Maalgraad, maalgraadconsistentie en de borgpen (bij fiorenzato F5)

paplippelinneke
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 14:27

Maalgraad, maalgraadconsistentie en de borgpen (bij fiorenzato F5)

Berichtdoor paplippelinneke » za 08 aug 2020, 19:27

Hoi Luitjes,

Ik heb nog even hulp nodig met het beoordelen van het maalsel van de Fiorenzato F5. Ik krijg hem ingesteld op verschillende maalsettings, maar echt consistent is het maalsel nog niet zie foto.
1. Is dit normaal? Of is dit een teken voor nieuwe schijven?
2. En tot hoever kan ik gaan qua instellingen zonder de molen te beschadigen?
3. En waarop zou ik de borgpen moeten instellen of hoe doen jullie dat?
4. Mij is eerder verteld dat een molen niet geschikt is voor grof malingen op dit forum. Komt dit door het fenomeen hier beschreven dat de particalgrootte moeilijker consistent te krijgen is op grovere maalsettings? Indien dit zo is dan heb ik weer wat geleerd en is mijn koffiegrinder in goede staat.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb wel aanschurende topics gevonden, maar echt zekerder werd ik er niet van en ik wil zeker weten dat ik de molen niet beschadig. Als het echt mis is qua maalsel ofzo, dan kan ik eventueel nog wat regelen met de verkoper vandaar deze vier vragen. Dankjewel als iemand de tijd neemt om te lezen en te beantwoorden, het is allemaal wel overweldigd als je er totaal niks vanaf weet. :o
Laatst gewijzigd door paplippelinneke op di 11 aug 2020, 06:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiorenzato F5 (2010), LaCafetiere & Dulonghi Cafe Tosca wegwerp espressomachine

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Maalgraad, maalgraadconsistentie en de borgpen (bij fiorenzato F5)

Berichtdoor Fisherman » zo 09 aug 2020, 14:21

Ik kan de foto's niet zien maar het valt te verwachten dat het maalsel met deze molen verre van unimodaal is op een grovere stand.

Wat voor koffie wil je ermee zetten? En vind je de koffie die je zet lekker? Dat is het belangrijkste.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Maalgraad, maalgraadconsistentie en de borgpen (bij fiorenzato F5)

Berichtdoor fransg » zo 09 aug 2020, 14:45

De foto's zijn hier ook niet te zien.. kun je ze niet gewoon in het bericht plaatsen?
Schermafbeelding 2020-08-09 om 14.44.41.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

paplippelinneke
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 14:27

Re: Maalgraad, maalgraadconsistentie en de borgpen (bij fiorenzato F5)

Berichtdoor paplippelinneke » di 11 aug 2020, 06:23

Sorry, blijkbaar kan je niet googlefoto's posten, ze zijn nu gelinkt vanaf imgur. Het is colombiaanse koffie, misschien dat dit de witte dingetjes verklaart. Volgens mij haalde ik alles door elkaar toen ik deze post plaatste, er komt ook veel op je af opeens als je zo'n grinder hebt want wat nu?! Ik heb nog een keertje al die video's bekeken van hoffman en langzaam kom ik er wel. :lol:

  • I.i.g. heb ik gisterenochtend een lekkere bak gezet met de hoffman cafetierre methode. Het sludgegehalte was laag/acceptabel. Deze morgen proberen we de standaard 4 á 5 minuten methode van fabrikant en kijken wat voor invloed dat heeft. Voor andere koffie kan het best zijn dat andere brouwtijden een beter resultaat geven, dus we moeten gewoon doorgaan.
  • Voor espresso had ik het niet goed begrepen. Ik ga gewoon zoals die hoffman in de video's zegt opzoek naar de ideale espresso (+/-18 gram / output 40 gr water / binnen 25 seconden ) via de settings van de grinder. Dat kan ik wel als leek.
  • En zo ga ik het proberen per koffiesoort en energieloze brouwmethode mokapot, vaccuum, v60, aliexpress waaierdripper, melitta, bodum pourover, aeropress, etcetc. Zoals je ziet is een espresso apparaat welke ik wel een heb staan nog niet zo heel veel gebruikt.
  • Daarnaast heb ik de video gezien over het langzaam gieten van de bonen in je maler van hoffman. Dat lijkt me een leuke test, dus er is teveel om leuk te testen dus klagen doen we niet.
  • sommige vragen zoals hoe weet je tot hoever je kunt gaan qua maalgraad en hoe jullie de borgpennetjes gebruiken die op de maalinstelling zitten staan nog wel overeind.
Nog een tip voor jullie, als je marktplaats +/-50km afstruint dan je altijd leuke koffieapparaatjes tegen voor gratis of een paar eurotjes. Gewoon leuk voor de testjes en dan he je direct een gratis fietstocht. Zo heb ik eergisteren een cafetierre+espresso glaasjes gloednieuw in verpakking opgehaald voor 8 euro terwijl het pakketje 45 euro nieuw kost op amazon! Toch leuk.
Fiorenzato F5 (2010), LaCafetiere & Dulonghi Cafe Tosca wegwerp espressomachine

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Maalgraad, maalgraadconsistentie en de borgpen (bij fiorenzato F5)

Berichtdoor Fisherman » di 11 aug 2020, 08:21

Er valt niet zoveel zinnigs te zeggen; je molen lijkt wat richting medium korrelgrootte afgesteld te zijn en dan krijg je zulke verschillen. De molen die jij hebt zou het goed moeten doen op fijne standen, dus dit valt te verwachten.

Of jouw molen in goede staat is, valt alleen te beoordelen door espresso te zetten en volgens mij was jij dat nou juist niet van plan. Een moka-pot of Aeropress valt nog te proberen, die kunnen nog wel wat met fijner maalsel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

paplippelinneke
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 14:27

Re: Maalgraad, maalgraadconsistentie en de borgpen (bij fiorenzato F5)

Berichtdoor paplippelinneke » di 11 aug 2020, 12:17

Ik ben espresso's nog wel van plan, maar wil simpeler beginnen en een dulonghi cafe tosca motiveert me niet extra veel zeg maar. Aangezien ik geen grote korrels in de sludge had zitten met de cafetiere, is mijn conclusie voorlopig dat de molen voor cafetieres ook voldoet, het is alleen even zoeken naar de beste maalinstelling. Ik lees op internet ook dat cafetieres vergevingsgezind zijn dus ik maak me niet druk. Het ligt normaliter aan de gebruiker als iets tegenvalt en niet aan een fiorenzato f5 is mijn overtuiging.

Edit/toevoeging:

Wel typisch, eerste grinder aanpassing gemaakt voor cafetiere en heb geen korrelige sludge meer. Nog een beetje iniminie finetunen op een kwart omwenteling voor de cafetiere en klaar is klara. Wel vond ik de colombia koffiebonen veel penetranter dan vanuit mijn espressoapparaat. Zelfs te penetrant om het lekker te noemen. Met de Hoffman methode is het ietsje beter maar blijft te penetrant na mijn zin, dus ik ga de hoffman verhouding aanpassen van 60gr/500ml naar een minder grams en kijken wat het doet. Het is net wetenschappelijk onderzoek maar dan in de keuken! :D
Fiorenzato F5 (2010), LaCafetiere & Dulonghi Cafe Tosca wegwerp espressomachine


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron