Elektrisch maler voor filter

robertp
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 jun 2018, 11:46

Elektrisch maler voor filter

Berichtdoor robertp » ma 09 dec 2019, 16:33

Momenteel gebruik ik een Commandante bij het malen van mijn bonen voor mijn V60. Normaal gesproken maal ik slechts maximaal 22 gram en ben ik zeer tevreden over de smaak van mijn koffie. Echter wanneer ik koffie wil malen voor de Moccamaster als ik meer mensen over de vloer heb ik merk ik dat het best veel gedoe is om 60-64 gram met de hand te malen.

Met dit in het achterhoofd vroeg ik mij af welke elektrische malers jullie op het forum aanraden voor het maken van filterkoffie? Het is op dit moment slechts ter orientatie. Wat betreft budget dacht ik zelf ongeveer aan een bovengrens van 1000 euro maar een stuk minder is niet erg natuurlijk. Als ik dan toch een nieuwe maler koop dan kan het ook maar beter een upgrade zijn ten opzichte van de Commandante. Het is meer dat ik een dergelijk bedrag te verantwoorden vindt als het een goed apparaat is wat kwaliteit levert en lang meegaat.

Na wat onderzoek heb ik een aantal malers gevonden die voor dat geld beschikbaar zijn en gericht op filterkoffe:

- Baratza Forte BG
- Eureka Mignon Brew Pro
- Fuji Royal R220

Hebben jullie ervaringen met deze malers? Zijn er andere malers die ik over het hoofd heb gezien? En hoe zijn ze in vergelijking met de goede handmalers zoals de Commadante?

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Elektrisch maler voor filter

Berichtdoor Nomad » ma 09 dec 2019, 19:41

Een Vario W met stalen schijven is wat mij betreft een mooie optie en in verhouding beter geprijsd dan de Forte...die een stuk duurder is en qua levensduur verwacht ik dat ze beiden erg lang mee gaan in een particuliere/consumenten omgeving.

Mijn lokale branderij heeft van beiden meerdere staan en heeft zelfs een voorkeur voor de Vario W, omdat die makkelijker zelf te repareren is en iets stiller is ook.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Elektrisch maler voor filter

Berichtdoor bobbee » ma 09 dec 2019, 19:53

Niche zero
Wilfa Uniform
Mahlkonig vario met stalen schijven.

In ieder geval een maler zonder retentie.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

robertp
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 jun 2018, 11:46

Re: Elektrisch maler voor filter

Berichtdoor robertp » di 10 dec 2019, 09:42

Ik sprak laatst toevallig iemand over de Niche Zero en die was van mening dat de Niche niet aan te raden was als je alleen maar voor filter gaat malen. Als allround maler was hij zeer tevreden maar voor een alleen filter specifieke maler kan je beter iets zoeken met platte schijven.

Dank ik zal even kijken of ik de Vario in de buurt kan vinden met stalen schijven. De Forté is volgens mij echt meer gebouwd voor commercieel gebruik. Stiller is inderdaad wel fijn aangezien ik doordeweeks vaak al om 5 uur een eerste bak koffie maak.

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Elektrisch maler voor filter

Berichtdoor fuel » di 10 dec 2019, 11:56

Ik heb gisteren de nieuwe Wilfa Grinder Uniform besteld.
Helaas nog geen ervaring omdat de grinder nog moet binnen komen.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

robertp
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 jun 2018, 11:46

Re: Elektrisch maler voor filter

Berichtdoor robertp » di 10 dec 2019, 12:17

Ik heb gisteren de nieuwe Wilfa Grinder Uniform besteld.
Helaas nog geen ervaring omdat de grinder nog moet binnen komen.
Leuk! Veel plezier met je aankoop. Ben benieuwd hoe die maalt in vergelijking met de Commandante.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Elektrisch maler voor filter

Berichtdoor bobbee » di 10 dec 2019, 12:20

Ik sprak laatst toevallig iemand over de Niche Zero en die was van mening dat de Niche niet aan te raden was als je alleen maar voor filter gaat malen. Als allround maler was hij zeer tevreden maar voor een alleen filter specifieke maler kan je beter iets zoeken met platte schijven.

Dank ik zal even kijken of ik de Vario in de buurt kan vinden met stalen schijven. De Forté is volgens mij echt meer gebouwd voor commercieel gebruik. Stiller is inderdaad wel fijn aangezien ik doordeweeks vaak al om 5 uur een eerste bak koffie maak.
Je gebruikt nu toch een Comandante? Conische schijven en prima voor filter. Uiteraard kun je voor Platte schijven gaan maar dan ook niet iedere Platte schijf. Zo zijn bijvoorbeeld de stalen schijven voor de mk vario geschikt maar de standaard ceramische schijfjes niet.

De Niche doet het erg goed voor filter. Zeker ook door het feit dat hij geen retentie heeft. Pak daarbij hele goede koffiebonen en goed water en je koffie is erg goed hoor. Ik heb zelf de comandante, de kinu M47 en de Niche.
Je budget is 1000 euro, wil je echt goede platte schijven dan moet je budget een heel stuk omhoog en kun je gaan kijken naar een EK43 waarvan je de schijven kunt upgraden naar ssp. Of een Lynn weber waar je nog ssp schijven in kunt plaatsen. Of Kafatek Monolith flat.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

robertp
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 jun 2018, 11:46

Re: Elektrisch maler voor filter

Berichtdoor robertp » di 10 dec 2019, 14:23

Nee je hebt gelijk dat niet elke platte schijf per se beter is. Ik vroeg me alleen af in hoeverre de Niche een goede optie zou zijn wanneer iemand niet van plan is ooit voor espresso te gaan malen.

En ik geloof zeker dat er goede opties zijn voor malers met conische schijven voor filterkoffie. Toch lijkt het erop dat in het hogere segment de malers voor filterkoffie platte schijven hebben. Als ik het goed begrepen heb is bijvoorbeeld de Monolith Flat beter voor grovere malingen dan de Monolith Conical.

Wat meer geld reserveren is natuurlijk altijd ook goed advies! Ik zal rustig nog even wat onderzoek doen.

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Elektrisch maler voor filter

Berichtdoor fuel » wo 11 dec 2019, 21:47

Nu toch ook maar de Niche aangeschaft na alle goede berichten, dus als ze binnen zijn zal ik ze eens goed vergelijken.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Elektrisch maler voor filter

Berichtdoor Keyser » wo 11 dec 2019, 23:22

Nu toch ook maar de Niche aangeschaft na alle goede berichten, dus als ze binnen zijn zal ik ze eens goed vergelijken.
Ga je geen spijt van krijgen. Is er bericht hoe lang je moet wachten? Na mijn bestelling las ik dat ze moesten wachten op een nieuwe levering.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron