Molen voor filterkoffie

Koffiekoffietijd81
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 jan 2021, 22:51

Molen voor filterkoffie

Berichtdoor Koffiekoffietijd81 » di 26 jan 2021, 22:35

Hallo iedereen,

Voorheen dronk ik dagelijks koffie buitenshuis maar sinds corona is dat eigenlijk nihil. Sindsdien voornamelijk aangewezen op thuis, kortom een nespresso apparaat en oploskoffie. Nespresso vind ik niet eens heel slecht maar mis wel een lekkere bak koffie. Ben mij wat gaan inlezen en heb besloten vooralsnog filterkoffie te gaan maken thuis.

Qua filterapparaat gaat het een moccamaster worden denk ik. Een alternatief zou een Junior kunnen zijn van Bravilor maar er zijn meer reviews van de Moccamaster en ik kan niet bepalen of een Junior beter is.

Heb een Brita aangeschaft om water te ontharden. Weegschaal zal nog volgen.

Koffiebonen zal een kwestie van proberen worden, dat lijkt mij ook leuk én lekker!

Ik ben mij aan het oriënteren op meerdere molens. Conische vs platte maalschijven, staal vs keramische, grote vs kleinere, elektrische vs handmolens, wel of geen hopper, een horecamaler etc.

Zal geen kilo's per dag gaan malen, hooguit 60-120gr over de hele dag samen met partner.

Qua handmolens komen een Commandante, een Kinu of een 1zpresso naar voren.
Qua elektrische molens komen een Niche Zero, Mahlkonig Vario Home, ECM C Manuale, Quamar M80E naar voren.

Zie door de bomen het bos niet meer. Zijn sommige molens niet overkill voor filter en is een handmolen voldoende? Welke elektrische is voor filterkoffie min of meer de benchmark? Over de handmolens lees ik positieve reacties, als ik een vergelijkbare elektrische wil (naar verhouding met de handmolens) - waar denken jullie dan aan? Ik lees veel over horeca kwaliteit en dat geloof ik direct.
De voorkeur gaat uit naar een degelijk ding dat niet snel kapot kan en waarvan slijtageonderdelen eenvoudig te vervangen zijn.

Een heel verhaal, typisch een beginner! Hopelijk kan ik met een paar aanwijzingen mijn opties juist tegen elkaar afwegen..

Alvast bedankt voor jullie tijd.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Molen voor filterkoffie

Berichtdoor bvds » wo 27 jan 2021, 07:18

Voor filter koffie zijn de door jou genoemde elektrische maler ongeschikt! Dat zijn klassieke espresso malers.

Van de handmalers is de Comandante zonder twijfel de beste keuze. De Kinu is een echte allrounder, maar presteert het beste als espressomaler.

Elektrisch:

Baratza/Mahlkonig Vario met stalen maalschijven i.p.v. de standaard keramische set. Kan evt. een single dosing hoppertje op. De Baratza Forte BG (brew grinder) heeft hefzelfde maalwerk maar in een robuustere verpakking en met ingebouwde weegcel.

De nieuwe Fellow Ode. Ontworpen als filtermaler. De v1 is net uit. Kwaliteit maalsel goed! Voor kleine batches V60 klagen sommigen dat het maalsel op de fijnste stand te grof is. Dit komt door de interlocking burrs en kan niet opgelost worden met calibratie. Fellow ontwikkelt momenteel nieuwe maalschijven die wat fijner kunnen. Verwacht in mei.

De Baratza Virtuoso is ook bruikbaar maar haalt het niet bij de andere malers.

Instappertje: Wilfa Svart.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Molen voor filterkoffie

Berichtdoor Keyser » wo 27 jan 2021, 11:21

De Encore is toch ook een goede instapper op het niveau van de wilfa?

De Niche vind ik persoonlijk ook niet slecht voor filter. Alleen ook niet specifiek uitmuntend voor filter. Meer een extra optie wanneer je ook espresso drinkt.

BucharestBlues
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 16:57

Re: Molen voor filterkoffie

Berichtdoor BucharestBlues » wo 27 jan 2021, 11:34

Hier lang moccamaster + baratza encore naar volle tevredenheid gebruikt.
Water tot de zes, 45 gram bonen door de encore op standje 13-14 (geloof ik). Kind. Was.
Qua bonen kwam het allemaal niet zo precies.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Molen voor filterkoffie

Berichtdoor bvds » wo 27 jan 2021, 12:03

De Baratza Encore is redelijk met de upgrade van de Virtuoso burrs.

De Niche is zeker bruikbaar. Vergelijkbaar met de Kinu.

De Comandante, Vario + steel burrs en de Fellow zijn een stuk beter.

I.c.m. een Moccamaster is een Wilfa Svart of Encore met upgrade burrs niet gek.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Koffiekoffietijd81
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 jan 2021, 22:51

Re: Molen voor filterkoffie

Berichtdoor Koffiekoffietijd81 » wo 27 jan 2021, 18:13

Dank allen voor de reacties, ga jullie advies ter harte nemen en over inlezen. Zal later terugkoppeling geven.

Koffiekoffietijd81
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 jan 2021, 22:51

Re: Molen voor filterkoffie

Berichtdoor Koffiekoffietijd81 » wo 27 jan 2021, 21:38

De Kinu is een echte allrounder, maar presteert het beste als espressomaler.
Geldt dat ook als je de Kinu aanschaft met de pour over burr?

https://www.kinugrinders.com/index.php? ... Product=32

De nieuwe Fellow Ode. Ontworpen als filtermaler. De v1 is net uit. Kwaliteit maalsel goed! Voor kleine batches V60 klagen sommigen dat het maalsel op de fijnste stand te grof is. Dit komt door de interlocking burrs en kan niet opgelost worden met calibratie. Fellow ontwikkelt momenteel nieuwe maalschijven die wat fijner kunnen. Verwacht in mei.
Interessant. Is de V1 beter en degelijker dan de handmolens?

Over de Svart positieve reacties gelezen.

Koffiekoffietijd81
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 jan 2021, 22:51

Re: Molen voor filterkoffie

Berichtdoor Koffiekoffietijd81 » wo 27 jan 2021, 21:43

Hier lang moccamaster + baratza encore naar volle tevredenheid gebruikt.
Water tot de zes, 45 gram bonen door de encore op standje 13-14 (geloof ik). Kind. Was.
Qua bonen kwam het allemaal niet zo precies.
Dank! Zou je terugkijkend, en wellicht ervaring met een upgrade qua koffiemolens, rendement kunnen hebben gehad met een molen die net iets constanter maalt dan de Encore?

Koffiekoffietijd81
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 jan 2021, 22:51

Re: Molen voor filterkoffie

Berichtdoor Koffiekoffietijd81 » wo 27 jan 2021, 21:44

De Comandante, Vario + steel burrs en de Fellow zijn een stuk beter.

I.c.m. een Moccamaster is een Wilfa Svart of Encore met upgrade burrs niet gek.
Deze opties spreken mij aan. Zie dat deze ook door anderen worden genoemd.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Molen voor filterkoffie

Berichtdoor bvds » wo 27 jan 2021, 22:16

De Kinu is net als bijvoorbeeld een Lido of Feldgrind prima bruikbaar voor filter. Alleen de Comandante doet het gewoon een stuk beter. Die laatste produceert minder fines. De pour-over burr voor de Kinu maakt hem wel wat beter dan de stock burr maar niet op Comandante niveau. Mijn mening.

De Fellow Ode en de Vario + steel burrs zijn niet echt beter dan de Comandante. Wil je echt beter dan kom je uit bij iets als een Lagom P64 met uninodale burrs, een EG1 of EK43 etc. Dan heb je het wel over driecijferige bedragen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron