Single dose malen met Eureka Mignon

deschildred
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 08:21

Single dose malen met Eureka Mignon

Berichtdoor deschildred » vr 14 aug 2020, 13:03

Hallo,

Ik ben nieuw hier: begin juli ben ik begonnen met een barista curusus van 8 lessen (theorie, filterkoffie, espresso, latte art, koffie branden, cupping,...). Ik ben vrij snel begonnen met filterkoffie en heb nu een Bezzera BZ09 espressomachine van 10 jaar oud om te leren espresso maken, en een Eureka Mignon Specialita maler. Ik heb alvast een shot proberen te zetten: 15 gram en ik krijg 88 ml/gram koffie, dus ik zal nog fijner moeten malen om 30-40ml/gram espresso te hebben.

Nu heb ik wel een open vraag: de eerste keer dat ik 15 bonen afwoog en gooide in de machine, kreeg ik 8 of 9 gram koffie. Is dit normaal? De keren nadien durfde dit soms nog te verschillen.

De vraag: hoe zorg ik ervoor dat ik bij doserless malen X gram bonen erin gooi en zelfde X gram koffie krijg? Doe ik iets verkeerd?

Alvast dank voor de antwoorden :)

D.
Laatst gewijzigd door deschildred op ma 17 aug 2020, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor fransg » vr 14 aug 2020, 13:13

een Eureka Mignon Specialita maler. Ik heb alvast een shot proberen te zetten: 15 gram en ik krijg 88 ml/gram koffie, dus ik zal nog fijner moeten malen om 30-40ml/gram espresso te hebben.
Welke bonen gebruik je, hoe vers, dwz welke branddatum, van welke brander?
de eerste keer dat ik 15 bonen afwoog en gooide in de machine, kreeg ik 8 of 9 gram koffie. Is dit normaal?
Verbaast mij enigszins maar verontrust mij niet.
De keren nadien durfde dit soms nog te verschillen.
Hoeveel precies?

En waarom gooi je niet de hopper vol bonen?
hoe zorg ik ervoor dat ik bij doserless malen X gram bonen erin gooi en zelfde X gram koffie krijg? Doe ik iets verkeerd?
De Eureka Mignon Specialita heeft geen doser, dus dat kan geen probleem zijn.

Ik zou wel de hopper vullen met bonen.

Wil je per se single dosing (waarom?) dan beter een Niche aanschaffen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

deschildred
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 08:21

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor deschildred » vr 14 aug 2020, 13:37

Ik bewaar mijn bonen liever in een vacuumpot. Een Niche is te duur en wordt pas geleverd vanaf oktober, dat is te lang ;). Ik denk dat ik gewoon een zak goedkope bonen ga kopen om een goede maling/shot te krijgen en pas terug kwaliteitsbonen om espresso/cappuccino te maken.

Maar mijn vraag is eigenlijk of het perfect mogelijk is dat je 15 gram bonen afweegt en 15 gram koffie krijgt na malen. Is dat al zo op zich, of zijn er factoren waar ik rekening mee moet houden?

Gebruikersavatar
DeepnGroond
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 18:14

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor DeepnGroond » vr 14 aug 2020, 14:34

Mind you: belangrijkste voor een goed shot is goede bonen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor fransg » vr 14 aug 2020, 14:38

Ik bewaar mijn bonen liever in een vacuumpot.
Oude bonen zijn prima in vacuumpot op te slaan, verse niet. Verse bonen ademen nog uit, en in een vacuum trek je die CO2 extra uit de boontjes en zo houd je ze niet vers maar trek je ze eerder leeg/oud.
Een Niche is te duur
Als je elders een Niche of bijna dezelfde veel goedkoper kan vinden dan zou je stelling kunnen kloppen maar nu niet.
en wordt pas geleverd vanaf oktober, dat is te lang
Evenals "te duur" is "te lang" een zeer subjectieve beoordeling.
Ik denk dat ik gewoon een zak goedkope bonen ga kopen om een goede maling/shot te krijgen
Ik denk dat dat een hopeloze weg is, maar het is wellicht goed om dat zelf te ervaren want je lijkt me geen persoon die snel iets van een ander aanneemt ;-)
Maar mijn vraag is eigenlijk of het perfect mogelijk is dat je 15 gram bonen afweegt en 15 gram koffie krijgt na malen.
Dat kan best, al heeft elke maler wel enige 'retentie' en is dat bij de meeste modernere malers geen enkel probleem. Er kan wat maalsel in een hoekje gaan zitten en die kun je daar lekker laten zitten, vervolgens is het gewicht in = gewicht uit.

Sommige malers zoals de EtzMAX heeft geen meetbare retentie, maar zelfs daarbij kan men zich desgewenst druk maken om de vraag "ja maar zitten er tussen de maalschijven wel bonen die al deels in stukken zijn?"

Dat heeft op de smaak en het genot van je espresso geen invloed. Vooral indien je waardeloze bonen koopt, of ze vaccuum veroudert.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor fransg » vr 14 aug 2020, 14:40

En nogmaals, jouw maler HEEFT GEEN DOSER

Dus doserless malen, wat je wil, gaat super! ;-)

Evenals 'vegetarische snijbonen' overal verkrijgbaar zijn ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

deschildred
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 08:21

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor deschildred » vr 14 aug 2020, 16:29

Bedankt voor de reacties! Ik moet nog veel oefenen, en het idee om minderwaardige bonen te kopen is om te oefenen op verhouding koffie/water (om een goede espresso te krijgen, bvb met 15 gram koffie 30-40ml espresso krijgen), het verfijnen van de maling en een goede en consistente doorloop (goede tamping) te krijgen. Dit alles op het zicht en zonder te proeven.

Van zodra dat een beetje in orde is, ga ik terug specialty bonen kopen om verder te verfijnen op smaak. Of lijkt dit jullie helemaal geen goed idee?

Trouwens: van zodra ik mij er terug mee ga bezig houden, ga ik zeker alles wegen om een consistente maling te hebben.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor fransg » vr 14 aug 2020, 16:39

het idee om minderwaardige bonen te kopen is om te oefenen op verhouding koffie/water (om een goede espresso te krijgen
Werkt niet, is verspilling van een beetje geld en heel veel tijd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor Fisherman » vr 14 aug 2020, 17:49

Goede bonen hoeven niet (veel) duurder te zijn dan die uit de supermarkt! Als ze maar vers gebrandt zijn =)

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1487
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor Dirk Jan » vr 14 aug 2020, 18:31

Een goede boon voor weinig vind je onder ander bij Fascino in de budget reeks.
https://www.fascino-coffee.com/collecti ... t-specials
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten

cron