do 21 okt 2021, 09:49

Hij weet wel "wat", maar erg extrovert Amerikaans. Ik heb die clumpcrusher wel eens verwijderd en kreeg echt meer last van sprayen, wat ik mij nog kan herinneren. Ga deze week weer even de proef op de som nemen. Als dat sprayen weer gebeurt dan maar als een kleine "Tije" schermpjes fröbelen. En dan weer dit, excuus daar ga ik weer, die Etzmax verbaast mij nog iedere dag in positieve zin.





Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten

cron