Upgrade van Smart Grinder Pro

raoulraoul
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 jan 2021, 12:10

Upgrade van Smart Grinder Pro

Berichtdoor raoulraoul » do 28 jan 2021, 15:33

Hoi allemaal,

Als nieuw lid hier zal ik me eerst even voorstellen: ik ben Raoul en sinds een jaar of anderhalf ben ik in het bezit van een Quick Mill 820, overtuigd door een collega die het aanprees als de 2CV onder de espressomachines. Niet altijd eenvoudig om er een smakelijke espresso uit te krijgen heb ik gemerkt, maar prima te doen.
Sinds enkele maanden is daar ook een koffiemaler bijgekomen, want hoewel de gemalen bonen van de speciaalzaak om de hoek vers uit de winkel vaak prima espresso opleverde, werd dat naar het einde van de zak toch steeds minder. Omdat ik ook graag pourovers drink ben ik op zoek gegaan naar een maler die zowel fijne als grove malingen kon leveren, uiteindelijk is dat een Sage Smart Grinder Pro geworden. Na deze een tijdje in gebruik te hebben moet ik concluderen dat ik niet onverdeeld tevreden ben: de grove maling is OK, maar het is erg lastig om een lekkere espresso eruit te krijgen.

Nu heb ik twee vragen:
- Is er iemand die ervaring met deze machine heeft en tips voor me heeft voor goed gebruik ervan? Ter illustratie: ik maal nu bijvoorbeeld 17 gram bonen waar ik in iets onder 30 seconden zo'n 36 gram espresso uitkrijg - volgens mij een prima ratio maar de smaak is behoorlijk zuur.
- En dan de tweede vraag (want ik denk eigenlijk dat het neer gaat komen op een nieuwe maler...): zou een upgrade naar een machine als de BB005 of Macap M2M de moeite waard zijn? Ik heb al wat zitten rondneuzen op dit forum en ik ben bang dat een molen die me zowel een degelijke fijne als grove maling gaat opleveren voor die prijs moeilijk wordt.. Volgens mij zijn de meningen over vooral de BB005 verdeeld, maar ik vind het voor de prijs best een mooi en elegant apparaat, dus die heeft momenteel vooral mijn interesse. Andere suggesties zijn ook welkom, maar ik wil geen horecaformaat machine op m’n aanrecht en eigenlijk niet (veel) meer betalen dan 300 euro. Nieuw of tweedehands maakt niet uit. Het hoeft echt geen fantastische koffie op te leveren, als het al (iets) meer dan degelijk is ben ik tevreden.

Alvast dank!

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Upgrade van Smart Grinder Pro

Berichtdoor bvds » do 28 jan 2021, 17:03

De genoemde Macap en Bezzera zijn ongeschikt voor filter!

Er zijn eigenlijk geen betaalbare malers die het beiden kunnen. Reden:
1. Het heen en weer gaan tussen de maalgraden geeft gedoe met de fijne afstelling die je nodig hebt bij espresso
2. Voor filter koffie heb je boontjes met een andere branding nodig (in het algemeen veel lichter gebrand)
3. Voor filter en espresso heb je een ander profiel maalschijven nodig (voor filter in het algemeen veel minder fines)

Wil je een betaalbare maler die bruikbaar is voor zowel espresso als filter dan kom je uit een bij een goede handmaler. De Kinu M47 is een prima allrounder met de focus op espresso. De Comandante MK3 Nitroblade kan ook alles, maar is het beste in filter.

Als je geen handmaler wilt, dan zou ik de Sage houden voor filter en een aparte espresso maler kopen. Een Eureka Specialita is dan de beste keuze en past qua stijl goed bij je Quick.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron