Mahlkonig Vario repareren of upgrade naar wat nieuws

Turbo_Ernie
Berichten: 4
Lid geworden op: do 17 dec 2020, 23:18

Mahlkonig Vario repareren of upgrade naar wat nieuws

Berichtdoor Turbo_Ernie » vr 18 dec 2020, 16:15

Beste Koffiepraters,

Korte voorstel: Ik ben Arjen , woon in Noord-Holland en ik zoek een nieuwe maler :)

Een maalschijf van mijn Mahlkonig Vario uit 2013 heeft eergisteren besloten om te breken. Een maand of 3 geleden heb ik wat issues gehad met de calibratie maar na heel wat geprobeer en getroubleshoot (met hulp van youtube) heb ik uiteindelijk toch weer een acceptabele maalsel kunnen krijgen. Mahlkonig / Baratza adviseerde om te calibreren door te werken met een macro en micro instelling en dan tweaken en luisteren totdat de maalschijven elkaar zouden raken en dat als nieuwe referentiewaarde gebruiken. Dat lukte niet heel goed maar uiteindelijk was de maling van voldoende kwaliteit. Eergisteren had ik opeens een zeer grove maling terwijl de maalgraad nog hetzelfde stond als de dag ervoor dus heb ik de bovenste schijf eraf gehaald en het leek alsof de onderste schijf al een beetje scheef zat. Vervolgens heb ik de schroeven losgedraaid en geprobeerd de onderste eruit te wippen, maar toen brak er (of was dus al gebroken) stuk van de keramische schijf af. Dus nu ben ik op een tweesprong; nieuwe maalschijven kopen voor de vario en dan hopen dat het afstelmechanisme nog werkt, of upgraden naar wat nieuws.

Een nieuwe maler zal gebruikt worden in combinatie met een Bezerra Duo MN. Deze machine heb ik maart vorig jaar gekocht als upgrade vanaf een ascaso duo steel. Een maler-upgrade stond overigens al een tijdje in de planning en dit is wellicht mooi moment. Ik heb al een beetje rondgesnuffeld hier op het forum en al wat review filmpjes op Youtube zitten kijken maar het komt ook een beetje op gevoel neer heb ik het idee. Ik heb het afgelopen jaar mn bonen altijd gesingle-dosed en die workflow ben ik nu gewend. Ik heb al wat malers gezien die geschikter zijn voor single dosing en andere weer niet. Ik sta zeker niet negatief in timed-dosen overigens, maar daar heb ik nog niet echt een idee bij hoe ik dat consistent krijg.

Rondkijkend kom ik een paar uitschieters tegen:

Niche Zero:
Een beetje de maler van het moment en als ik Youtube mag geloven zeer consistent, weinig retentie en gemaakt om te single-dosen. Nadeel is de beschikbaarheid; in het topic hierboven staat dat als je m nu besteld, dat je dan in maart aan de beurt bent? edit; je kan nu niet eens bestellen.

Baratza Sette 270Wi:
Terug naar een Baratza/Mahlkonig. Support lijkt volledig op noord-amerika gericht te zijn met de baratza fabriek in Seattle. Kwaliteits issues in het verleden schijnbaar die nu opgelost zijn. Ik kwam een filmpje tegen waarin iemand inmiddels een 5e Sette heeft, maar ondanks de problemen deze nog steeds aanbeveeld (talking about loyalty..) https://youtu.be/_HR_zCtH7_0
De commentaren onder het filmpje over deze maler zijn heel wisselend. Hij lijkt consistent, en het weeg-systeem van Acaia lijkt zeer goed te werken. Hij is wel luid en de bouw-kwaliteit is wat plasticy. Geproduceerde maling schijnt wel weer goed en fluffy te zijn…

Mazzer Mini:
Mooie machine. Nog niet goed genoeg in verdiept maar lijkt wat te verschillen met varianten. Nadelen wellicht static en retentie?

Macap:
Niet heel veel reviews over gelezen. Heb er 1 keer mee gemaald bij een vriend en toen vond ik het maalsel vrij klonterig. Verder geen ervaring mee.

Eurka Atom 60 V2:
Voordelen zijn de stille motor, het niet onaardige uiterlijk maar single dosing is niet zo handig omdat er een soort impellor boven de maalschijven zit die de bonen erin trekt, maar zonder gewicht van andere bonen voor popcorning zorgt. (Volgens wholelattelove)

Dan hebben we nog de varianten van Eureka; de nieuwe mignon XL (lijkt mooie specs te hebben!), de zenith en Atom 65E . Wellicht dat deze allemaal wat teveel overkill zijn maar vind ik lastig in te schatten. Ceado 5P lijkt me ook een mooie maler en kreeg goede review op wholelattelove, maar ik zie niet een winkel die hem verkoopt in nederland.

De timing is nu ook wel lastig. Het liefst zou ik naar een fysieke winkel gaan, maar dat is nu met de nieuwe lockdown onmogelijk. Zijn er hier mensen die wat ervaringen kunnen delen of wellicht wat advies kunnen uitbrengen om een keuze wat makkelijker te maken? Wellicht zie ik nog een paar hele mooie molens over het hoofd.

Bedankt alvast voor de adviezen!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Mahlkonig Vario repareren of upgrade naar wat nieuws

Berichtdoor fransg » vr 18 dec 2020, 16:28

Dus nu ben ik op een tweesprong; nieuwe maalschijven kopen voor de vario en dan hopen dat het afstelmechanisme nog werkt, of upgraden naar wat nieuws.
Mijn ervaring: als die Vario eenmaal begint met gedoe, meteen afschrijven en wat anders kopen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Mahlkonig Vario repareren of upgrade naar wat nieuws

Berichtdoor bvds » vr 18 dec 2020, 16:44

Ik zou voor andere maler gaan.

De Sette lekker laten staan...

De Atom 60 zou ik ook niet doen. Dan kan je net zo goed of beter de Specialita kopen.

De Atom 65 is wel een aanrader. Net als de aanstaande Specialia XL met het zelfde 65 mm maalwerk.

De Zentih is erg groot en lomp en voor zo ver ik weet niet zo stil.

De Ceado en Macap zijn minder courant.

De Mazzer is top gebouwd maar wel echt old school. Een Atom 65 heeft dan serieuze voordelen. Een Mazzer kan je wel prima tweede hands kopen...

De Niche is heel fijn als je wilt single dosen. Wel lastig te krijgen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Mahlkonig Vario repareren of upgrade naar wat nieuws

Berichtdoor Dirk Jan » vr 18 dec 2020, 22:16

Ik heb een Mini Mazzer met doser en heb de doser min of meer zo omgebouwd dat ik er een single doser van heb gemaakt. Iets meer werk maar voor mij prima. Ik heb de Mazzer gekozen om z'n degelijkheid.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Turbo_Ernie
Berichten: 4
Lid geworden op: do 17 dec 2020, 23:18

Re: Mahlkonig Vario repareren of upgrade naar wat nieuws

Berichtdoor Turbo_Ernie » ma 21 dec 2020, 23:12

Dank voor de antwoorden heren. Ik heb nog even gebeld met van pommeren en die raadde ook af nog geld in de Vario te steken dus ik denk dat ik de Sette ook laat staan. Ik ga nog even verder verdiepen in de MAzzer en de Eureka Molens.

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Mahlkonig Vario repareren of upgrade naar wat nieuws

Berichtdoor Fisherman » di 22 dec 2020, 10:03

Dank voor de antwoorden heren. Ik heb nog even gebeld met van pommeren en die raadde ook af nog geld in de Vario te steken dus ik denk dat ik de Sette ook laat staan. Ik ga nog even verder verdiepen in de MAzzer en de Eureka Molens.
Ik heb je even een pb verzonden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Turbo_Ernie
Berichten: 4
Lid geworden op: do 17 dec 2020, 23:18

Re: Mahlkonig Vario repareren of upgrade naar wat nieuws

Berichtdoor Turbo_Ernie » zo 27 dec 2020, 20:45

Heeft iemand nog ervaring met het vermogen van de motor? Het is me niet helemaal duidelijk of bijvoorbeeld de Rocket Fausto nou 500W is, of 245 watt. Op home barista staat een review met een data-sheet waar het vermogen van de motor met 230V 246W is en als power consumption staat 500W. Bij de data van de Mignon XL staat 320 Watt..d

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Mahlkonig Vario repareren of upgrade naar wat nieuws

Berichtdoor Pti » ma 28 dec 2020, 11:42

De rocket Fausto is een Eureka Atom in een ander jasje. Het motorvermogen is een beetje verwarrend maar dat heeft dacht ik te maken met het piek- en continuvermogen. Bij de A-merken die hier genoemd worden is dat motorvermogen zelden te weinig dus staar je er niet blind op. Meer vermogen kan een molen sneller maken maar dat is lang niet altijd wenselijk. Te weinig vermogen zou, samen met agressief geslepen maalschijven, kunnen betekenen dat de molen zich "verslikt" in hele lichte knetterharde koffiebonen, maar nogmaals dat is zeldzaam bij de A-merken.

MaartenU
Berichten: 1
Lid geworden op: di 29 dec 2020, 17:46

Re: Mahlkonig Vario repareren of upgrade naar wat nieuws

Berichtdoor MaartenU » za 02 jan 2021, 16:22

Ik heb mijn vario vorige week vervangen (constant verspringen van maalinstellingen). Ik heb nu een week de nieuwe Rocket Fausto en ben erg content met de prestaties tot nu toe! Wat een verschil een maler kan hebben..

Turbo_Ernie
Berichten: 4
Lid geworden op: do 17 dec 2020, 23:18

Re: Mahlkonig Vario repareren of upgrade naar wat nieuws

Berichtdoor Turbo_Ernie » wo 06 jan 2021, 21:00

Ik heb mijn vario vorige week vervangen (constant verspringen van maalinstellingen). Ik heb nu een week de nieuwe Rocket Fausto en ben erg content met de prestaties tot nu toe! Wat een verschil een maler kan hebben..
Ja daar hoop ik ook een beetje op :) Het gaat nu eigenlijk tussen de Fausto en de Eureka mignon XL. Specificaties zitten dicht bij elkaar. Qua design vind ik ze allbei wel wat hebben.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron