G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

jorgen83
Berichten: 101
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 19:06

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor jorgen83 » do 03 feb 2022, 07:24

Ik heb de mijne nu geruime tijd, ik heb de variant met Titanium gecoate schijven, en hij bevalt uitstekend, het leren omgaan met single-dosen was zo gedaan, elke 5-6 dagen trek ik even 15 minuten uit om 22 containertjes te vullen met 18gr koffiebonen (momenteel van 4 veschillende bonen, Brute Bonen, Koepoort Ethiopische Mocca, Giraffe Santa Maria (Columbia) & Koepoort Michiel de Ruiter (blend).
De smaken tonen mooie nuances, een proefbaar breder scala als ik met de Sett Wi kon ontwaren, dus winst.
Vooral bespeur ik nu ook in alle bonen zoete ondertonen, die was ik met de Sette bij bv de Brute Bonen helemaal niet gewend, de smaak is nu complexer, meer rond.
Mijn grootste reden om met de Sette te breken, zijn waarlijk enorme geluidsproductie, de G-Iota is ook zeker niet stil, maar niet zoals de Sette haast richting de pijngrens ;)

De grootste min-punten..
En ja, die zijn er echt wel, daar hoeven we niet omheen te draaien, elke machine onder de 1000,-- is een verzameling compromissen, compromisloos kost gewoon extra geld.
Maar mijn grootste irritatie bij de G-Iota heeft niets met compromissen te doen, neen, het is een achterlijke design beslissing:

Een flapdrol designer heeft de aan-uitknop bedacht midden op de machine ACHTER de dosing cup, wtf, ga direct naar de gevangenis, ga niet langs start en ontvang geen Fl 200,--!

De statische ellende:
Ik heb nog steeds de klontenbreker van de Mythic niet geïnstalleerd, mede omdat ik het #$%&& ding kwijt ben geraakt :(
En ja ik erger me nog steeds aan de statische bende van fijn gruis die zich na elke maalbeurt verzameld rond de uitloop niet veel, maar altijd aanwezig, ik sproei mijn bonen namelijk niet voor het malen, en na gebruik van de balg ook voor het apparaat op het aanrecht.
Maar goed een droog doekje erover en weg is de rommel op het aanrecht, een heel licht vochtig doekje heeft mijn voorkeur voor de uitloop, anders klettert het naar beneden, en dan blijf je aan de gang.

Al met al een paar kleine dingetjes.
De maling blijft mooi fluffy, de smaak prima, het geluid blijft uit te houden. Voor dat geld een prima aankoop vind ik zelf.

Is ie mooi? Nope, echt niet, maar wel functioneel.
Ik zou liever een Monoliet hebben, of één van de andere single dose giganten, maar ja budget, het blijft een dingetje :P

Waarom niet je bonen sproeien voor het malen want dat lost het probleem wel volledig op.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor fransg » do 03 feb 2022, 08:27

Die statische elektriciteit hè, daar heb ik al een hoop over gelezen (bij alle malers eigenlijk).
Mijn XL: geen last ervan
Mijn etzMAX: geen last ervan
Mijn Baratza Forté: geen last ervan (maar goed, die maalt in een opvangbakje, dat is makkelijk)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

jorgen83
Berichten: 101
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 19:06

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor jorgen83 » do 03 feb 2022, 08:54

P64 ook geen last van.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bobbee » do 03 feb 2022, 09:00

Dark roast heeft meer last van statische elctriciteit dan medium of light roast.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor fransg » do 03 feb 2022, 09:08

En malabar boontjes zijn statische-elektriciteit-bommen
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor omeCo » do 03 feb 2022, 10:15

Hier een E6 zonder last van statische elektriciteit. Ik merk dat het voor de werking van de machine uitmaakt of hij geaard of niet geaard is aangesloten. Zonder randaarde werkt de touch-bediening bijvoorbeeld niet goed. Maar ook zie je dan koffiemaalsel aan de machine ‘plakken’.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor RoosW » do 03 feb 2022, 10:47

Hier een E6 zonder last van statische elektriciteit. Ik merk dat het voor de werking van de machine uitmaakt of hij geaard of niet geaard is aangesloten. Zonder randaarde werkt de touch-bediening bijvoorbeeld niet goed. Maar ook zie je dan koffiemaalsel aan de machine ‘plakken’.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hmm, een overweging, ik heb hem hier nu zonder randaarde ingeplugged, had geen (goed) verlengsnoer 1-2-3 bij de hand, en naar de 1e etage klimmen is me met mijn reuma iets te veel gedoe. Ik zal maar weer eens een goede on-line bestellen, mijn vrouw komt altijd met alles beneden, behalve waar ik om gevraagd heb in dit soort zaken, een verlengsnoer is een verlengsnoer zegt ze dan, zeur niet of ga zelf kijken ;)
Tja, en dat niet sproeien, ik heb geen handzaam sproeiertje, ach, als ik dan toch het internet afschuim :P
Het is overigens bij lange na niet zo erg als op de video bij Hoffman een keer getoond werd, hoewel ik vermoed dat dat op een grovere instelling gebeurde.
Het is meer een hele fijne poedercoating die langzaamaan de uitloop trechter bedekt. En na twee dagen bespeur je dat dan ook op het aanrecht direct voor de molen.
Dat laatste vermoed ik, word veroorzaakt door te enthousiast te 'blaasbalgen' na het malen :lol:

dolfff
Berichten: 19
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 15:07
Locatie: Haarlem

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor dolfff » do 03 feb 2022, 12:41

Dat filmpje van Hoffmann was inderdaad met grovere maling, dat maakt een groot verschil.

Ja, geaard stopcontact, ik zei het al een paar dagen terug in dit topic. En dan hangt het van het verdere ontwerp af hoeveel dat helpt. Want door aarding icm met de juiste materialen kun je de maler 100% antistatisch maken dus ik snap werkelijk niet dat blijkbaar zo weinig fabrikanten daar aandacht aan besteden.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor Pti » do 03 feb 2022, 14:24


Tja, en dat niet sproeien, ik heb geen handzaam sproeiertje, ach, als ik dan toch het internet afschuim :P
https://www.flessenland.nl/Flessen/Spec ... eikop.html
Dit soort flesjes zijn vaak ook voor een schijntje te koop bij de betere apotheek, met pipet of sproeikop.

Wannistopeles
Berichten: 22
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 23:20
Locatie: Grave

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor Wannistopeles » do 03 feb 2022, 14:31

Een parfum spray flesje werkt ook makkelijk (en is eenvoudig verkrijgbaar): https://www.google.com/search?q=parfum+ ... e&ie=UTF-8

Via Aliexpress meestal nog voordeliger te krijgen.
Bezzera Strega, Ceado E37S & een Nivona voor het gemak


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron