Solis Mignon Manuale vs Eureka Mignon Manuale

Gebruikersavatar
Vincenzio
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 feb 2021, 19:57
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Solis Mignon Manuale vs Eureka Mignon Manuale

Berichtdoor Vincenzio » ma 01 mar 2021, 10:27

Beste koffie kenners. Ik ben een absolute beginner en lees nu een paar weken mee op dit forum en zo al een en ander geleerd. Ik heb een eenvoudige maar imo mooie Delonghi 685 espresso machine. Ik gebruik momenteel gemalen koffie van Simon Lévelt en zou in de toekomst zelf thuis vers willen malen. Ik ben daarom op zoek naar een instapmaler.

Ik heb inmiddels begrepen dat de molen nog belangrijker is dan de koffiemachine zelf en heb mijn budget daarom meermaals opgeschaald van 100 naar 150, naar 200 en inmiddels ben ik er wel uit dat ik voor 300 een duurzame keuze kan maken.

Ik ben de enige koffie drinker in huis en weeg maalsel/bonen van tevoren af. Een timer heeft dan ook geen meerwaarde voor mij. Ik twijfel daarom tussen de Bezzera BB005 en de Mignon Manuale. De Mignon is standaard volledig zwart, maar nu zag ik ook een rvs/steel versie voorbij komen van Solis. Is dit exact dezelfde machine als de Eureka Mignon maar dan met Solis branding? Mijn voorkeur zou dan uit gaan naar deze Solis boven de Bezzera vanwege de looks, afmeting en power. Als ik nog iets over het hoofd zie hoor ik het ook graag. BVD! :)
Bijlagen
mignon_chrome_3-4_1_1.jpg

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Solis Mignon Manuale vs Eureka Mignon Manuale

Berichtdoor bvds » ma 01 mar 2021, 10:56

Ja Solis maakt geen malers. Dit is een omgelabelde Eureka.

Tip: koop de Eureka Specialita. Iets duurder maar meer waar voor je geld: grotere maalschijven, minder retentie en goed bruikbare digitale timers. Met de Specialita is er niet snel een reden om te upgraden.

En koop hem als Eureka, ook als je voor de uitgekleede versie zou gaan. Solis heeft geen goede naam, Eureka wel. Dus beter voor de restwaarde.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Vincenzio
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 feb 2021, 19:57
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Solis Mignon Manuale vs Eureka Mignon Manuale

Berichtdoor Vincenzio » ma 01 mar 2021, 13:07

Bedankt voor beide tips!

Mijn budget heb ik al 2 maal naar boven bijgesteld. 300 is echt de max dus de Specialita wordt hem niet... tenzij goede aanbieding, of MP maar die kans acht ik heel klein.

De Eureka versie is 40 euro goedkoper dan de Solis steel versie dus met die tip kan ik zeker wat! Al ben ik niet van plan binnen 5 jaar te verkopen en vind ik het chrome mooier dan volledig zwart kunststof van de originele Eureka. Lastig hehe. Thx.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Solis Mignon Manuale vs Eureka Mignon Manuale

Berichtdoor bvds » ma 01 mar 2021, 18:13

Eureka is aluminium!

Deze Mignon Manuale is lang niet zo stil als de Silenzio en Specialita.

Voor 250 euro bij Van Pommeren wel veel waar voor je geld. Let wel: je gaat echt last krijgen van upgraditis als je de smaak te pakken krijgt.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Vincenzio
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 feb 2021, 19:57
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Solis Mignon Manuale vs Eureka Mignon Manuale

Berichtdoor Vincenzio » di 02 mar 2021, 14:52

Bedankt voor je reactie. De Specialita, met dat mooie schermpje is wel heel tof maar 300 blijft mijn budget. Ik heb niet direct haast dus ik ga de websites en dit forum in de gaten houden op een leuk tweedehands exemplaar of een aanbieding en anders wordt het gewoon de manuale maar in ieder geval een Eureka Mignon.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Solis Mignon Manuale vs Eureka Mignon Manuale

Berichtdoor bvds » di 02 mar 2021, 20:53

Gaat niet enkel om het mooie schermpje of de stillere loop, maar vooral ook om het betere maalsel!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Solis Mignon Manuale vs Eureka Mignon Manuale

Berichtdoor mr Blanc » wo 03 mar 2021, 09:02

Volgens sommige op dit forum is het vloeken...maar bij https://www.elektros.it heb je vaak acties op Eureka of acties op de site waardoor de specialita best gunstig geprijsd is. Ook kan je nog contact met ze opnemen via mail en zijn ze vaak ook wel tot een korting bereidt.

Je besteld wel vanuit Italie maar ging helemaal vlekkeloos hier. Ik heb toen met een van hun kortingen een specialita mat zwart kunnen aanschaffen voor nog 360euro.

Ben het met BVDS eens...stiller/handiger en beste maalsel binnen (OK net buiten) je budget.

Die 60 euro extra is het zeker waard en aangezien je zegt dat je er iig de komende 5 jaar mee wilt doen is de extra investering het zeker waard. Het is niet voor niets dat in elk topic deze maler wordt aangeprezen.

Uiteindelijk blijft t jouw keuze natuurlijk!
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
Vincenzio
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 feb 2021, 19:57
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Solis Mignon Manuale vs Eureka Mignon Manuale

Berichtdoor Vincenzio » vr 05 mar 2021, 14:21

Bedankt voor de tip 😀 Inmiddels toch ook 2x op MP voorbij zien komen maar niet in de buurt. Dank je wel.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Solis Mignon Manuale vs Eureka Mignon Manuale

Berichtdoor Pti » vr 05 mar 2021, 14:28

Waar is in de buurt? Misschien kan ik je wel verder helpen ik heb thuis een matzwarte specialita die tzt plaats moet maken voor de Giota. Originele doos en misschien 3-4 kg doorheen gegaan.

Gebruikersavatar
Vincenzio
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 feb 2021, 19:57
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Solis Mignon Manuale vs Eureka Mignon Manuale

Berichtdoor Vincenzio » di 09 mar 2021, 19:45

Waar is in de buurt? Misschien kan ik je wel verder helpen ik heb thuis een matzwarte specialita die tzt plaats moet maken voor de Giota. Originele doos en misschien 3-4 kg doorheen gegaan.
Amersfoort - Utrecht. Ik zoek eigenlijk een zwart/chrome of chrome variant maar bedankt.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten