Kinu filter maalwerk

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Kinu filter maalwerk

Berichtdoor Tekork » di 17 mar 2020, 22:34

Het nieuwe filter maalwerk (Pour-Over Replacement Burr) van Kinu is te bestellen. Bruikbaar voor de Kinu M47 Classic , Simplicity & Phoenix. Ik heb al een maler voor filter maar misschien voor iemand anders interessant?

Wendelien Van Bunnik deze gebruikt bij haar winst in de World Aeropress Championship 2019.
https://dailycoffeenews.com/2019/12/20/ ... -m47-line/
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Kinu filter maalwerk

Berichtdoor bvds » wo 18 mar 2020, 12:18

Ik gebruik het filtermaalwerkje nu een maand of twee. Mixed feelings. Dat de maler veel langzamer maalt is niet zo erg. De Comandante is ook verre van snel. Qua maalsnelheid en gevoel (minder weerstand en minder feedback) tijdens het malen zijn ze nu erg vergelijkbaar. Mijn Aeropress koffie komt er met de brew burr beter uit. Mijn V60 koffie niet. De Comandante blijft toch wel mijn favoriete maler voor slow coffee.

Ik kan het nieuwe maalwerk vooral aanraden voor de Aeropress.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Kinu filter maalwerk

Berichtdoor martinierius » wo 18 mar 2020, 13:38

De commandante blijft voorlopig dus de aanrader voor slow coffee.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Kinu filter maalwerk

Berichtdoor bobbee » wo 18 mar 2020, 13:48

Ik heb hem ook al even in gebruik.
De normale kinu vond ik al goed voor aeropress en V60, kan nog steeds niet zeggen of ik de brew burr zoveel beter vind.
Maar goed, aeropress is natuurlijk ook zo ontzettend veelzijdig dat een kleine aanpassing in recept voor grote verschillen kan zorgen.
15 gram inverted op 93c smaakt heel anders dan 17 gram normaal met water op 91c bijvoorbeeld. Dus ik vind het zo lastig om de maler te beoordelen.
V60 heb ik met de kinu ook heerlijke koffie brouwen.
Ik pak laatste tijd eerlijk gezegd de comandante voor filter en aeropress.
Zal zo de kinu weer gaan gebruiken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Kinu filter maalwerk

Berichtdoor bobbee » zo 22 mar 2020, 09:54

Afgelopen dagen gewisseld tussen normale burr en filter burr met koffie van Tim Wendelboe en telkens met dezelfde hoeveelheid koffie. 16 gram in V60 voor 250 ml water van 94 graden.
Bloom van 30 sec met 50ml water. Alleen de V60 gewalst, niet geroerd oid. Daarna rustig opgieten tot 200ml, beetje water laten zakken, een wals en vervolgens de laatste 50ml om de rand schoon te schenken.

De gewone burr maakt goede koffie met de V60. Echt niks mis mee! Ik proef meer karamel dan met de comandante. De Comandante is op smaak in staat om een zoeter smakende koffie te maken.

Maar nu de filter burr. Het is een beetje een gek maalsteentje als je de andere 2 hierboven genoemde gewend bent. Hij geeft net zoveel weerstand als de comandante, maar het maalsel is anders. Ik ga absoluut geen uitspraken doen over unimodale maling want dat kun je naar mijn idee niet bepalen op het blote oog.
De. Comandante slipt praktisch nooit dicht tijdens extractie in de V60. De normale m47 heeft dat wel en dreigt wat modderig te worden aan het eind van de extractie. Loopt wel door en de smaak is goed.
De filterburr slipt gek genoeg ook wat dicht maar niet modderig na extractie. De doorlooptijd is daardoor langer maar het gekke is dat het de smaak niet nadelig beïnvloed. Vreemd vind ik dat. Op smaak vind ik hem dus beter dan de normale burr. De smaak is meer gelaagd en frisser. Niet zo zoet als de comandante maar wel erg lekker. Gewoon anders.
Ik vind dat hij tussen de Comandante en de gewone kinu m47 burr inzit als je het op de smaak zoet beoordeelt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Kinu filter maalwerk

Berichtdoor martinierius » zo 22 mar 2020, 22:43

Bedankt om de tijd te nemen voor deze vergelijking.
De enige goede test om maalschijven te vergelijken = op smaak.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten

cron