G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bvds » do 22 apr 2021, 18:31

Mijn maler is inmiddels door HBB omgebouwd op SSP Multi-purpose:

20210424_085041.jpg

Alignment is gecheckt met hun nieuwe tool en was zonder shims heel goed. Dat is fijn om te weten. Liever out of the box goed dan noodzaak voor shims. Ook de antistatische flap in de snuit is aangepast. Ik had er net als bij Pti een dubbele flap in met te veel weerstand als gevolg.

Screenshot_20210424-085327_Instagram.jpg

Wederom uitstekende service dus!

Eerste bevindingen:

1. Met de aangepaste flap is pompen totaal overbodig. Krijg er op 0.1 gram uit wat ik er in doe. Blaasbalg heb ik er dan ook afgehaald. Staat zonder mooier.
2. Maalsel met SSP is wat statischer dan met Italmill. Kwestie van inlopen? Met RDT prima te doen.
3. Snelheid is ca 1 g/s en zal na inlopen nog wat omhoog gaan.
4. Moet door het unimodale maalsel erg fijn malen. Zit net boven slijppunt. Wel prima extracties zonder spuiters. Hoop dat ik voldoende marge heb bij diverse andere (light roast) boontjes.

20210422_195644.jpg

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door bvds op za 24 apr 2021, 08:57, 5 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bvds » vr 23 apr 2021, 17:31

Inmiddels aan de slag met wat lichter gebrande boontje van Blommers: een mooie gewassen Ethiopië Sidamo Acacia:

20210424_085815.jpg

Het maalsel is met de SSP burrs duidelijker statischer dan met de Italmill. Maat met RDT prima te controleren. Hier het bergje maalsel na verwijderen van de doseertrechter:

20210423_080138.jpg
Super fluffy! Ik moet wel echt fijn malen, wederom rond het slijppunt. De extractie is wel heel strak met een rustige flow:

20210423_144711.jpg

Ik wacht even met een smaakoordeel. De schijven zijn nog lang niet ingelopen en deze koffie is nog nieuw voor mij.

Het geluid vind ik niet echt aangenaam. Duidelijk luider dan de Niche en helemaal dan de Eureka. Ik heb de indruk dat deze SSP schijven ook wat harder klinken dan de Italmill. Vooral door resonantie.

Ik heb ook een eerste V60 gemaakt. Op standje 60 (nulpunt op 30) d.w.z. ca 90 graden richting grof kreeg ik een mooie doorloop van ca 2.30 min. Totaal geen vertraging van de flow. Gunstig dus. Opvallend: maler is nog luider in het filter bereik.

De komende dagen zal ik me wat meer op de filter koffie toeleggen. Deze SSP schijven hebben veel potentieel. Daarnaast ga ik nog een echte light roast als espresso extraheren om het bereik te onderzoeken. En een vergelijk met de Niche ligt ook voor de hand.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bvds » za 24 apr 2021, 11:44

Net een slow coffee met de Delter gemaakt. 12 g op 200 g in 2.30 minuut. Dit keer gemalen op stand 50 dus iets fijner dan voor de V60 gisteren:

20210424_105348.jpg
20210424_105828.jpg

Het resultaat mag er zijn. Fluweelzacht. Heel clean wat zo kenmerkend voor de Delter is. De zuren zijn mooi in balans. Genieten dus. De smaak is op basis van deze indruk duidelijk beter dan wat ik met de Niche of Kinu krijg. Of het beter is dan de Comandante kan ik zo niet zeggen. Die is namelijk ook top. Slechter is dit in ieder geval niet.

20210424_105942.jpg
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bvds » za 24 apr 2021, 11:47

Hier nog een foto van de SSP Multi-purpose maalschijven:

20210424_103247.jpg
20210424_102426.jpg

Ook meteen even de dynamische retentie gemeten. Die is met de aangepaste flap beduidend lager. Ik kom globaal gemeten uit op ca 0.5 gram dat in de goot en snuit achterblijft:

20210424_102654.jpg
Laatst gewijzigd door bvds op za 24 apr 2021, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor fransg » za 24 apr 2021, 11:52

Net een slow coffee met de Delter gemaakt.
Ik had even geen idee waarover je het had maar Google bracht raad:

https://giraffecoffee.com/winkel/delter-coffee-press/
De Delter Coffee Press is vrij nieuw. Deze zetmethode lijkt erg op de Aeropress maar heeft als grootste verschil dat water en koffie gescheiden door een afdichting totdat je daadwerkelijk de koffie zet (doordrukt). hierdoor heb je veel controle over de extractie en weinig bitters in je koffie. Het resultaat is een mooie heldere filterkoffie!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

B003
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor B003 » za 24 apr 2021, 15:43


De smaak is op basis van deze indruk duidelijk beter dan wat ik met de Niche of Kinu krijg.

20210424_105942.jpg
Zou dat dan toch komen door de platte maalschijven? Niche blinkt niet uit in light roast beans filter coffee heb ik meermaals gelezen.
Jouw bevindingen lijken dat dan te bevestigen.
Behalve dat de Comandante ook conisch is natuurlijk...
Laatst gewijzigd door B003 op za 24 apr 2021, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.

B003
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor B003 » za 24 apr 2021, 15:50

En omdat je voor espresso toch naar het fijnste punt moet, is het te doen om naar een grovere maling te gaan en daarna zo weer terug naar die fijne maalstand? Of is dat dan toch weer puzzelen en bijstellen?
Komt het dus op de mm nauwkeurig aan of niet?

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bvds » za 24 apr 2021, 16:00

Behalve dat de Comandante ook conisch is natuurlijk...
De Comandante is een uitzondering. Die presteert echt above class. En de conische schijfjes zijn echt voor filter ontwikkeld. De Italmill conische maalwerkjes zijn vooral voor espresso gedacht.
En omdat je voor espresso toch naar het fijnste punt moet, is het te doen om naar een grovere maling te gaan en daarna zo weer terug naar die fijne maalstand? Of is dat dan toch weer puzzelen en bijstellen?
Komt het dus op de mm nauwkeurig aan of niet
Ik heb geen moeite met heen en weer gaan tussen filter en espresso. De schaalverdeling is goed genoeg. Scheelt wel dat ik nu een manual lever gebruik. Kleine afwijkingen corrigeer je automatisch door de druk aan te passen. Je mikt immers op een bepaalde flow. Hoe dit gaat op een pompmachine met 9+ bar weet ik niet. Die heb ik momenteel niet staan. Ik zal kijken of ik de maler binnenkort even man testen op de Dalla Corte van Stefan.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor swimmer » wo 28 apr 2021, 10:21

Altijd welkom :D
Kunnen we ook meteen vergelijken met de Lagom ;)
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bvds » vr 30 apr 2021, 19:41

Inmiddels heb ik de Giota een paar dagen getest in combinatie met mijn Elektra. Onder andere met een filter roast van Blommers: Colombia Palmor Jennifer Bernal. Een funky natural. Ik moest voor deze koffie echt op het slijppunt malen, maar het resultaat mag er zijn!

20210429_194041.jpg

De grapefruit is goed te proeven maar de koffie wordt geenszins wrang. De kersen op de achtergrond geven een mooie zoete toon.

Met een medium roast van Pti (Costa Rica) heb ik wat meer marge. De crema is trouwens uitbundig:


20210428_084720.jpg


Interessant is dat de maler zo na wat inmalen een stukje stiller is geworden. Dat is prettig! Ik gebruik de maler zonder blaasbalg en heb weinig te klagen over de retentie: soms een paar tienden gram meer en soms minder. Voor mij de moeite van het blazen niet waard. RDT is uiteraard een must.

Eerdaags komen de flow disks bij HBB aan. Die zouden het popcornen tegen gaan maar daar heb ik weinig last van. In theorie zou met zo'n disk ook de consistentie er op vooruit gaan. En mogelijk de snelheid.

Screenshot_20210427-140058_Instagram.jpg

We zullen zien. De metalen opvangbakjes komen trouwens binnenkort ook. Leuk dat er op zo'n korte termijn al diverse accessoires en upgrades verschijnen.

Wat betreft de inzet van deze maler voor filter heb ik geen klagen. Met de V60 krijg ik zonder moeite goede doorlooptijden. Van stagnatie of verstopping is zoals verwacht geen sprake.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 23 gasten

cron