La San Marco SM97 Instant

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

La San Marco SM97 Instant

Berichtdoor Keyser » di 20 aug 2019, 08:45

Van de week een La San Marco SM97 gekocht.
Machine was puntgaaf en zelfs de schijven waren nog scherp.
Moest hem nog wel even goed reinigen.

Heeft iemand een tip hoe je handig de pijp schoon kan houden? Dacht zelf te zoeken naar een flessen borstel o.i.d.

Maar wat een bakbeest en ik vond de Fiorenzato al groot. Twijfel nu wat ik met deze machine ga doen. Heeft net nieuwe schijven die +/- 1 kilo hebben gemalen.

Beetje bij beetje wordt mijn verzameling leuker ben me nu aan het oriënteren op welke upgrade in espressomachine ik wil maken. Maar daar neem ik ook rustig te tijd voor. Ik denk momenteel aan een Strega.

Laatst gewijzigd door Keyser op di 20 aug 2019, 08:45, 2 keer totaal gewijzigd.

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: La San Marco SM97 Instant

Berichtdoor fuel » di 20 aug 2019, 09:50

Jeetje dat is wel een koopje! Mijn favorietje espresso tentje op vakantie (italie) gebruikte deze molen :D
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

chomburg
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 06 feb 2019, 00:03

Re: La San Marco SM97 Instant

Berichtdoor chomburg » ma 11 nov 2019, 21:20

De SM97 is een mooie molen. Ik heb hem zelf ook. En vandaag heb ik er een 250 gram hopper van een Fiorenzato 65evo op gezet.

Het lastigste plekje om schoon te maken is boven aan het buisje waar het maalsel doorheen gaat.

Maar vanaf onder met een 'tuitenrager' kom je een heel eind. En af en toe de bovenste maalschijf eruit en met een satéprikker aan de slag werkt ook goed.

Voor het terug zetten van de bovenste maalschijf eerst de schroefdraad op de schijf en de body goed schoonmaken met een tandenborstel oid. Anders is het een drama om de maler in te stellen.

Ik ruil hem hoogstens in voor een mooie conische maler denk ik.

ChristiaanAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk


Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: La San Marco SM97 Instant

Berichtdoor Keyser » ma 11 nov 2019, 22:39

Ja hij bevalt mij ook nog steeds .
Enige waar ik hem voor inruil is een niche.
Al ga ik qua grootte van schijven dan wel achteruit. Daarbij van plat naar conisch.
Ben benieuwd of ik dat qua kwaliteit dan merk. Niche is wel traploos, de SM97 getrapt.

Qua schoonmaken vind ik hem relatief eenvoudig. Schroefdraad etc is bij mij goed schoon. Wanneer je het bijhoudt, koekt het ook niet aan. De schijven, maalkamer, schroefdraad doe ik ook met een sateprikker en een kwast.
De buis doe ik door een droge microvezel doek naar binnen te draaien. Dat maakt goed schoon.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: La San Marco SM97 Instant

Berichtdoor bobbee » ma 11 nov 2019, 23:42

Je gaat helemaal niet achteruit op grootte als je overstapt op de niche. De niche heeft enorme happers van mazzer! Als je het niche maalwerk qua maal oppervlakte zou uitspreiden is hij zelfs groter. Maar goed, je gaat dus van plat naar conisch en dat is ander maalsel. Conisch is super consistent en heeft minder last van weersinvloeden etc. En lange tijd was deze maat conische schijf die in de niche zit je-van-het! De welbekende Compak K10 pro barista was vaandeldrager tot waarschijnlijk de hipsters, die alleen maar lichtgebrande bonen drinken en dus lastig extraheren met de platte schijven naar aanwijzing van hun vst meter beter resultaat behaalde, hun zegje gingen doen. Iedereen nam dat over en ineens was conisch niet meer hip en voor niks meer goed genoeg.
Wat goed of beter is? Hoe graag mensen ook denken het te weten, daar kom je nooit uit. Voor beide valt wat te zeggen. Ikzelf ga daarom liever uit van de boon voor de smaak en dan het gemak van de maler met in beide gevallen (plat of conisch) grote goede schijven. De boon bepaalt de smaak het meest. En als je dan ook nog een maler hebt, plat of conisch, die geen maalsel intern ophoopt, dan is ook dat van grote invloed op de smaak!

(ik heb zelf trouwens ook een sm97 gehad )

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: La San Marco SM97 Instant

Berichtdoor Keyser » di 12 nov 2019, 15:13

Tnx, bob! Erg bruikbare info voor mijn overweging

Gebruikersavatar
Joeyvn
Berichten: 80
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 16:26

Re: La San Marco SM97 Instant

Berichtdoor Joeyvn » wo 17 nov 2021, 12:18

Tijd om dit topic een schopje omhoog te geven.

Viel me in recente topics op dat er meer mensen gebruik maken van de LSM 97. Waaronder ik. Het schoonmaken, afstellen enzvoorts doe ik nu een beetje op eigen inzicht omdat bruikbare info op internet voor mijn ontbreekt. Ben daarom erg benieuwd naar de ervaring van anderen.

- Welke instelling zit je op? Ik op dit moment met cubaanse bonen van HK op stand 8+2kliks;
- in 5.1 sec maal ik 16gram;
- Ik heb het idee dat ik opnieuw moet afstellen na schoonmaak. Kennelijk hebben anderen dit niet. Hoe kom je terug op je oude instelling? Ik heb namelijk het idee dat het indraaien van de schroefdraad op verschillende plekken kan en daarom na het opnieuw indraaien kan afwijken;
- indien nieuwe schijven gewenst, waar aangeschaft?
- hoe veel retentie heb je eigenlijk?

Waar ik ook wel benieuwd naar ben is ex-eigenaren. Waarom overgestapt en wat is je voornaamste vooruitgang.

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: La San Marco SM97 Instant

Berichtdoor ArjenT5R » di 23 nov 2021, 08:33

Ik ben bezig de mijne traploos te maken met een 3d printje.
wellicht hier ook interesse?

chomburg
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 06 feb 2019, 00:03

Re: La San Marco SM97 Instant

Berichtdoor chomburg » di 23 nov 2021, 11:30

Interessant, traploos. Hoe ga je dat doen?

Gr. Chris

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk


B003
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: La San Marco SM97 Instant

Berichtdoor B003 » di 23 nov 2021, 12:47

Ik ben bezig de mijne traploos te maken met een 3d printje.
wellicht hier ook interesse?
Goed bezig met je 3D prints :-)
Ik heb een ouderwetse maler met zo een gatenpatroon er in elke halve cm. En een pen met een veer die hem dan borgt. Ik heb er ook wel eens over nagedacht of dat niet anders kon zodat de afstelling fijner kan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk



Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron