Eureka Mignon XL (65mm schijven)

B003
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

Berichtdoor B003 » do 11 feb 2021, 21:33

Ik vraag mij af hoe deze het doet t.o.v. een G-Iota met SSP burrs....
Zelfde prijs, andere service en nazorg.
Als de XL snel kon wisselen van maalgraad had ik er misschien wel een XL gekocht.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

Berichtdoor fransg » vr 12 feb 2021, 12:23

De eerste XL espresso was alvast lekker!
IMG_0478.jpg
IMG_0479.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1501
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

Berichtdoor Dirk Jan » vr 12 feb 2021, 12:30

Pracht plek!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

Berichtdoor fransg » vr 12 feb 2021, 13:25

Ja met zo'n huiskamer (met tegenover de espresso-tafel een batterij kortegolfontvangers en in het open keukentje nog een espressomachine en een koffiebrander) heeft men in feite bijna geen 'man cave' meer nodig.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

Berichtdoor bobbee » vr 12 feb 2021, 14:06

De eerste XL espresso was alvast lekker!
IMG_0478.jpg
IMG_0479.jpg
Oeh mooi Frans!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

Berichtdoor fransg » vr 12 feb 2021, 14:32

ja leuk stel samen
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

Berichtdoor Pti » za 13 feb 2021, 11:48

Hier de hele mooie in huis gefabriceerde "diamond inside" maalschijven van de Eureka mignon XL. De afwerking is echt subliem en de molen is SNEL! Met 17gr in 6seconden zelfs twee keer zo snel als de gewone mignon. Mogelijk zijn de schijven dus niet alleen groter, maar ook agressiever geslepen. Ik wil ze tzt nog even side by side vergelijken met die van de specialita.
IMG_20210211_120023.jpg
Op de achtergrond kun je zien hoe mooi strak de maalschijf en schijf drager/uitwerper in de maalkamer zitten. Van retentie zal dus nauwelijks sprake zijn, net als bij de atom75e.

Verder zijn er wat kleine updates, een rubberen flapje op de vork tegen krassen op de filterdrager.
En een rubberen flapje over de aan-uit schakelaar wat hem stof- en misschien zelfs waterdicht maakt.
IMG_20210211_122254.jpg
We is één klein dingetje wat me iets minder goed bevalt maar dat zal voor vele een non-issue zijn. Maar goed een kritische noot mag ook. Het snoer van de XL komt op een beetje vreemde plaats uit de behuizing. Bij de kleinere mignon strak op de grond is dat snoer iets mooier weg te werken. Staat je molen tegen de muur dan is het bezwaar maar op een bar of vrijstaand koffiemeubel is de molen vaak ook van achter zichtbaar. Dan zou dit iets zijn waar ik mij aan zou kunnen storen.

Al met al, erg enthousiast over deze molen, neemt een hele mooie plaats in tussen de specialita en de Atom, zowel in prijs als prestaties.

Djstrike
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 16:50

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

Berichtdoor Djstrike » ma 15 feb 2021, 08:53

Goedemorgen, ik heb een vraag: ik ben in het bezit van de mignon speciliata en zit er over te denken om te upgraden naar de mignon XL. Is deze upgrade zijn meerprijs waard? Ga ik het verschil duidelijk merken/proeven vanaf een specialata?

Ik heb het internet afgespeurd maar heb hier nog niets over gevonden. Wat ik zie van mensen die deze grinder hebben is dat ze erg tevreden zijn.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

Berichtdoor fransg » ma 15 feb 2021, 09:36

Ik vind ‘m de meerprijs wel waard maar of jij het verschil gaat proeven, geen idee.
Is allemaal vrij persoonlijk.
Je zou de XL er naast kunnen zetten en allebei met dezelfde bonen vullen.
Ik heb ‘m voor de aardigheid en ook om juist verschillende bonen ‘tegelijk’ te kunnen gebruiken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

Berichtdoor bobbee » ma 15 feb 2021, 10:12

Hier de hele mooie in huis gefabriceerde "diamond inside" maalschijven van de Eureka mignon XL. De afwerking is echt subliem en de molen is SNEL! Met 17gr in 6seconden zelfs twee keer zo snel als de gewone mignon. Mogelijk zijn de schijven dus niet alleen groter, maar ook agressiever geslepen. Ik wil ze tzt nog even side by side vergelijken met die van de specialita.
IMG_20210211_120023.jpg
Op de achtergrond kun je zien hoe mooi strak de maalschijf en schijf drager/uitwerper in de maalkamer zitten. Van retentie zal dus nauwelijks sprake zijn, net als bij de atom75e.

Verder zijn er wat kleine updates, een rubberen flapje op de vork tegen krassen op de filterdrager.
En een rubberen flapje over de aan-uit schakelaar wat hem stof- en misschien zelfs waterdicht maakt.
IMG_20210211_122254.jpg
We is één klein dingetje wat me iets minder goed bevalt maar dat zal voor vele een non-issue zijn. Maar goed een kritische noot mag ook. Het snoer van de XL komt op een beetje vreemde plaats uit de behuizing. Bij de kleinere mignon strak op de grond is dat snoer iets mooier weg te werken. Staat je molen tegen de muur dan is het bezwaar maar op een bar of vrijstaand koffiemeubel is de molen vaak ook van achter zichtbaar. Dan zou dit iets zijn waar ik mij aan zou kunnen storen.

Al met al, erg enthousiast over deze molen, neemt een hele mooie plaats in tussen de specialita en de Atom, zowel in prijs als prestaties.
Hoe is het geluid ivm de Atom? Net zo stil?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron