Maler voor espresso EN flter

Erkens73
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 19 apr 2017, 13:03

Maler voor espresso EN flter

Berichtdoor Erkens73 » zo 02 aug 2020, 21:15

Hallo allemaal,

Ik heb al een een paar jaar een Bezerra BB005 in combinatie met een Brewtus IV.
Nu ben ik me de laatste tijd ook gaan richten op filterkoffie (oa aeropress).

Het veranderen van de maalgraad van de koffiebonen kost met bovengenoemde molen veel tijd. Ik draai me helemaal suf met dat kleine knopje. Omdat ik daar niet zoveel zin meer in heb en sowieso een upgrade wil zoek ik een molen met o.m. de volgende specificaties:

* Makkelijke/snelle verandering van maalgraad
* Grote platte maalschijven (60mm of groter)
* Relatief stil
* Maximumprijs 850 euro

Welke molens zouden hiervoor in aanmerking kunnen komen?

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Maler voor espresso EN flter

Berichtdoor gilleko B. » ma 03 aug 2020, 09:10

Dag Erkens73,
Ik heb nog geen 2 jaar voor dezelfde keus c.q. dilemma gestaan als jij. Er vlogen allemaal molens voorbij. Ik zelf heb toen gekozen voor de Eureka Olympus HS. Waarom?

- hoge snelheid
- grote 75 mm platte schijven
- titanium vergulde schijven
- enorm makkelijk te verstellen maalgraad
- bovenste maalschijf zit vast aan een met
3 schroeven makkelijk te verwijderen unit. Dit betekent dat je het maalhuis makkelijk kunt schoonmaken, de unit kunt terugplaatsen zonder opnieuw te hoeven calibreren.
- robuuste zware molen
- kinderlijk eenvoudig te bedienen ("Oma sicher" zeggen onze oosterburen
- relatief laag geprijsd

Er is nmm geen vergelijkbare kwalitatieve molen die voor die priis dit aanbiedt, zitten honderden euro's hoger.

Deze is bijv. in het centrum des lands voor €860 gloedje nieuw te koop.

Ook over de Niche lees ik goede verhalen, zeker als je wilt singledosen. De molen schijnt nagenoeg geen retentie te hebben.

Succes met je aankoop!


met rechter wijsvinger helemaal zelf getypt




Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Maler voor espresso EN flter

Berichtdoor Fisherman » ma 03 aug 2020, 09:28

Ook ik heb me over precies hetzelfde vraagstuk moeten buigen toen mijn interesse voor filterkoffie aanwakkerde. Ik had destijds een LP met dezelfde molen als jij.

Om het kort te houden; de mogelijkheid om een passende maler te vinden hangt echt af van je verwachtingen.
1. Wil je de mogelijkheid om een perfecte espresso zetten én perfecte filterkoffie, dan ga je het met dit budget en bovengenoemde malers niet redden. Anders wordt het met een EK43 of een Lynn Weber EG1, zonder hiermee uitputtend te willen zijn.
2a. Wil je water bij de wijn doen maar wel met één elektrische molen dan kan je naar wat ik lees kiezen voor de Niche Zero die -naar wat ik lees- erg goed presteert voor espresso én een acceptabel bakkie filter zet (al heb ik hier vraagtekens bij).
2b. Je kan ook kiezen voor een elektrische espresso grinder en daarnaast een handmolen zoals de Comandante of een Kinu met brew burrs (schijnt ook goed te zijn). Hiermee heb je wel twee molens maar creëer je ook de mogelijkheid om zonder concessies beide zetmethoden in huis te halen. Met jouw budget zou dat (nieuw) zelfs wel moeten lukken. Wellicht dat je dan een kleine concessie moet doen op je eis voor grote vlakke schijven.

E.e.a. heeft te maken met de unimodaliteit van het maalsel en het aantal (of gebrek aan) fines geproduceerd door een molen. Voor espresso heb je ander maalsel nodig dan voor filter. Weinig molens weten dit te combineren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Maler voor espresso EN flter

Berichtdoor bvds » ma 03 aug 2020, 09:40

Niche is voor filter inderdaad redelijk. Met de flow disk trouwens beter geworden! Beetje niveau Kinu en Feldgrind.

De Comandante en Vario met steel burrs presteren wat beter.

Een EK43 is natuurlijk de bench. Een Lagom met SSP burrs uniformal burrs zou ook kunnen. Qua prijs wat vriendelijker. Overigens is het wel de vraag of je met de brew georienteerde burrs happy bent met je espresso. Als je voor light roast gaat zeker wel. Anders niet.

Kortom, een all round maler is nooit een uitblinker op beide fronten. Dus een espresso maler en een aparte filter maler is een aanrader. Een Comandante handmaler blijft dan een erg goede keuze voor filter.
Laatst gewijzigd door bvds op ma 03 aug 2020, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Maler voor espresso EN flter

Berichtdoor gilleko B. » ma 03 aug 2020, 10:51

Zowel filter als espresso heb ik overheen gelezen

met rechter wijsvinger helemaal zelf getypt


Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Maler voor espresso EN flter

Berichtdoor Barista74 » ma 03 aug 2020, 10:58

Als je plek (en budget) hebt zou ik de huidige molen houden voor de filter en een espresso molen erbij kopen. Mijn ervaring is dat het zeer precies luistert om de espresso molen goed af te stellen, dat je niet wilt dat je eraan gaat draaien om de veel grovere filter stand te vinden.

Tegenwoordig gebruik ik eigenlijk de handmolen voor de filter, omdat het anders te veel herrie maakt zo 's ochtends vroeg.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Maler voor espresso EN flter

Berichtdoor Fisherman » ma 03 aug 2020, 11:44

Als je plek (en budget) hebt zou ik de huidige molen houden voor de filter en een espresso molen erbij kopen. Mijn ervaring is dat het zeer precies luistert om de espresso molen goed af te stellen, dat je niet wilt dat je eraan gaat draaien om de veel grovere filter stand te vinden.

Tegenwoordig gebruik ik eigenlijk de handmolen voor de filter, omdat het anders te veel herrie maakt zo 's ochtends vroeg.
Ik zou dan juist de Bezerra houden voor espresso en een handmolen kopen voor filter. De Bezerra is voor espresso best goed namelijk.

Maar goed, hij zou geupgraded kunnen worden met een Eureke Mignon Specialita of een Niche.

Het budget van €850 is inclusief de verwachte verkoopwaarde van de bb005, neem ik aan? Zo niet, dan is er natuurlijk speelruimte ;-).

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Maler voor espresso EN flter

Berichtdoor gilleko B. » ma 03 aug 2020, 13:31

Alle geuren en smaken zijn voorbij gekomen. Waar ga je meer gebruik van maken? Filter? Zo'n handmolen van Commandant is dan wel een goede keus (staat bij mij ook op het verlanglijstje). Meer espresso c.a. met de Brewtus, dan zou ik voor een goede molen gaan. Je kan de brewtus dan voor grovere maling aanwenden. Mijn Olympus is overigens bloedsnel, erg fijn in de ochtend!

met rechter wijsvinger helemaal zelf getypt


Erkens73
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 19 apr 2017, 13:03

Re: Maler voor espresso EN flter

Berichtdoor Erkens73 » ma 03 aug 2020, 18:41

Tjonge.... wat een tips! Hier heb ik zeker wat aan. Maar de reacties roepen ook weer nieuwe vragen op...

Een van de eerste vragen die ik heb gaat over de Commendante. Ik heb nog ergens een Hario Skerton liggen. Voor een enkele shot filter bonen moet ik daar best nog hard voor werken. Zeker in de vroege ochtend heb ik daar niet zoveel zin in :p TENZIJ..... het met de de Commendante aanzienlijk sneller gaat....Maar hoe vergelijk je de snelheid van deze twee handmolens?

Ik wil wel met 1 molen verder. Dus 2 elektrische molens zijn geen optie. Wat is eigenlijk de waarde van mijn huidige molen ( Bezerra BB005)? Ze is plm 4 jaar oud.

Als antwoord op de vraag over gebruik voor espresso of filter: door de week drink ik nu het meest filter koffie, in het weekend vrijwel alleen espresso dranken.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Maler voor espresso EN flter

Berichtdoor gilleko B. » ma 03 aug 2020, 19:48

Ik heb nauwelijks ervaring met pour overs, maar de laatste keer dat ik een pour over kreeg in een restaurant in Rotterdam, stond dat mennekke zich het lazarus te draaien met een commandante in zijn handen. Dus snelheid betekent mi. een snelle electricmolen. Als een molen heel snel is , is dat een verademing in de vroege ochtenduren, het maalgeluid duurt dan maar heel even.

met rechter wijsvinger helemaal zelf getypt




Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron