Single dose malen met Eureka Mignon

deschildred
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 08:21

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor deschildred » ma 17 aug 2020, 14:26

Ik bedoel inderdaad single dose (ik kan me vergissen in termen), maar de Eureka Mignon doet precies wat ik wil: ik maal x gram bonen en krijg x gram koffie terug. Perfect.

Wat zijn jullie brew ratios voor een single en double shot trouwens? En recepten voor een cappuccino/flat white, indien van toepassing? ;)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor fransg » ma 17 aug 2020, 14:32

Ik bedoel inderdaad single dose
Oké! Kun je in je eerste bericht de onderwerps-regel aanpassen? Dan klopt de titel bij de inhoud.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

deschildred
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 08:21

Re: Single dose malen met Eureka Mignon

Berichtdoor deschildred » ma 17 aug 2020, 15:04

Done ;-)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Single dose malen met Eureka Mignon

Berichtdoor fransg » ma 17 aug 2020, 15:13

Dank!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor Dirk Jan » ma 17 aug 2020, 18:09

Volgens mij schrijf je "doserless" wanneer je "single dosing" bedoelt?
fransg, ik had jouw bericht niet goed tot me door laten dringen, had ik dat wel gedaan, dan had ik mijn bericht van 12:47 niet geplaatst.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor fransg » ma 17 aug 2020, 18:21

Volgens mij schrijf je "doserless" wanneer je "single dosing" bedoelt?
fransg, ik had jouw bericht niet goed tot me door laten dringen, had ik dat wel gedaan, dan had ik mijn bericht van 12:47 niet geplaatst.
Geen punt — jouw zorgvuldige berichten lees ik graag!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

tmaarten
Berichten: 24
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 15:05

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor tmaarten » di 18 aug 2020, 13:15

Ik bedoel inderdaad single dose (ik kan me vergissen in termen), maar de Eureka Mignon doet precies wat ik wil: ik maal x gram bonen en krijg x gram koffie terug. Perfect.

Wat zijn jullie brew ratios voor een single en double shot trouwens? En recepten voor een cappuccino/flat white, indien van toepassing? ;)
Toen je molen nog nieuw was deed je er 15 grammen bonen in en er kwam 9 grammen gemalen koffie uit. Ongeveer 4 grammen bleef dus ergens achter in de molen. Nu doe je er x aantal grammen in, en je krijgt x aantal grammen gemalen koffie terug. Vergeet niet dat die (ongeveer) 4 grammen "oud" maalsel nog steeds achterblijven in je molen. Dus wanneer jij 's morgens 18 grammen verse boontjes in je hopper doet heb je 14 grammen vers gemalen koffie en 4 grammen van de vorige dag ;-)
Ik wil maar zeggen, er is niks veranderd aan je Mignon hoor, die molen heeft nu eenmaal wat retentie.

En brew ratio 1:2, 18 in 36 uit lijkt me perfect voor een standaard espresso.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Single dose malen met Eureka Mignon

Berichtdoor fransg » di 18 aug 2020, 13:25

Niet alle maalsel is last in first out. Er blijft ook maalsel zitten in hoekjes waardoor andrr maalsel daar niet gaat zitten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor Ypuh » wo 12 mei 2021, 09:39

Ik denk dat ik gewoon een zak goedkope bonen ga kopen om een goede maling/shot te krijgen
Ik denk dat dat een hopeloze weg is, maar het is wellicht goed om dat zelf te ervaren want je lijkt me geen persoon die snel iets van een ander aanneemt ;-)
Ik was op hetzelfde (niet zo) briljante idee gekomen om met een kilozak bonen van de AH mijn maler af proberen te stellen en het proces een beetje onder de knie te krijgen. Het lukte maar niet om de maler fijn genoeg te krijgen (mijn Eurka Mignon Specialita deed er ~25 seconden over om tot 18g te komen) en als ik dan wel op ca. 20-30s doorlooptijd uit kwam, dan smaakte de koffie zuur en sterk (niet lekker).

Heb de kilo zak er in 2 hele ochtenden uitproberen doorheen gehaald en vanmorgen begonnen aan de bonen van de koffiespeciaalzaak. Eerste kopje was iets te traag, tweede iets te snel, derde nog lichtelijk zuur maar stukken beter dan wat er afgelopen 2 dagen uitkwam en de 4e liet al een hele mooie doorloop (bottemless portafilter) zien en smaakte ook al een heel stuk beter ook al was deze nog aan de korte kant (ca. 20s vanaf de eerste drup).

Conclusie; ik ben er nog niet, maar zit in de ballpark van drinkbare espresso die al een stuk beter smaakt dan Nespresso en kan gaan finetunen.
Een goede boon voor weinig vind je onder ander bij Fascino in de budget reeks.
https://www.fascino-coffee.com/collecti ... t-specials
Dit is de volgende tip die ik op ga volgen. Het is niet heel prijsefficient om met bonen van €20-25/kg je machine onder de knie te krijgen, maar een verse branding en neutrale boon (niet te donker/licht/pittig/zuur) lijken me wel handig.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor fransg » wo 12 mei 2021, 10:02

Het is niet heel prijsefficient om met bonen van €20-25/kg je machine onder de knie te krijgen, maar een verse branding en neutrale boon (niet te donker/licht/pittig/zuur) lijken me wel handig.
Een super lekkere boon van een top brander is in een breed spectrum van maling/dosering best lekker -- en optimaal afgesteld absoluut verrukkelijk (wel wegblijven van al te hippe branders die het zoeken in aanstellerig dure zeer lichte branding).

Niet te snel achtermekaar wegmalen, tussen de shots door bedenktijd nemen om te overpeinzen wat je anders zou kunnen doen (hetzelfde aantal seconden fijner malen = minder maalsel etc) en dan is het niet echt duurder, maar je proeft wel meer.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron