La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

Berichtdoor RoosW » za 20 mar 2021, 09:13

Wat betreft de Distributie tool, julie hadden gelijk, alleen zaten de RVS delen erg vast geschroefd, na het 'in tweeën breken' (schroeven) van het ding kon ik beide RVS delen makkelijker bewegen, en nu draaien ze soepel (een beetje siliconenvet doet wonderen).
Inderdaad beide kanten verstelbaar.
Ik ben een doperwt, na het de eerste keer geprobeerd te hebben met mijn oude vingers nooit meer geprobeerd hoe of wat, nu had ik het ding beet met een 'grip-doek' dat ging al een heel stuk beter ;)

Wat betreft de San Marco, 3 kopjes koffie nu om hem in te regelen, ik word er steeds beter in, of de bonen lagen erg dicht tegen elkaar aan qua soort en samenstelling.
En als je hem goed hebt werkt het wel erg fijn hoor, sneller als dit maak je geen bakje espresso (mijn zoon zegt dat zijn Sage Barista Oracle Touch (of zoiets) ) sneller is met auto tampen etc. maar ja, die kost dan ook een paar stuivers meer als mijn setup (350,- qua hardware t.o. 2000,- ) en wat ik zo lees loop je nogal eens tegen beperkingen aan bij dat ding.

De K6 is verkocht, wel voor wat ik er zelf voor betaald heb, ik hoef er niet op te verdienen, en zo is de gratis Hopper van Han ook (gratis) mee gegaan, daar heeft een ander nu weer plezier van.
Hij werd hier door deze en gene te luidruchtig geacht, was te groot en nam te veel plaats in, what ever, jammer hij was prettig om grovere maling voor experimenten met de Aeropress te doen, dat ga ik met de SM niet snel doen, veel te veel gedoe om die dan weer goed te krijgen voor Espresso.

Ik moet maar eens naar een redelijke handmaler kijken voor het Aeropress gebeuren, ook makkelijk op vakantie, een tinnetje bonen mee, de Aeropress en een malertje, en met wat heet water heb je overal koffie..

Nu maar eens verder inlezen over welke PID voor mijn beperkte kunnen nuttig en makkelijk in te bouwen is op de Silvia, en een studie doen om uit te vinden hoe ik de (vermoede) te hoge druk van mijn V1 kan reguleren.
Nog een ding dus voor mijn aankoop lijst (naast een V60 filterhouder ;) ) zo een manometer ding portafilter om de druk goed vast te kunnen stellen.

Ik heb het er maar druk mee..

Overigens iemand tips over hoe je snel vaststelt of je je maalschijven moet gaan vervangen? En waar je dan de originele vandaan haalt?

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

Berichtdoor RoosW » za 20 mar 2021, 09:38

Hopelijk leest iemand dit die ervaring met deze molen heeft, kan dit komen door (te) versleten maalschijven?
Ik had hem ingesteld (rond 3,7) en 4,6 seconden, hij maalt dan 18,4 gram maar net iets te grof, en dan bedoel ik ook echt maar een tikje, 30 seconden doorloop tijd en de extractie is dan 50/52 gram koffie, teveel dus.
1 tandje fijner gezet, eerste maling redelijk, tweede maling wtf, wat zit er weinig in het bakje, en waarom klontert het zo??
gewogen 14,7 gram :?:
Met alle kluiten die hij nu vormt roer je je een lamme arm voor je wat kunt zetten, dus weer één streepje grover, 18,4 gram, alleen nu loopt de koffie bijna niet meer door, zal vast door residue van de vorige maling komen, eerst maar even doormalen in deze setting, zucht..

Heb ik gelijk? Moet ik nu nieuwe schijven kopen?
Of is dit een tekortkoming van deze machine?

Zoveel vragen..

Alvast bedankt ;)

chomburg
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 06 feb 2019, 00:03

Re: La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

Berichtdoor chomburg » za 20 mar 2021, 22:38

Hoi,

Wat je verteld heb ik ook wel gehad, maar dan voornamelijk nadat ik van bonen ben gewisseld. Dan maak ik de machine helemaal schoon, doe de nieuwe bonen er in en dan wilde er wel eens wat koffie blijven 'hangen' zodat er opeens te weinig uit kwam en de volgende shot veel teveel.

Meestal gebeurde dat maar 1 keer.

Over nieuwe schijven: ik heb dus net nieuwe (originele) schijven gemonteerd. Op de oude schijven zag je glimmende kantjes op de 'tanden'. Als je met je nagel voelde dan leken ze niet zo bot. Maar de nieuwe schijven zijn duidelijk scherper en ik heb nu ook minder klontjes (wel eerst een kleine kilo oude bonen door de machine gedraaid).

Nieuwe schijven, origineel met SM 92/97 er in gegrafeerd, zijn wel prijzig. Reken op ruim €80 inclusief BTW en verzending.

Gr. Chris

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk


chomburg
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 06 feb 2019, 00:03

Re: La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

Berichtdoor chomburg » za 20 mar 2021, 22:43

Toegift:

Overigens maal ik met nieuwe bonen eerst puur op gewicht. Ik probeer dan bijvoorbeeld 17 gram te malen. Als er 19 uit komt dan weeg ik 17 gram af, tamp en doe een shot. Dan kijk ik naar de doorlooptijd en naar de smaak.

Dat kost me wel een keer of 4 voordat ik de juiste tijd heb voor de juiste hoeveelheid en maalgraad. Daarna is hij, zeker met de nieuwe schijven, erg consistent.

Oh ja, mijn bonen gebruik ik ruim 1 week na branding. Soms begin ik pas bij 10 dagen. Hangt ook een beetje af hoeveel koffie de kids hebben gehad of ik nog genoeg bonen heb. En ik gebruik nu 1 kilo bonen uit dezelfde branding voor ongeveer 2 weken.

Gr. Chris

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk


RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

Berichtdoor RoosW » za 20 mar 2021, 23:04

Hoi,

Wat je verteld heb ik ook wel gehad, maar dan voornamelijk nadat ik van bonen ben gewisseld. Dan maak ik de machine helemaal schoon, doe de nieuwe bonen er in en dan wilde er wel eens wat koffie blijven 'hangen' zodat er opeens te weinig uit kwam en de volgende shot veel teveel.

Meestal gebeurde dat maar 1 keer.

Over nieuwe schijven: ik heb dus net nieuwe (originele) schijven gemonteerd. Op de oude schijven zag je glimmende kantjes op de 'tanden'. Als je met je nagel voelde dan leken ze niet zo bot. Maar de nieuwe schijven zijn duidelijk scherper en ik heb nu ook minder klontjes (wel eerst een kleine kilo oude bonen door de machine gedraaid).

Nieuwe schijven, origineel met SM 92/97 er in gegrafeerd, zijn wel prijzig. Reken op ruim €80 inclusief BTW en verzending.

Gr. Chris

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
Kun je mij vertellen waar ik de originele schijven kan kopen?
80,- lijkt veel, maar ze gaan 700 kg bonen mee, die ga ik niet meer malen voor ik ga hemelen ;)
Zo ben ik ook begonnen (met 17 gram willen malen met afwegen), maar hij zwiebert in het beste geval van 17,2 tot 18,4 niet echt constant, maar ja, jonge bonen en wisselende luchtvochtigheid. Hij was met mijn vorige bonen penseel strak tussen de 18,1 en 18,3 nauwelijks variatie dus.
Maar ik zie nog steeds best veel klompen, hardnekkige klonten ook, ik zit met smart te wachten op die Filt Naald levering, na afschuren scherpe puntjes lijkt me dat een prima koffie hark ;)

chomburg
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 06 feb 2019, 00:03

Re: La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

Berichtdoor chomburg » zo 21 mar 2021, 11:47

Hoi,

Ik heb je een privé bericht gestuurd. Ik weet niet of het op dit forum de bedoeling is om dat soort gegevens te delen.

700 kilo... Dat is voor mij 1400 jaar



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk


RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

Berichtdoor RoosW » zo 21 mar 2021, 12:05

Hoi,

Ik heb je een privé bericht gestuurd. Ik weet niet of het op dit forum de bedoeling is om dat soort gegevens te delen.

700 kilo... Dat is voor mij 1400 jaar Afbeelding



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
PB terug gestuurd ;)
Doe jij maar 2 kg per jaar malen? Ik kom toch wel aan 20kg per jaar vrees ik :D Dat is dan nog altijd 140 jaar maar goed :P

chomburg
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 06 feb 2019, 00:03

Re: La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

Berichtdoor chomburg » ma 22 mar 2021, 18:23

Owjee, ik kan niet rekenen

Ik gebruik zo'n 25 kilo bonen per jaar. Dus ehm, 28 jaar?

Is ook wel te overzien

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk


RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

Berichtdoor RoosW » ma 22 mar 2021, 18:49

Ik ook niet, 25kg per jaar=14,4 jaar
20 is om en nabij de 34 jaar :(

chomburg
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 06 feb 2019, 00:03

Re: La San Marco 97 (Instant, Micro) Mijn eerste ervaringen

Berichtdoor chomburg » ma 22 mar 2021, 19:41

Hmm... Volgens mij niet hoor.

25 kg per jaar = 100 kg per 4 jaar.
Het ging om 700 kg, 7 x 4 = 28 jaar. Toch?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk



Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 19 gasten

cron